Suomi
Gamereactor
arviot
Axiom Verge 2

Axiom Verge 2

Nyt innoitutaan klassisesta Zeldasta klassisen Metroidin sijasta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Axiom Verge julkaistiin vuonna 2015. Kysymyksessä oli vahvasti ja häpeilemättä 8-bittisen NES-konsolin Metroidista innoittunut teos. Peli oli yhden miehen, Thomas Happin, käsialaa. Olen vuosien varrella pelannut Axiom Vergen läpi eri alustoilla muistaakseni neljä kertaa, ja odottanut hartaasti jatko-osaa. Axiom Verge 2 julkaistiin lopultakin elokuussa 2021, mutta lopputulos ei ole kaikin tavoin sellainen kuin olin toivonut.

Jatko-osan tarina ei ilmeisesti liity millään tavalla alkuperäisen pelin tarinaan. Tai jos liittyy, on juonta helppo seurata sellaisenkin, jolta on alkuperäinen Axiom Verge jäänyt väliin. Tutkija saapuu Etelämantereelle, ja pian alkaa tapahtua kummia. Tutkia siirtyy jonkinlaiseen rinnakkaiseen maailman, jossa noudatetaan erilaisia lainalaisuuksia kuin meidän maailmassamme. Muitakin ihmisiä on jäänyt jumiin, joten on aika löytää keino, millä pääsee takaisin siihen oikeaan ulottuvuuteen, tai jotain sellaista.

Axiom Verge 2Axiom Verge 2
Tämä on mainos:

Peruspalikat ovat entisellään. Pelaajan eteen avautuu suurikokoinen kaksiulotteinen maailma, jota saa tutkia haluamassaan tahdissa. Uusiin paikkoihin pääsee sitä mukaa kuin uudenlaisen liikkumisen mahdollistavia esineitä mukaan tarttuu. Tähän kuitenkin yhteydet ensimmäisen pelin kanssa pitkälti loppuvat. Siinä missä alkuperäinen Axiom Verge painotti erilaisia ampuma-aseita, jatko-osa luottaa ennen kaikkea lyömäaseisiin ja muutamaan apuvälineeseen klassisen NES-konsolin The Legend of Zeldan malliin. Ratkaisu toimii pääosin hyvin, joskin näin alkuperäisen pelin suurena fanina muutos on pettymys.

Se toinen pettymys liittyy musiikkiin ja kenttäsuunnitteluun. Musiikki oli aiemmin kaikin tavoin mieleenpainuvaa, mutta jatko-osassa oikein mikään lurautus ei tahdo jäädä mieleen. Tämä johtunee ehkä siitä, millaisia teemoja eri ympäristöihin on haluttu luoda. Alkuperäisen pelin maisemat olivat scifimäisen kyberpunkkista silmäkarkkia, kun taas jatko-osassa tunnutaan innoittuneen enemmän oikean maailman maisemista. Joukkoon mahtuu niin lumisia maisemia, metsää kuin muinaisen Egyptin innoittamia hiekka-alueita. Lopputuloksena se ikioma persoonallinen tunnelma, jonka ensimmäinen Axiom Verge loi, menetetään lähes tyystin. Onneksi pelin loppupuolella ne juuret muistetaan jo paremmin.

Erityisen kummallista on pomotaistojen vähäisyys, tai jopa suoranainen puute. Ennen pomotaistot olivat pelaamisen kohokohtia, joissa energisen musiikin pauhatessa piestiin suurikokoisia ja ilkeän näköisiä pomovastuksia. Voitosta saatava palkinto tuntui sekin aina mahtavalta. Tällaisia kohtaamisia ei jatko-osassa ole juuri lainkaan, joten pelaaminen on käytännössä yksinomaan paikasta toiseen haahuilevaa toiminnallista tasoloikkaa. Toimiihan se näinkin, mutta nyt pelaajan tasaisesta etenemisestä puuttuvat kohokohdat. Ja juuri pomotaistot toimivat alkuperäisessä Axiom Vergessa mitä loistavimpana vaihteluna ja tunnelman kohottajina.

Axiom Verge 2Axiom Verge 2Axiom Verge 2
Tämä on mainos:

Ensimmäisessä Axiom Vergessa ohjattiin aina välillä kauko-ohjattavaa drone-oliota, jolla ratkottiin pääasiassa erilaisia pulmia. Drone tekee paluun myös jatko-osassa, mutta nyt pikkuhepulla pelataan paljon enemmän. Välillä mennään jopa kokonaan uudenlaiseen rinnakkaisulottuvuuteen, jossa sekä ratkotaan pulmia että taistellaan. Veikkaisin, että ne peräänkuuluttamani pomotaistot ovat vaihtuneet juurikin näihin uusiin drone-osuuksiin. Maisemien ja pelimekaniikan osalta pikkuhepulla pelaaminen on toki erilaista, mutta se ydin - sinne tänne haahuileminen - ei muutu miksikään. Siksi dronella pelaaminen ei tuo kokonaisuuteen sellaista vaihtelua kuin pelinkehittäjä ehkä oli toivonut.

Axiom Verge 2 on erittäin käyttäjäystävällinen. Ohjaus toimii kuin ajatus, ja erilaisia toimintoja tarttuu mukaan kaikessa rauhassa ajan kanssa. Ja jos jonkin toiminnon merkitys pääsee unohtumaan, näkee merkityksen valikossa yhtä nappia painamalla. Lisäksi ne nappien paikat voi säätää mieleisekseen juuri niin kuin itse haluaa. Itse valitsin kuitenkin käyttää oletusasetuksia, koska ne toimivat oikein hienosti. Vaikeustaso säädetään mieleiseksi kolmen erilaisen palkin avulla. Yksi palkki määrittää vihollisten tekemää vahinkoa, toinen pelaajan tekemää vahinkoa, ja se kolmas säätää pelin nopeutta. Ratkaisu on varsin vinkeä, ja toivoisin sen yleistyvän muissakin peleissä nykyisin vallalla olevan Easy, Normal ja Hard -kolmikon sijasta.

Erityisen kiitoksen ansaitsee paranneltu karttanäkymä. Pikselisestä grafiikasta huolimatta kartasta näkee noin suunnilleen, minkälaista kyseisessä paikassa on muotojen ja värien puolesta. Tämä helpottaa suunnistusta huomattavasti. Toinen hieno lisäys on, että kartta on jaettu numeroituihin neliöihin. Jos siis jää pelissä jumiin, on helppo antaa kaverille tieto siitä, missä se tie on noussut pystyyn (tai katsoa apua internetin ihmeellisestä maailmasta).

Axiom Verge 2Axiom Verge 2

Axiom Verge 2:n puolivälissä tapahtuu samanlainen tilanne kuin alkuperäisessäkin pelissä: pelaajaa ei enää ohjata riittävästi oikeaan suuntaan. Seurauksena on pahimmassa tapauksessa tuntikausien harhailu, sillä muutamasta tärkeästä kohdasta on liian helppoa mennä ohi niitä huomaamatta. Internet toki auttaa, mutta ehkäpä jonkinlainen sisäinen vinkkijärjestelmä osoittamassa suuntaa olisi ollut paikallaan. Ehkä sitten Axiom Verge 3:ssa, jos sellainen joskus julkaistaan.

Axiom Verge 2 on läpäistävissä ehkä neljässä tunnissa, mutta jos pelaa ummikkona ilman ohjeita, saa aikaa kulumaan jopa lähemmäs 15-20 tuntia. Tosin tämä edellyttää kaiken koluamista ja siihen päälle vielä runsasta haahuilua. Kaiken kaikkiaan mittaa on riittävästi, ja myyntihintakin on kohdallaan.

Axiom Verge 2 tuottaa pienen pettymyksen alkuperäisen pelin faneille, mutta on siitä huolimatta omana itsenään erittäin laadukas pikselinen 2D-teos.

HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hyvä ohjaus, karttanäkymä, käyttäjäystävällinen, vaikeustason säätäminen
-
Lyömäasepainotus, pomotaistojen vähäisyys, musiikki
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Axiom Verge 2 saapuu Steamiin elokuussa

Axiom Verge 2 saapuu Steamiin elokuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Toni Turunen

Pelikehittäjä Thomas Happ Games on aikaisemmin ilmoittanut, että se aikoo tuoda Axiom Verge 2 -pelin Steam-palveluun 11. elokuuta. Sivulta kuvattu toimintaseikkailu on...

Sunnuntain arviossa Axiom Verge 2

Sunnuntain arviossa Axiom Verge 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tällä viikolla linjoille saatiin salavihkaa ja yllättäen kauan odotettu indiepeli Axiom Verge 2. Nyt on aika arvioida teos. Lue arvio täältä.



Ladataan seuraavaa sisältöä