Kansainvälisemmän arvion Early Access -versiosta voi lukea täältä.
Jatko-osaa Baldur's Gatelle on odotettu kohta kaksikymmentä vuotta, eikä valmista ole vieläkään. Mutta loppusuora häämöttää jo, ainakin samassa mielessä kuin viisi kilometriä ennen maratonin maalia. Baldur's Gate 3:n Early Access -julkaisu on nyt saatavilla, ja lopullista julkaisua odotellaan runsaan vuoden kuluttua.
Kehittäjä ja julkaisija Larian Studios on niittänyt mainetta erityisesti erinomaisilla Divinity-sarjan peleillään. Myös Baldur's Gate 3 käyttää Divinityn pelimoottoria, mikä tarkoittaa sitä, että taistelut ovat vuoropohjaisia. Tämä ei ole lainkaan huonompi juttu. Kuulun itse koulukuntaan, jonka mielestä aiempien BG-sarjan pelien käyttämä semitosiaikainen pelimoottori tuotti ajoittain melkoista härvellystä.
Nyt taistelut rullaavat miellyttävän selkeästi. Taistelijoiden vuorojärjestys ratkaistaan hahmojen ketteryyden perusteella. Yhden vuoron aikana hahmo voi liikkua vapaasti taistelualueella, tehdä yhden hyökkäyksen kaltaisen päätoiminnon sekä yhden juoman nauttimisen kaltaisen bonustoiminnon. Osumistodennäköisyyksien laskenta näytetään hyvin selkeästi, joten toiminta on sujuvaa.
Vuoropohjaisuuden ansiosta erityisesti loitsiminen on paljon aiempia osia nautinnollisempaa. Taisteluiden ulkopuolella toiminta on tosiaikaista, vaikka pelin voi edelleen siirtää takaisin vuoropohjaiseen moodiin välilyönnillä. Järjestelmä on kokonaisuudessaan hyvin selkeä. Se toimii käytännössä monin osin samoin kuin aiemmissa BG-peleissä, mutta kasvaneen selkeyden ansiosta homma toimii paremmin kuin hyvin.
Toinen taustalla oleva tekninen runko ovat säännöt, jotka tulevat kevyesti muokattuna Dungeons & Dragonsin viidennestä laitoksesta. Ilmeisesti dynamiikkaa on painotettu hieman pelaajan hyväksi, jotta maailma olisi vähemmän armoton kuin pöytäroolipeli. Toisaalta samanaikaisesti peliä on viety lähemmäksi pöytäroolipelejä, sillä käytössä on aktiivinen tietokoneen esittämä kertoja, eli pelinjohtaja. Kertoja kommentoi pelaajan tekemisiä ja erityisesti taitotarkastusten lopputuloksia: "Katseesi kiinnittyy puuhun, mutta et huomaa siellä mitään poikkeavaa."
Käytössä olevia taitoja on noin parikymmentä, ja niille on vaihtelevasti käyttöä pelin aikana. Erilaisia taito- tai ominaisuustarkastuksia syntyy passiivisesti kartalla, esimerkiksi hiipiessä tapahtuvia stealth-tarkastuksia tai havaitsemisheittoja. Hieman tärkeämpiä ovat keskustelun aikana tapahtuvat heitot, joissa pelaaja saa itse suorittaa D20-heiton. Näiden lopputulokset vaikuttavat dialogin kulkuun.
Puhetaitoja on useita erilaisia, mikä on hyvä asia, sillä usein Falloutin kaltaisissa peleissä puhetaito on tärkeimpiä taitoja. Nyt yhtä pakkopanostettavaa puhetaitoa ei ole olemassa, vaan erilaisia uhkailun, vakuuttelun ja huijaamisen kaltaisia taitoja joutuu käyttämään sekaisin tilanteen mukaan. Osa taidoista on toisia hyödyllisempiä, vaikka pelityylistäni johtuu, että pidän puhetaitoja kaikkein tärkeimpinä.
Graafisesti BG3 ei jätä toivomisen varaa. Erityisesti korkeuserojen myötä maisemat avautuvat upeasti, vaikka kamera ei pysy tässä vaiheessa kunnolla mukana. Myös hahmoanimaatioissa on runsaasti bugeja, kuten kahdentuvia hahmoja. Kunhan ilmeiset bugit saadaan korjattua, on maailma audiovisuaalisesti todella hieno.
Tarina käynnistyy vankeudesta pakenemisen merkeissä kuin kumarruksena sarjan edelliselle osalle. Pelaaja on päätynyt illidithien vangiksi alukselle, joten tapahtumat käynnistyvät lyhyellä lineaarisella pako-osuudella. Tämän päätteeksi pelaaja lentää ulos alukselta seikkailemaan avoimeen maailmaan. Taustalla kantavana punaisena lankana on tavoite poistaa illidithiksi muuttava parasiitti hahmojen päästä.
Pelaaja on luonnollisesti vapaa keräämään mieleisensä ryhmän ja suorittamaan haluamiaan sivutehtäviä. Mukana tulee olemaan myös neljän hengen moninpeli, jossa jokainen pelaaja voi pelata yhtä ryhmän hahmoista. Tämä vahvistaa entisestään pöytäroolipelimäistä tunnelmaa.
Kuinka valmis BG3 sitten on? Ensinnäkin tarjolla on vain pelin ensimmäinen osa, joka on varsin iso ja tarjoaa pelattavaa noin 20 tunniksi. Julkaisija ei ole ilmoittanut sitä, kuinka suuri lopullinen peli tulisi olemaan, mutta ilmeisesti kartan koko tulisi olemaan noin viisi kertaa nykyistä suurempi. Early Accessin kartta on kuitenkin hyvin tiiviisti rakennettu, jolloin tapahtumia vyöryy nopeasti pelaajan päälle.
Hahmon luonti on jo tällaisenaan hyvin mielenkiintoinen prosessi, mutta käyttöliittymässä näytetään harmaalla merkittyjä kohtia, jotka eivät ole vielä käytössä. Säätövaraa on runsaasti niin rodun, ammatin kuin hahmon taustankin ja ominaisuuksien puolesta. Luonnollisesti myös ulkonäössä on melkoisesti säädettävää. Nopan heittämisestä on kaikeksi onneksi luovuttu.
Bugeja löytyykin sitten melkoisesti yksinkertaisista graafisista ongelmista varsinaisiin tehtäväketjujen rikkoontumisiin. Oikeastaan mitään tämän parempaa en ollutkaan odottanut Early Accessiltä, mutta on sitä toisaalta tullut tätä heikompiakin EA-esityksiä nähtyä.
Vielä varoituksen sana: kukaan ei ole luvannut, että Early Accessissa olevat tallennukset toimisivat lopullisessa versiossa. On jopa luultavaa, etteivät ne toimi, sillä Larianin aikaisemmassa Divinity: Original Sin II:ssa tallennukset eivät olleet siirrettävissä EA:sta varsinaiseen tuotantoversioon. Luultavasti muutoksia tapahtuu päivitysten myötä niin runsaasti, että porttaamisen vaiva olisi melkoinen.
Tästä huolimatta kaltaisilleni malttamattomille pelaajille kurkkaus kehittyvään pakettiin oli ehdottomasti vaivan väärti. Jos aiot ostaa Baldur's Gate 3:n joka tapauksessa, voi Early Accessin ostaminen olla kaiken arvoista. Itselleni jo tunnin käyttäminen rauhalliseen hahmoluontiin ja erilaisten taitojen googlailuun aiheutti melkoisen nälän päästä pelaamaan lopullista versiota. Tai kenties sitä odotellessa olisi aika palata pelaamaan edes hetkeksi Divinity: Original Sinejä?