Suomi
Gamereactor
arviot
Cris Tales

Cris Tales

Aikamoinen roolipeli

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
Cris TalesCris TalesCris Tales

Näyttävän ulkoasunsa ja kiinnostavien aikamatkustusteemojen sävyttämän juonensa puolesta hypeä kerännyt Cris Tales on ilmestynyt vihdoin. Kahden kolumbialaisen pelistudion eli Dreams Uncorporatedin ja Syckin yhteisprojektina syntynyt Cris Tales on laadukas, omaleimainen ja sympaattinen pelielämys, joka puhaltaa uutta henkeä ja intoa hieman hiljaiseen roolipelikesään.

Cris Tales alkaa, kun Narin-kaupungin orpokodissa majaileva Crisbell-tyttö tekee asuinpaikkansa pihamaalla tuttavuutta puhuvaan Matias-sammakkoon, joka johdattaa nuoren sankarittaren luonnollisesti elämää suurempaan seikkailuun Crystallis-fantasiamaailmassa. Faabelinomaisella naiiviudella ja sadunomaisuudella vuorattu alkupuoli tekee kuitenkin vaikutuksen vuorotellessaan takaumien ja sotaisamman nykyhetken kuvaamisen välillä, ja näennäisesti yksinkertaiselta vaikuttavan juonen taustalla sykkii kuitenkin suuria kysymyksiä esimerkiksi Narinin lähiympäristön saastuttamisesta ja sodan uhkasta. Cris Talesin yllättävä ja monitasoinen kerronta vaatii pelaajalta jonkin verran kärsivällisyyttä kärryille pääsemiseksi.

Cris TalesCris TalesCris Tales

Cris Tales tosin tempaa mukaansa sen verran vastaansanomattomasti, että pelaaja pysyy kyydissä oikein mielellään. Pelin kertakaikkisen upea ja näyttävä ulkoasu auttaa tietysti asiaa, sillä personallisiksi tyylitellyt hahmot ja yksityiskohtia pullistelevat peliympäristöt ovat täynnä kirkkaita värejä ja varsin uhkarohkean teräviä muotoja. Cris Talesin visuaalinen ilme on kiinnostavalla tavalla vanhanaikainen mutta silti tietyiltä osin raikas ja moderni. Fantasiaympäristöt ovat täynnä modernimpien tyylisuuntien suunnitteluratkaisuja, jotka ovat todella edukseen kaksiulotteisissa maisemissa, jotka kuitenkin rullaavat eteen ja taakse mainion syvyysvaikutelman ansiosta. Alueisiin jaetussa pelimaailmassa liikuttaessa pelaaja saa välillä odotella varsin pitkään latausaikojen kulumista.

Sivuhahmojen kasvonpiirteet taas ovat ammentaneet inspiraatiota Cartoon Network -julkaisijan klassikkopiirretyistä, ja lauantaiaamun lastenohjelmien ylipirteällä energiatasolla toimiva ääninäyttely sopii yllättävän hyvin äkkiväärään tarinaan. Juoni etenee varsin luontevasti sekä visual novel -henkisissä tekstiruuduissa että upeissa välianimaatioissa, joilla Cris Tales hemmottelee pelaajaa ilahduttavan säännöllisin väliajoin. Monikerroksinen ja useamman hahmon edesottamuksia seuraileva tarina tuo juonenkuljetuksessaan mieleen Switchillä vakuuttaneen Octopath Travelerin kerronnan, jossa eri sankareiden tarinat ja koettelemukset täydensivät toisiaan luoden varsin omalaatuisen kokonaisuuden. Ainoana pienenä kauneusvirheenä Cris Talesin tarinapuolella ovat vähän etäisiksi jäävät pahis- ja konnahahmot, joissa ei ole samanlaista särmää kuin mainioissa sankareissa.

Cris TalesCris TalesCris Tales

Octopath Travelerin henki on sikälikin menossa mukana, että taistelut etenevät vuoropohjaisesti vailla suurempia perustason mekaanisia yllätyksiä - Crisbell ja muut sankaripukarit voivat viholliseen iskiessään tehdä tuplahyökkäyksen, jos pelaaja näpäyttää lyönnin osuessa A-painiketta. Ruudun yläreunassa viistää sankarien ja konnien hyökkäysvuoroista kertova jana kuin muinaisten Final Fantasy -pelien Active Time Battle -järjestelmä konsanaan, mutta siihen nämä yhtäläisyydet vanhan koulukunnan eeposten kanssa loppuvatkin.

Tarinan päästyä alkupoteroista pidemmälle Crisbell saa käsiinsä Crystals of Time -murikoita, joiden myötä päähahmo pääsee temppuilemaan eri aikatasoilla ja peruspelaaminen saa kolme kirjaimellista lisätasoa - menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden. Kristallien käyttämisen myötä peliruutu jakautuu kolmeen kolmionmuotoiseen alueeseen niin, että keskiosassa seurataan nykyhetken tapahtumia, ja reuna-alueet näyttävät, mitä on tapahtunut miljöissä aiemmin ja minkälainen synkkä tulevaisuus on edessä. Crisbellin ja kavereiden teoilla on tietysti seurauksia, jotka vaikuttavat muotoutuvaan tulevaisuuteen.

Cris TalesCris TalesCris Tales

Aainakin pelimaailman tutkimiseen nämä kolme esillä olevaa aikatasoa antavat ihan uutta potkua, kun pelaaja näkee esimerkiksi samanaikaisesti sen, miltä kaupunki näyttää nykyään menneisyyttä ja tulevaisuutta myöten. Tämän näkymän myötä Cris Talesin pelimaailma tuntuu sisältävän historiaa ja sitä kuuluisaa paikan tuntua, jotka livahtavat meininkiin mukaan varsin luontevalla tavalla. Miljöiden tutkimisessa aikatasojen vaihtelu pelihahmoa liikuttamalla tekee myös seikkailemisesta ja tutkimisesta varsin innostavaa ja vauhdikasta, kun pelaaja näkee miljöiden historian yhdellä silmäyksellä. Näin Crystallis-pelimaailmaan ja koko seikkailuun tulee syvyyttä ja särmikkyyttä, joita en olisi kieltämättä osannut odottaa kohtaavani.

Cris Tales on kiinnostavine hahmoineen, yllättävine kerrontakoukkuineen ja erittäin näyttävine pelimaailmoineen kiinnostava tapaus, joka lunastaa kevyesti pitkään pauhanneen ennakkohypen herättelemät odotukset.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Kiinnostava kolmen aikatason välillä liikkuminen ja toimiminen, persoonallinen ja näyttävä pelimaailma, kiinnostavat pelihahmot
-
Pitkähköt latausajat, etäisiksi jäävät pahishahmot
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.