Suomi
Gamereactor
ennakot
Assetto Corsa Evo

Assetto Corsa Evo on simulaatiopeli, jossa on huimasti ainesta

Early Access -vaihe on alkanut.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Jos joku, jolla on edes vähän tuntemusta rallipelien maailmasta, olisi väittänyt ennen 8. marraskuuta 2013, että 20 hengen indiestudio Kunos Simulazionin ensimmäinen ajosimulaattori tulisi hallitsemaan koko lajityyppiä, myisi 14 miljoonaa kappaletta ja 12 vuotta myöhemmin olisi isompi kuin koskaan, ei kukaan elävä ihminen olisi sitä uskonut. Analyysiä olisi tervehditty naurulla, ja on reilua sanoa, että Marco Massarutton ja kumppaneiden suoritus Assetto Corsan saralla on yksi videopelaamisen mahtavia tarinoita.

Syyskuussa 2018 Kunos lanseerasi virallisen GT3-pelin keskittyen yksinomaan autoihin, talleihin, kuskeihin ja ratoihin kansainvälisessä GTWC circuitissa. Assetto Corsa Competizionea ei ollut koskaan tarkoitettu suoranaiseksi jatko-osaksi, vaan enemmänkin sivuaskeleeksi, jonka pohjalla hyrräsi Epicin Unreal Engine 5 ja keskittyen virallisiin lisensseihin ja e-urheiluun. Kunosilla kesti vähän yli kolme vuotta saada Competizione kohdilleen, ja taisteltuaan ostamansa pelimoottorin kanssa ilmoitettiin vuonna 2022, että Assetto Corsa 2 tekee paluun studion perusasioihin: sekoitus katuautoja ja ralliautoja, paljon erilaista moottoriurheilua ja kaiken pohjalla olisi uusi oma pelimoottori.

Vuodet ovat kuluneet, ja aika on ollut pitkä. Siinä välissä olen laskenut vuosia Assetto Corsa Evon Early Access -julkaisuun, ja pelannut Assetto Corsaa ja Assetto Corsa Competizionea enemmän kuin koskaan, ja päivittäin ilmoittanut (yhä uudestaan ja uudestaan), että ne ovat kaksi parasta simulaatioajopeliä sitten Simbinin GTR 2:n vuonna 2004, ja se sanoo paljon. Nyt Evo on täällä, ja huolimatta alun palvelinongelmista ja ikävästä bugista, joka teki verkko-osuuden aika-ajoja lukuun ottamatta mahdottomaksi, on simulaatioajamisen maailma päässyt käyttämään kokonaisen viikonlopun Kunosin jatko-osan parissa. Tässä ovat nopeat ensitunnelmat.

Tämä on mainos:

Ennakkoon se hypetetyin osuus Evossa oli epäilemättä avoin maailma, jossa Kunos on luonut peliin merkittävän osan Pohjois-Saksaa, jossa pelaaja pääsee ajelemaan vapaasti maalaismaisemissa ilman kierrosaikoja tai kilpakumppaneita, ja tässä pelin varhaisessa vaiheessa ei tätä osuutta ole mukana. Avoimen maailman osuus ei ole mukana ja studion itsensä mukaan ei olekaan tulossa ennen kesää. Mukana on sen sijaan viisi rataa (Laguna, Brands Hatch, Bathurst, Suzuka ja Imola) ja 20 autoa, joista neljä ovat tavallisia ralliautoja. On mahdollista harjoitella kisoja ilman tekoälyn ohjaamia vastustajia, ja on mahdollista ajaa "Single Race" tekoälyn ohjaamien autojen kanssa.

Yksi keskeinen asia ennen perjantaista Evon lanseerausta oli, oliko Kunos todellakin pitäytynyt puhtaassa realismissa, kuten kahdessa aiemmassa pelissään, vai onko mukana riski päästää sisään Gran Turismon kaltaista helpompaa lähestyttävyyttä kohtaamaan armotonta realismia, johon ne edeltäjät pohjaavat. Huolen voi heittää pois, nyt heti. Evo on simulaattori, selkeästi, ja uudet rengasfysiikat on selvästi lainattu ensimmäisestä pelistä, ja myös Competizionesta. Jopa ensimmäisellä kierroksellani Brands Hatchissa huomasin hymyileväni, sillä pelaaminen oli niin tuttua ja samalla uutta ja erilaista, samaan aikaan.

Mitä tulee parannuksiin rengasfysiikassa ja pelin force feedback -toiminnassa, on nopeasti selvää, että Kunos on tehnyt paljon työtä auton massakeskipisteelle, ja vieläkin selvempää ja yksityiskohtaisempaa on emulaatio siitä, miltä tuntuu mutkissa kurvaaminen, jarruttaminen ja kiihdyttäminen. Tunnen tarkalleen, missä AMG GTR GT3 on, paremmin kuin koskaan ennen, jo ennen kuin olen edes alkanut paneutua ratin asetuksiin, ja ennen ainuttakaan Gamereactorin "dual motion systems" edes toimivat pelin kanssa (telemetriaa ei ole annettu eri valmistajien tiedoksi). Jos kutsuisin autofysiikkaa ja FFB:tä aivan mahtaviksi, jopa nyt, ei se olisi liioittelua. On hyvinkin reilua, että kun peli saadaan valmiiksi (tänä kesänä), se vie kaikki simulaatioajamisen taivaaseen.

Kunos on onnistunut luomaan Force Feedback -järjestelmän, joka näyttää voivan viestiä kanssani kuskina, mitä tapahtuu renkaissa, ja sitten korissa ilman pakkoa laittaa vastusta niin paljon ratin pohjaan kuin mitä kilpailevissa peleissä on usein tapana. Jos ei olisi niin paljon arvokkaita yksityiskohtia siinä, miltä ohjauspyörä tuntuu, olisi mahdollista kutsua FBB:tä "heikoksi", mutta se ei ole mahdollista nykyisellään. Se on enemmän oikea kuin sekä Assetto Corsassa että Assetto Corsa Competizionessa. Pelaaja voi tuntea kaiken allaan ja autossa tapahtuvan ilman tarvetta puristaa ohjauspyörää ennen jokaista mutkaa, ja tämä muistuttaa enemmän Automobilista 2:hta kuin mitään muuta, jos minulta kysytään.

Tämä on mainos:

Auton tuntuma muistuttaa myös hieman Automobilista 2:hta siinä missä pelaaja kuskina voi ohjata autoa enemmän jarrupolkimella kuin aiemmissa Assetto-peleissä, ja se että auto tapaa kääntyä hieman (rungon taipuminen on sekin tällä kertaa mallinnettu ensimmäistä kertaa Kunosin kehityshistoriassa), jos painaa kaasua kun eturenkaat eivät ole linjassa auton nokan kanssa. Tätä ei tapahdu esimerkiksi Competizionessa, jota on osa-alueena kritisoitu Automobilista 2:ssa, mistä olen aina pitänyt. Minulle on aina ollut tärkeintä tuntea, että autolla on aidosti massaa, liikemäärää ja kuinka alla on aidosti kumia, joka laajenee ja venyy. Tämä kun on toteutettu niin realistisesti ja hyvin on myös GTWC-ammattilaisten James Baldwinin ja David Perelin suulla todistettu, jotka kutsuvat Evo-fysiikkaa "fantastisen realistiseksi" ja samalla kuvaten sitä addiktoivaksi.

Grafiikan osalta on vaikea olla vaikuttumatta. Pieni italialainen studio on heittänyt pois Unreal Enginen, rakentanut oman teknologiansa ja, jopa alfailevassa vaiheessa, luonut ajopelin, joka on vaikuttavan näköinen. Gran Turismo 6:n kaltaisen ylöspanon lisäksi (joka on mahtava ja sopii peliin täydellisesti) on mahtava nähdä uskomattoman paljon yksityiskohtia uusissa automalleissa. Ajaessa on selvää, että Evoa ei ole optimoitu asianmukaisesti, sillä peli on kaukana valmiista. Jopa AMD 7900 XTX:llä on vaikeaa saada tulokseksi sulavaa ruudunpäivitystä, tällä hetkellä. Tekstuurimuisti niin ikään yskii säännöllisesti, ja joskus peli menee kokonaan mustaksi vaatien asetuksien rukkaamista ja kokonaisen näytön ("Fullscreen") pois kytkemistä.

Parhaimman näköinen osuus koko pelissä tällä hetkellä on mielestäni selvästi se tapa, jolla Kunos on käyttänyt volumetrista valaistusta lisätäkseen vähän usvaa ilmaan, jota harmillisesti ei ole muissa kuin Dirt Rally 2.0:ssa, ja tätä olen pyytänyt vuosia. Tämä tuo mukaan paljon realismia, ja myös luo mahtavan tunnelman ja siellä olemisen tunnun, jota on hankala korvata. Säätehosteet ovat myös vaikuttavat, ja odotan jo innolla, miten mahtavalta kaikki näyttää, kunhan on valmista saatu. Sama koskee myös ääntä, joka on jo nyt kohdillaan. Kunos on maultaan hyvä lisäten 200% kaikua moottoriin ja pakoääniin auton sisällä, mikä on mahtava valinta. Auton alla on enemmän pauketta, enemmän "klänkiä" jarruissa ja enemmän kiljuntaa vaihdelaatikossa, jota niin ikään olen pyytänyt jo vuosia, ja nyt se on viimeinkin mukana.

Assetto Corsa Evoa ei ehkä pitäisi julkaista tässä vaiheessa, jos siis olen armoton kannassani. Olisi ollut vaikuttavampaa laittaa ulos täysin valmis peli kesällä ottaen huomioon, miten lupaava pohja on jo paikoillaan. Samaan aikaan, koska kyseessä on Early Access, on mukavaa olla mukana seuraamassa kehitystä alusta asti ja nähdä, miten peli kehittyy alfailevasta tasosta monistukseen eli kultaan saakka kasvaen, laajeten, päivittyen ja parantuen ja kiillottuen jalokiveksi, joka siitä mitä ilmeisimmin on tulossa, sillä ainesta totisesti on.

Assetto Corsa EvoAssetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo
Assetto Corsa EvoAssetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo
Assetto Corsa EvoAssetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo
Assetto Corsa EvoAssetto Corsa Evo

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä