Suomi
Gamereactor
arviot
Assetto Corsa

Assetto Corsa

Testissä viimein Assetto Corsan konsoliversio (PS4).

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ajotilanteessa renkaat joutuvat koetukselle. Ei riitä että ne ohjaavat autoa oikeaan suuntaan. Niiden pitää myös saattaa jarrutusvoima tien pintaan sekä kestää vääntövoimat neljään ilmansuuntaan. Eikä näitä kaikkia voi samanaikaisesti antaa kumeille suoritettavaksi, koska muuten kitkan määrä häviää voimalle. Silloin tuloksena on hurja määrä savua sekä pyörien täydellinen lukkiutuminen. Jos sinulla on pienintäkään aavistusta mistä puhun, on Assetto Corsa sinua varten.

Hienosti teemaan sopivan musiikin humistessa taustalla introvideo asettaa pelaajan oikeaan mielentilaan. Nyt ollaan kauniiden asioiden äärellä. Silmäniloa tarjoavassa valikossa on kolme erilaista moodia. Kuten nimikin jo sanoo, Drivessä tarkoitus on ajaa. Plakaatin taakse on listattu jo perinteeksi muodostunut tyylilajien litania: Kisaviikonloppu, aika- ajo, yksittäiskisa, driftaus sekä harjoittelu. Special Events taas tarjoaa kolossaalisen määrän erilaisia haasteajoja, joista saa revittyä muutaman tunnin mielekästä peliaikaa.

Career nimensä mukaisesti on uramoodi. Kummallista kyllä, tämä on pelimuodoista ylivoimaisesti puuduttavin. Mielenkiintoa on mahdotonta pitää yllä, sillä suorittamalla kisoja ei saavuta mitään mielenkiintoista. Kaikki autot ovat heti kättelyssä auki siinä missä radatkin. Kannattaa pitäytyä Drive- moodissa, silloin kun saa vapaasti päättää millä ajaa ja missä.

Ydinasia koko pelissä on ajamisen aitous. Yksinkertaisesti sanottuna Assetto Corsa on realistisin simulaatio mitä olen ikinä päässyt testaamaan. Immersion määrää on vaikea lähteä edes selittämään ilman vajoamista camber- kulmien vaikutusta kaarrenopeuksiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pitääkö Span kolmannessa nopeassa mutkassa pitää vaihde x sekä kaasun asento y? Entäpä jarrut? Jos liikautan poljinta hitusenkin liikaa, pyörät lukkiutuvat ja vietän loppupäiväni solmussa kuusen ympärillä.

Tämä on mainos:
Assetto CorsaAssetto Corsa

Vaikka tämä pitäisikin paikkaansa, aloittelijatkin on otettu huomioon ajoapujen muodossa. Esimerkiksi luistoneston tilaa voi vaihdella jopa kesken ajamisen nappulaa painamalla. Parhaimman kokemuksen saamiseksi suosittelen väkevästi vääntämään elektroniset avut tehdasasetuksiin sekä vaihteet manuaaliasentoon. Tällöin ohjaimen välityksellä voi täysimittaisesti kokea miltä tie tuntuu renkaiden alla. Lisätäkseni vielä kuorrutusta kakun päälle, miltei kaikki pelissä olevat kilparadat ovat laserskannattuja. Suomen kielellä tämä luultavasti tarkoittaa jonkinlaista taikuutta, sillä tulokset ovat kaunista katseltavaa.

Tietokoneen ohjastamien vastustajien liikkeet komppaavat pelikokemusta mukavasti. Tosin säädettävän vaikeustason kanssa saa olla varovainen. Medium-tasolla minunlaiseni autohullu on kuin kotonaan. Sijoituksista joutuu oikeasti tappelemaan, voittamisesta nyt puhumattakaan.

Vaikeimmilla asetuksilla taas juttu on melko radikaalisti toisenlainen. Varsin lystikkäästi nimetyssä Alien- tasossa nupit on väännetty yhteentoista. Tai pikemminkin ensin sytytetty tuleen, jonka jälkeen käännetty neljästi akselinsa ympäri. Joka näillä asetuksilla voittaa yhdenkin kisan, nostan hänelle hattua.

Tämä on mainos:

Autokokoelma ei ole kaikista laajin, mutta yksi mielenkiintoisimmista. Perinteisten vaihtoehtojen sijaan on enemmän kuultavissa historian lehtien havinaa. Mukana on esimerkiksi legendaarisen Carrol Shelbyn Cobra, Alfa Romeon kulttimaineessa rypevä GTA sekä Lotus 98T. Viimeisintä muuten sattui kuljettamaan eräs Ayrton Senna.

Sanotaan, että ainoat varmat asiat elämässä ovat verot sekä kuolema. Pelaajana olen tottunut lisäämään siihen lapsellisen käytöksen nettipeleissä. Kuitenkaan AC ei juurikaan tunnu kärsivän tästä ongelmasta, ja taidan tietää syyn. Autoilukulttuuri on siitä hieno, että siinä petrolipäiden välisissä kanssakäymisissä näkyy läpi aito innostus aiheeseen. Pelin moninpeli keskittyy perinteisiin ratapäiviin. Asetelma kuulostaa äkkiseltään askeettiselta. Lähemmän tarkastelun jälkeen käteen kuitenkin jää muutakin kuin pintaraapaisu sekä paha maku suussa. Ratapäivät koostuvat harjoittelusta, aika- ajosta sekä varsinaisesta kisasta. Palvelimille voi liittyä milloin tahansa, jos vain tilaa löytyy. Mukaan voi hypätä vaikka aika-ajon viimeisillä minuuteilla, jolloin kerkeää mukavasti kellottamaan kierroksen tai kaksi. Yksi asia kuitenkin jää riipimään. Palvelimesta riippumatta identtisiä autoja saa olla samassa pelissä vain muutama. Mielestäni idioottimainen suunnitteluratkaisu.

Kauneusvirheiltä ei ole vältytty. Karheita kulmia näkyy pelatessa siellä täällä. Kisan loputtua auto yhtäkkiä teleporttaa takaisin varikolle ilman minkäänlaista varoitusta. Lyön vaikka pääni pantiksi sanomalla että kyseessä on tietoinen valinta eikä bugi. Onnistuinpa kerran sekoittamaan koko pelin niin, että olin samanaikaisesti sekä kisassa että päävalikoissa. Fysiikanmallinnuksesta pitää hieman myös antaa moitteita. Siinä missä pienet vauriot näyttävät ja tuntuvat realistisilta, on vaa'an toisessa ääripäässä menty metsään. Tieteen vuoksi ajoin kahta ja puoltasataa rengasvalliin. Pölyn laskeuduttua peltilehmäni näytti ottaneen ehkä pienen pusun betoniporsaasta. Kosla ei tosin siitä enää startannut, joten tylsää tosimaailmaa mukaillen matkantekoni loppui siihen.

Vaikka kolhujen koodaamisessa oiottiin mutkia, Autot itsessään on skannattu digitaaliseen muotoon täydellisyyttä hipoen. Sekään silti ei vedä vertoja sille, mitä AC tekee kuuloaistille. Sillä ilman pienintäkään epäilyksen varjoa kaunein asia koko paketissa on äänimaailma. Nordscleifen asfaltti kohisee renkaiden alla. Naksahtavan äänen saattelemana komennan Ferrari laferrarin vaihteiston kolmoselle ja paiskaan kaasun lattiaan. V12:n kirkuna lyö kuin Thorin vasara konsanaan pakoputkiston läpi suoraan tärykalvoille. Audiosekoitukset ovat luokkaa, jota sopisi odottaa kaikilta kilpailijoiltakin.

Hyviä pelejä julkaistaan vähän väliä. Harvoin kuitenkin tulee vastaan teoksia, jotka onnistuvat tuomaan yhteisestä aiheesta kiinnostuneita persoonia samalle hiekkalaatikolle leikkimään. Peli on kuin bensan ja kumin katkuinen leikkikenttä, jonka parissa on helppo viihtyä. En väitä kokonaisuutta täydelliseksi, mutta vauhdin hurmaa kaipaava on kuin kotonaan. Assetto Corsa on tehty pelaajille, jotka ottavat autoilukulttuurin vakavasti sekä tunteella.

Assetto Corsa
HQ
HQ
HQ
Assetto CorsaAssetto CorsaAssetto Corsa
Assetto Corsa
Assetto Corsa
Assetto Corsa
Assetto Corsa
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Ajaminen on silkkaa nautintoa, autot kuulostavat taivaallisen hyviltä, moninpelin parissa viihtyy pitempääkin
-
Puuduttavan tylsä uratila, satunnaiset bugit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • Jeremias Lehto
    Assetto Corsa on nähty PC:llä jo vuodesta 2013 lähtien ja peliä on kehuttu konsolien ja PC:n yksi realistisimmista simulaattoreista. Tässä... 6/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Tulossa Ferrari Hublot Esports Series

Tulossa Ferrari Hublot Esports Series

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ferrari on julkistanut, että tulossa on Ferrari Hublot Esports Series, ja se pelataan Assetto Corsassa. E-urheilukisa on avoinna kaikille 18 vuotta täyttäneille...



Ladataan seuraavaa sisältöä