Assassin's Creed -sarja täyttää 10 vuotta, ja sen kunniaksi seuraava osa sijoittuu muinaiseen Egyptiin ennen ajanlaskumme alkua. Heti ensimmäiseksi voi huomata, miten hyvin Ptolemaioksen aika taipuu osaksi sarjan perinteikkäitä puitteita. Ubisoftin suunnittelema Egypti on eksoottinen ja mystinen paikka, jota kansoittavat majesteettiset pyramidit, pienet asumukset, haudat ja vaaralliset katakombit. Kartan eri osien välillä on isoja kaistaleita aavikkoa silmänkantamattomiin.
Pelaaja asettuu viimeisen Medjay-rauhanturvaajan Bayekin saappaisiin. Tarkoituksena on taistella faaraoiden sortovaltaa vastaan muodostaen oma assassiinien veljeskunta. Tämän joukon tie johtaa myöhemmin kolmannelle ristiretkelle alkuperäisen Assassin's Creedin maisemiin. Origins kertoo tarinan siitä, kuinka kaikki alkoi. Ubisoft on hionut peliä jo melkoisen tovin, sillä työ alkoi jo Assassin's Creed IV: Black Flagin jälkeen.
Ensivilkaisulla Assassin's Creed: Origins näyttää samalta kuin kaikki muutkin sarjan aiemmat osat, mutta pelattavuuteen on tehty joitakin selkeitä uudistuksia. Paikallisen eläimistön metsästäminen mahdollistaa tavaroiden keräilyn ja nikkaroinnin, joilla voi parantaa omia ominaisuuksiaan esimerkiksi yhdistämällä niitä miekkoihin, kirveisiin, jousiin ja niin edelleen.
Bayek kartuttaa kokemustasoaan tekemällä sivutehtäviä, etsimällä aarteita ja taistelemalla. Kykypuu on melkoisen kattava. Assassin's Creed: Origins tuntuukin kunnianhimoiselta roolipeliltä eikä niinkään pelkältä jatko-osalta. Tämä on ollut mahdollista Ubisoftin antaman yhden ylimääräisen kehitysvuoden turvin. Aika on selvästikin käytetty hyväksi, sillä lopputulos vaikuttaa jo nyt erittäin hiotulta.
Teknisesti peli ei juuri ole muuttunut sitten Assassin's Creed: Syndicaten huolimatta siitä, että testaus suoritettiin Xbox One X -konsolilla. Kuitenkin Originsin mittakaava teki vaikutuksen. Kauniit egyptiläiset maisemat heräävät eloon, ja se on pitkälti tekoälyn ohjaamien monien ihmisten ja eläinten ansiota. Parvi lentoon lähteviä lintuja peittää välillä auringon. Joukko orjia kantaa rikkaita miehiä pitkin katuja, ja lapset leikkivät mäen päällä. Luovan ohjaajan Jean Guesdonin mukaan nämä asiat tapahtuvat dynaamisesti. Kuitenkin taistelu oli lopulta se osa-alue, joka teki suurimman vaikutuksen.
Testauksen aikana pääsi kokeilemaan uutta gladiaattoriareenaa, jossa vastaan asettui aalloittain päälle käyviä pahiksia ja lopuksi voimakas pomovastus. Ubisoft on suunnitellut taistelumekaniikan kokonaan uusiksi: Bayekilla on nyt käytössään sekä kevyt että raskas hyökkäys. Hyökkäysnapin pitäminen pohjassa lataa iskuun enemmän voimaa, ja omat nappinsa ovat saaneet niin kilven käyttö, väistäminen, viholliseen lukittautuminen kuin kohteen vaihtaminenkin. Brutaali toiminta näyttää hyvältä, ja tuntuu paljon paremmalta kuin ennen. Bayek pystyy pitämään useita pahiksia aisoissa ajoittamalla torjunnat, väistöt ja iskut oikein. Edistysaskel on suuri verrattuna sarjan aiempiin peleihin, joissa viholliset odottelivat kiltisti omaa hyökkäysvuoroaan.
Kyseessä on kuitenkin Assassin's Creed, joten oletettavasti pelin rakenne ja tarina noudattavat aiempien osien luomaa pohjaa. Assassiinina Bayek on myös taitava parkour-loikkija, eikä korkeilta katoilta alas sukeltamista ole myöskään unohdettu. Toivottavasti uusi aikakausi, paranneltu taistelu ja kunnianhimoiset roolipelielementit riittävät nostamaan sarjan uuteen loistoon.
Assassin's Creed: Origins julkaistaan 27. lokakuuta PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.