Suomi
Gamereactor
arviot
Aspire: Ina's Tale

Aspire: Ina's Tale

Itsensä pelastavan prinsessan tyylikäs tornitallustus

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Aspire: Ina's Tale

Wondernaut Studion Aspire: Ina's Tale alkaa, kun pelin nimihenkilö pääsee salaperäisessä Tornissa vankina viruttuaan vapaaksi. Torni on romahtanut epäselvän tapahtumasarjan seurauksena, mutta romun seasta pitäisi vielä päästä uloskin. Päivänvaloa kestämättömät salaisuudet paljastuvat ulospääsyä etsivälle Inalle sujuvasti rullaavan seikkailun tuoksinassa, kun raunioissa kipittää sankarittaren lisäksi niin kuolettavia vaaroja kuin liittolaisiakin. Mihin tarkoitukseen Ina on sullottu Torniin vangiksi, ja liittyvätkö prinsessapäähenkilön ja rakenteiden sortuminen jotenkin toisiinsa?

Aspire: Ina's Tale on näyttävä pelijulkaisu, jonka persoonalliseen pirtaan tuntuu tarttuneen hauskasti vaikutteita muista sivuttain rullaavista astetta komeammista peliseikkailuista. Tornin teknisempää puolta edustavat maisemat ja scifisteiset suunnitteluratkaisut pastellisine värivalintoineen tuovat mieleen syksyllä niin ikään Untold Talesin julkaiseman Golf Club Wasteland -pelin sarjakuvamaisen yleismeiningin, ja Aspiren valoisammat tilat surrealistisfantastisine maisemineen palauttavat mieleen pari vuoden takaisen Gris-tasoloikkakomistuksen. Pidin myös Tornin eri alueiden välillä olevien astetta kokeellisempaa kenttäsuunnittelua sisältävistä välitiloista, joiden heijastusten ja komeiden äänimaailmojen läpi kiitäminen Inalla on kiinnostava ja taatusti säväyttävä palkinto edellisen pelialueen haasteiden selättämisestä.

Inan tarinalla on kuitenkin myös omaa sanottavaa ja meininkiä tarjolla mainioiden sivuhahmojensa myötä, kun Ina ja muut selviytyjät joutuvat jeesaamaan toisiaan päästäkseen Tornista joskus uloskin. Tekstiruutujen varassa etenevä dialogi on hauskasti ja ovelasti kirjoitettua, ja olisin seurannut jutustelua vaikka vähän enemmänkin. Hitaasti paljastuvat salaisuudet pitävät pelaajan otteessaan, ja erikoisvoimilla varustetun Inan oma rooli Tornin ylläpidossa paljastuu. Onneksi samoja voimia voi käyttää tuusan nuuskaksi taiotun Tornin varjoissa viriävän meiningin elävöittämiseen.

Tämä on mainos:

Viiden tunnin mittainen Aspire: Ina's Tale ei kuitenkaan ole mikään nopea läpijuoksu, vaan Tornin eri alueiden nurkissa riittää ratkottavaa, löydettävää ja ihmeteltävää. Ina voi keräillä sivuhahmojen muistoja seuraamalla seikkailun varrella aukeavia lyhyitä sivupolkuja, mutta punainen lanka eli ulospääsyn paikallistaminenkin vie hommaa eteenpäin. Ina työntää laatikoita, vetelee vipuja, käynnistelee energialähteitä ja pakenee päälle käyviä vihollisia kuten monessa muussakin tasoloikkaseikkailussa, mutta näyttävä ulkoasu ja suopea vaikeustaso pitävät meiningin kiinnostavana ja tarpeeksi lähestyttävänä. Seikkailun tarkistuspisteinä toimivat valotornit sijaitsevat toisistaan varsin inhimillisten matkojen päässä, joten rotkoon horjahtamisen tai vihollisen kynsiin päätymisen jälkeen samoja kohtia ei tarvitse yleensä hinkata kovin paljoa ennen kuolettavan koettelemuksen luokse pääsemistä. Sitä vastoin pelin latausajat ovat aika pitkiä, ja Aspire: Ina's Talen julkaisun kynnyksellä ainakin Switch-version ruudunpäivitys jäi kaipailemaan tasoittavaa teknistä tukea. Pelin näyttävä ulkoasu pelittää kuitenkin mainiosti sekä televisiossa että Switchin omalla ruudulla.

Aspire: Ina's Talen seikkailemista, pulmanratkontaa ja vaarallisia tilanteita tarjoava peruspelaaminen toimii ajoittain vähän yllätyksettömällä mutta toimivalla tempolla, kun kaikkea kolmea päästään kyllä tekemään säännöllisin väliajoin. Ennen kaikkea aivopähkinät energialähteiden siirtelyineen vaativat keskittymistä ja sinnikkyyttä eri vaihtoehtojen kokeiluun, mutta olisin kaivannut ajoittain vähän selkeyttä pulmien hahmottamiseen. Esimerkiksi tehtävälista tekeillä olevista asioista tai jopa kevyt vinkkitoimintokin olisi toiminut hyvin, sillä välillä on vaikea tulkita, mitä peli haluaa Inan tekevän seuraavaksi: pitääkö energiavirta suunnata hyytyneen kaverin elvyttämiseen, jotta tämä voi päästää Inan eteenpäin, vai pitääkö Inan itse raivata tiensä eteenpäin? Toiminnan ja pulmanratkonnan yhdistelmä kuljettaa meininkiä eteenpäin luontevammin pienen lisäadrenaliinin turvin, kun Inan tulee hätistellä vihollisia energialähteillä kauemmaksi tai sitten ajaa nämä juuri energisoituun ansaan. Näissä hetkissä Aspire: Ina's Taleen roiskahtaa kiinnostava mitallinen Little Nightmares -pelisarjasta tuttua jännityksellä höystettyä pulmanratkontaa.

Aspire: Ina's Tale on näyttävä ja kiinnostava seikkailupeli, joka ei sinänsä keksi tasoloikintojen pyörää uudestaan, mutta viihdyttänee mukavasti loppuvuoden välipyhäpäivien rennoissa pelihetkissä.

HQ
Tämä on mainos:
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Näyttävä audiovisuaalinen toteutus, perusseikkailun toimiva ja monipuolinen rytmitys, jännittävät toiminallisetkin pulmat
-
Ajoittainen epäselkeys, Switch-version tekniset ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä