Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Fire Emblem: Three Houses

Fire Emblem: Three Houses

Tervetuloa tulisen tunnuksen oppilaitokseen

Tiedättekös, kun on vuosikausia kirjoitellut peleistä ja pelannut siinä ohella satoja eri pelejä, optimistisinkin kynäniekka kyynistyy jossain vaiheessa. Ani harvassa ovat ne pelit, jotka tekevät oikeasti todella suuren vaikutuksen sellaisella tavalla, jota aiemmin ei ole ehtinyt kokemaan. Niinpä vaikka odotin Fire Emblem: Three Housesia innolla, en silti ajatellut etukäteen kokevani mitään maton alta nykäisevää, mutta mainiota kevytstrategiaa kuitenkin.

Siinäpä sitten aamuyön tunteina, yli 40 tuntia myöhemmin ensimmäisen tarinalinjan lopputekstien rullatessa, pelin jälkeensä jättämää vaikutusta olikin todella vaikea peitellä. Uudelle kierrokselle lähteminen oli aivan itsestään selvyys, sillä näin taitavasti kirjoitettuja pelejä ja mekaniikoiltaan tarkkaan harkittua teosta ei kävele vastaan todennäköisesti heti huomenna. Samaa mieltä oli myös teini-ikäinen apulaisarvioijani, joka pelasi peliä 60 tuntia toista tarinalinjaa pitkin. Kun eri tarinoita pääsi vertaamaan välittömästi ja saumattomasti keskenään, pelin suurimmat ansiot nousivat selkeästi esiin.

Mistä ihmeestä minä tässä nyt sitten hössötän? No, vaikka Fire Emblem -sarja on saanut jatko-osia kannettaville laitteille tasaisin väliajoin vuosien saatossa, edellisestä telkkarin ääressä pelattavasta tulitunnuksesta on vierähtänyt aikaa jo 12 vuotta. Laatu on ollut osasta toiseen korkea, mutta Three Houses pamauttaa siitä huolimatta komean kunnarin yleisön kopattavaksi.

Temppu tehdään erinomaisen käsi- ja hahmokirjoituksen turvin. Pelin alkutilanne muistuttaa yllättävän paljon Harry Potterien lähtötilannetta. Pelin itsenimettävä päähahmo palkataan paikallisen kirkon ylläpitämän oppilaitoksen professoriksi uutta soturisukupolvea koulimaan. Kuten pelin nimi paljastaa, eri taloja on kolme omien taustojensa kanssa, ja näistä yksi valitaan opetettavaksi heti kättelyssä. Jo tässä vaiheessa on selvää, että Three Houses on todella hahmovetoinen peli. Jokainen oppilas on oma yksilönsä omien toiveiden ja tavoitteidensa kera. Siinä missä vielä alkumetreillä jokainen oppilas vaikuttaa edustavan jotain fantasiakirjoittamisen arkkityyppiä, hiljalleen kunkin taustatarinat tulevat esiin, ja tuovat hahmoista uusia puolia esiin. Yks kaks herra tai rouva professori ohjaimen päässä huomaa välittävänsä näistä digitaalisista opiskelijoista, yhdestä vähemmän ja toisesta enemmän. Koska haluttaessa jokainen taistelukentällä koettu kuolema on lopullinen, yhdestäkään hahmosta ei missään vaiheessa pitkää tarinaa tule tykinruokaa sitten millään.

Fire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three HousesFire Emblem: Three Houses