Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Railway Empire

Railway Empire

Perinteitä jatkava junapeli myös kotikonsoleilla

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Junapelit ovat oma lajityyppinsä sekä lautapeleissä että tietokonepeleissä. Lautapeleissä esimerkiksi 18XX-sarja nojaa vahvasti osakkeilla keinotteluun, eikä häikäilemättömiä moguleita kiinnosta kuin oman lompakon paksuus. Ratojen rakentaminen on luonnollisesti tärkeää, mutta hieman taka-alalla. Tietokoneilla puolestaan on keskitytty tehokkaiden rataverkostojen rakentamiseen, jotta tavarat ja palvelut löytävät tehokkaasti oikeat osoitteet. Monille vanhoille pelaajille on varmasti tuttu Railroad Tycoon -sarja, joka on asettanut tietyt raamit junapeleille samalla tavalla kuin vaikkapa Sim City toimii kaupunkien suunnitteluun keskittyvien pelien peruspilarina. Railway Empire on uusin perinteitä jatkava junapeli, ja nyt kapitalistisia taipumuksiaan pääsee toteuttamaan tietokoneiden lisäksi myös kotikonsoleilla.

Railway Empire keskittyy vuosiin 1830-1910 Yhdysvaltojen historiassa. Kyseinen ajanjakso tarjoaa hyvät puitteet erilaisille skenaarioille, joissa sekä päästään valloittamaan villiä länttä, tukemaan pohjoista puolta sisällissodassa että yhdistämään itä- ja länsirannikot osallistumalla maailman ensimmäisen mantereen ylittävän rautatien rakentamiseen. Pelattavana on palasiin jaettu suuri kampanja, yksittäisiä eri vuosikymmenille sijoittuvia skenaarioita ja vapaa hiekkalaatikko. Kaiken läpäisevälle riittää helposti pelattavaa useiksi kymmeniksi tunneiksi.

Pelin ytimessä on rahan tekeminen rautateiden avulla eli siirtelemällä tuotteita, matkustajia sekä postia kysynnän ja tarjonnan mukaan. Pienemmät kaupungit tulevat toimeen perushyödykkeillä, mutta suuremmat kasvukeskukset vaativat yhä edistyneempiä ja pidemmälle jalostettuja tuotteita. Logistiikkaketjut kasvavat ajan vieriessä yhä pidemmiksi, ja esimerkiksi puuvillasta voi tehdä ensin yhdessä kaupungissa kangasta, josta sitten tehdään toisessa paikassa vaatteita. Luonnollisesti yritteliäs rautateiden paroni haluaa osaksi jokaista ketjun osaa.

Neuvokas moguli ei kuitenkaan pelkästään tyydy rakentamaan logistiikkaketjuja, vaan pyrkii aktiivisesti toimimaan niissä itse sijoittamalla yrityksiin sekä rakentamalla täysin uusia tehtaita. Tämän myötä rahaa kilisee kirstuihin sekä tavaroiden kuljettamisesta että tehtaiden tuotannosta. Luonnollisesti omalla tilalla tuotettu vilja kärrätään siihen kaupunkiin, jossa on oma panimo eikä johonkin muualle. Tuotantotilojen ja tehtaiden ostaminen kannattaa tehdä aina ennen niiden kytkemistä verkostoonsa, sillä niiden arvot pomppaavat nopeasti yhdistämisen jälkeen.

Railway EmpireRailway EmpireRailway Empire
Railway EmpireRailway EmpireRailway EmpireRailway Empire
Railway EmpireRailway EmpireRailway EmpireRailway Empire