Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Metro Exodus

Metro Exodus

Hiipivä selviytyjä, piilotettu mörkö

Pelin ilmeisestä "AAA-laadusta" huolimatta Metro Exodus (kuten pelisarjan muutkaan osat) eivät ole kaikkien mieleen. Artyomin klaustrofobisimmat ajat saattavat olla takana, mutta ahdistava ja turhan usein halpoihin tivolitemppuihin turvautuva Exodus vedonnee edelleen sarjan alkuperäisiin faneihin perusräiskijää enemmän.

Kuin ihmeen kaupalla latausruutuja lukuun ottamatta vähäsanainen sankari Artyom on edelleen elossa. Pelin perusteet opettava prologi kertoo jo paljon siitä, millainen peli tällä kertaa on kyseessä. Erinäisten tapahtumien ja sattumusten seurauksena Moskovan metrotunnelit jäävät pian taakse, kun sankaripartio siirtyy Venäjän aroille ja pienempiin kyliin junan kyydissä. Prologissa esitellään myös kaksi pelin ärsyttävintä ominaisuutta, eli loputtoman pitkältä tuntuvat ohittamattomat dialogit sekä täysin tyhjästä naamalle hyppäävät möröt. Jälkimmäinen on yhtä aikaa sekä äärettömän puuduttava, vanhanaikainen että peruspelaamista rasittava suunnittelupäätös. Se menettää toiston kautta tehonsa nopeasti, mutta samalla pitää väärällä tavalla ahdistavaa tunnelmaa yllä. Nämä kohtaukset ovat lisäksi yleensä täysin triviaaleja yhden napin painallusta vaativia etukäteen purkitettuja animaatioita, jotka on vain pakko katsella loppuun Artyomin potkiessa, lyödessä ja puukottaessa milloin minkäkin muotoista mutanttia naamaan.

Läpinöiden loputtua ja muutaman lineaarisemman kohdan jälkeen maailma avautuu - mutta vain hieman. Metro Exodus ei edelleenkään ole - eikä pyrikään olemaan - Far Cry:n kaltainen avoimen maailman peli. Tilaa on enemmän kuin koskaan ennen, mutta liikkumista rajoitetaan monella tapaa vesialueista merikonttiaitoihin. Aukeat ovatkin ennemminkin piristävää vaihtelua tunneleissa sompailuun ja tuovat peliin omat haasteensa, jotka poikkeavat aiemmin nähdyistä tiukoista lähitaistelupätkistä. Asearsenaalikin tukee suurempia etäisyyksiä, sillä enemmän tai vähemmän kotitekoisiin torrakoihin saa pitkän matkan tähtäintä sun muuta vipstaakia, joista aiempien osien sokkeloissa ei olisi ollut tuon taivaallista apua. Uusien aseiden ja lisäosien etsiminen ja hyödyntäminen on muutenkin hienosti tehty. Omaa pelityyliä tukevan paketin kun saa aikaan melkein pyssystä kuin pyssystä. Muu väsääminen keskittyy enemmän ammusten valmistamiseen ja aseen putsaamiseen erityisillä työasemilla, jotka on ripoteltu pitkin kenttiä suojaisiin paikkoihin.

Metro ExodusMetro ExodusMetro ExodusMetro Exodus
Metro ExodusMetro ExodusMetro ExodusMetro Exodus