Suomi
Gamereactor
arviot
The Forgotten City

The Forgotten City

Huima seikkailu salaisessa antiikin kaupungissa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
The Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten City

Skyrimin modista yhdeksi vuoden yllättäjiksi kasvanut The Forgotten City on melkoinen venyminen muutaman hengen Modern Storyteller -studiolta. Kyseessä on harvinainen suoritus, jossa amatööriprojekti kasvoi vuosien mittaan täysiveriseksi peliksi - lyhyeksi, mutta erinomaiseksi.

Päähenkilö herää pöllämystyneenä joen rannalta, josta matka jatkuu erikoiseen maanalaiseen kaupunkiin. Arkkitehtuuri on roomalaista ja sen kadut ovat täynnä kultaisia patsaita. Ällistys on melkoinen, kun vastaan tulee pieni roomalainen yhteiskunta, joka on elellyt pienessä kaupungissaan jo hyvän aikaa.

Muutenkin yhteisö noudattaa omia luonnonlakejaan, sillä pelaaja huomaa ymmärtävänsä latinaa. Paikalliset selittävät, että pakoreittiä vuorien yli ei ole, mutta vehreä laakso tarjoaa riittävästi vettä ja ravintoa kaikille. Erikoisinta on paikallinen kultaisen säännön laki. Sen mukaan yhden sössiessä kaikki kuolevat. Kirjaimellisesti jos kukaan varastaa, valehtelee tai vahingoittaa toista henkilöä, muuttuvat kaikki kultaisiksi patsaiksi.

The Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten City

Säännöt eivät ole kovinkaan yksiselitteisiä, joten luvassa on juristien paratiisi. Eksplisiittinen valehtelu on selvästi kiellettyä, mutta hämääminen ja sumuttaminen ovat aivan ok. Myöskään velkaorjuuttaminen ei ole kiellettyä, joten järjestelmä toimii aivan yhtä hyvin kuin mikä tahansa poliittinen järjestelmä - fiksut pärjäävät. Osa kansalaisista ei ole aivan varma edes siitä päteekö laki, sillä kukaan ei uskalla kokeilla rikkoa sitä. Paineita tuottaa uuden johtajan vaali, sillä nykyinen johtaja Sentius on saanut vastaehdokkaakseen Malleoluksen, jonka vaalilupaus on houkutteleva - kultaisen säännön purkaminen.

Kyseessä on periaatteessa perinteinen seikkailupeli, jossa kävellään ja keskustellaan etsien reittiä ulos unohtuneesta kaupungista. Hitusen Skyrimiä on myös mukana, sillä muutamissa kohdissa päästään myös ammuskelemaan. Pelaajalla on kuitenkin yksi etu suhteessa asukkaisiin - hän pystyy kelaamaan aikaa taaksepäin. Kultaisen säännön lauetessa pelaajan on mahdollista syöksyä aloitustemppeliin, josta aika palaa takaisin aloitushetkeen. Kaikki muistot ja esineet säilyvät, joten aikasilmukointi avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia juonenkäänteille.

Aikamanipulaatio ei ole täysin ainutlaatuinen pelimekaniikka, mutta se tarjoaa seikkailupelille mielenkiintoiset puitteet. Useita tehtäviä ei ole yksinkertaisesti mahdollista ratkaista muuten kuin rullaamalla nauha takaisin alkuun. Pelaajan keräämistä tiedoista on usein runsaasti hyötyä seuraavalla kierroksella, joten pelaajaa on vaikea huijata tai sumuttaa - vaikka sitä monta kertaa yritetäänkin.

The Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten City

Periaatteessa peli on mahdollista läpäistä vartissa käyttämällä läpipeluuohjeita. Kaikkien neljän lopputuloksen läpäisy vie noin kahdeksan tuntia, mutta kaikki vaihtoehdot kannattaa katsoa läpi. Vaikka pelaajaa ohjaava tavoite on pakoreitin löytäminen, paljastuu kaupungista paljon erilaisia salaisuuksia. Miksi kaupunkiin on tunkeutunut salamurhaaja? Kuinka johtajan vaalit vaikuttavat kaupungin tulevaisuuteen? Ja mikä tärkeimpänä, miksi pelaaja on joutunut roomalaisten keskuuteen?

Moniin mielenkiintoisiin kysymyksiin avataan vastaukset - ja vastaukset ovat usein todella mielenkiintoisia. Kaupungissa on parikymmentä asukasta, joka on juuri sopiva määrä erilaisten draamakuvioiden punomiseksi. Turhia hahmoja ei ole, mutta pienet ja suuremmat tarinat eivät pääse turpoamaan triviaalien kokoiseksi.

Ei ole lainkaan haitaksi, että grafiikat ovat oikein meneviä ja ääninäyttely on korkeatasoista. Suurin osa toiminnasta on viime kädessä kaupunkilaisille hölisemistä, joten mainio ääninäyttely nostaa pelin tasoa merkittävästi.

The Forgotten CityThe Forgotten CityThe Forgotten City

Kehittäjät ovat konsultoineet myös oikeita antiikintutkijoita, joten mukana on paljon mielenkiintoista faktaa ja triviaa roomalaisesta elämästä. Enpä tiennyt sitä, että roomalaisissa alasimissa ei ollut sarvea, vaan ne ovat myöhempi keksintö. Kuulostaa triviaalilta, mutta immersio rakentuu juuri tällaisten pienten asioiden kautta.

Tarjolla on luultavasti vuoden paras seikkailupeli. Napakasti koottu, kaunis ja ennen kaikkea mielenkiintoinen kertomus ylittää kaikki odotukset. Kehitystyö on kestänyt pitkään, mutta aika on käytetty hyvin. Ainakaan itse en onnistunut saamaan aikaan aikamatkailun tuottamia ristiriitoja - paitsi tietysti niissä kohdissa, joissa juoni näin vaati. Melkoinen indiesaavutus muutaman hengen tiimiltä!

HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Monitasoinen juoni, kiehtova maailma, erinomainen ääninäyttely
-
Rajoitettu kesto
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.