Suomi
Gamereactor
arviot
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Kahdeksan vuotta siinä kesti, mutta niin vain kävi että muuan banjoa näppäilevä karhu sekä tämän nokkava ystävä tekevät paluun. Onko Nuts & Bolts edeltäjiensä veroinen mestariteos vai olisiko klassikkokaksikko kannattanut sittenkin jättää rauhaan?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Itku, poru ja parku täytti monet foorumit, kun Rare ensimmäistä kertaa tiedotti kolmannen Banjo-Kazooien yksityiskohdista. Poissa oli monien kaipaama tasohyppelyseikkailu ja tilalle tarjottiin lähinnä väkivallattomalta Grand Theft Autolta vaikuttanutta ajoneuvorymistelyä. Myönnän itsekin kuuluneeni epäilevien tuomaiden veljeskuntaan ja olin osaltani valmistautunut vuoden rajuimpaan pettymykseen, vaan väärässä olin.

Peli alkaa, kuinkas muutenkaan, kahdeksan vuotta Banjo-Tooien jälkeen. Banjo ja Kazooie ovat heittäneet seikkailu-uransa narikkaan ja siinä lomassa keskittyneet lähinnä roskaruokailuun ja videopeleihin. Kun edellisten osien arkkivihollinen, Grunty-noita, kaivautuu kalloineen kivikasan alta, on suuren ja mahtavan videopelien herran mielestä viimein aika ottaa uusintaottelu. Kuinka ollakaan, miehekkään vararenkaan kehittäneen Banjon ja pelkän metallisen kallonsa omaavan Gruntyn taisto päättyy alkuunsa, kun pong-päinen lordi päättää pistää asetelmat uusiksi. Grunty saa metallisen robottivartalon sekä kissan, kun taas sankarikaksikko saa aseekseen mystisen jakoavaimen. Muut erikoistaidot videopelimies nappaa turhina pois ja heittää hahmot Showdown-kaupunkiin omasta mielestään videopelimäisesti uusia palapelinpalasia keräämään tavoitteena Banjon kotikukkulan, Spiral Mountainin herruus. Liki kaikki edellisistä osista tutut hahmot ovat myös mukana uusine rooleineen ja taustoineen. Esimerkiksi Klungo-lisko on kääntänyt takkiaan ja toimii nykyään hyvisten puolella. Mumbo-shamaani on puolestaan ryhtynyt pitämään pelin kannalta oleellista työpajaa.

Juoni on tarkoituksellisesti ohut ja sekava, sillä huumorin taito on selkeästi Rarella edelleen hyppysissä. Vitsiä revitään liki tauotta itseironisesti niin itse pelistä kuin sen edeltäjistä, sekä hieman yllättäen myös Raren itsensä historiasta. Pilkkakirveestä saavat maistaa myös perinteiset videopelikliseet sekä esimerkiksi 80-luvun tv-sarjat, kuten Lemmenlaiva. Räävitön dialogi ilkeilee myös surutta foorumiterroristien ja pelin itsensä näkemättä maan rakoon runtanneiden kustannuksella, joten herkkänahkaisille varoitus. Koska vitsien aihepiiri on kuitenkin mitä on, ei turinointi taatusti kaikille aukea. Muilta osin peli sijoittuu tyylillisesti jonnekin sarjan ensimmäisen ja toisen osan väliin, sillä vaikka Banjo-Tooiessa nähdyt synkähköt sävyt loistavat poissaolollaan, on meno silti ensimmäistä osaa aikuisempaa. Tästä huolimatta peliä voi huoleti suositella myös nuoremmalle pelaajasukupolvelle, sillä satukirjamainen ulkoasu ei tarjoile ruudulle mitään irvistävää noitaa pelottavampaa.

Pelin keskuksena toimiva Showdown on huikea ilmestys. Suuren kaupunki on todella kaunis, kaduilla on elämää ja tutkittavaa piisaa. Tekemistä kaupunki tarjoaa itse tehtävien lisäksi myös esimerkiksi bingon, Klungon pelihallin ja vangittujen Jinjo-rottien pelastamisen muodossa. Kaupunkiin on lisäksi kätketty kiitettävä määrä pelin valuuttana toimivia nuotteja sekä varaosalaatikoita Mumbon työpajaa varten. Kyseisten piilojen etsiminen on oikeastaan ainoa osa-alue missä peli pistää Banjon loikkaamaan jalan tasolta toiselle. Homma toimii, sillä vaikka edellisten osien omShowdownin lisäksi peli on jaettu kuuteen maailmaan, joissa jokaisessa on useampi eri kenttä. Esimerkiksi Logbox 720 näyttää pelaajalle millaista pelikonsolin sisällä oikeasti on, Banjoland on edellisien Banjo-pelin tähtihetkistä koottu valtava museo ja niin edelleen. Vaikka maailmat ovatkin keskuskaupunkia pienempiä, piisaa niissäkin lääniä. Laajuudestaan huolimatta jokaiseen on selvästi käytetty runsaasti aikaa ja vaivaa eikä yksityiskohdissa ole säästelty.

Tämä on mainos:

Rakenteeltaan Nuts & Bolts ei yllätä. Uusia kenttiä avataan kentistä löytyvien tehtävien suorittamisesta saatavilla palapelinpalasilla. Jokaisessa maailmassa on yksi taso myös pyhitetty pomotaistolle Gruntya vastaan, jonka selvittämällä kaupungissa liikuteltavalle kärrylle kehittyy lisää ominaisuuksia. Uusilla ominaisuuksilla puolestaan pääsee Showdownissa aiemmin saavuttamattomiin paikkoihin. Palapelipalasten lisäksi tehtävän nopea suorittaminen palkitaan T.T-palkinnolla, jotka muodostavat yhden neljäsosan jälleen yhdestä palapelin osasesta. Ottaen huomioon, että peli keskittyy ajoneuvoilla touhuamiseen, rakenne on jopa yllättävänkin tasohyppelymäinen.

Perinteisyys pätee myös tehtäviin. Joukossa on tavanomaisia "hae se ja vie se tänne" -tehtäviä sekä kilpa-ajoa mutta myös mielikuvituksellisempia virityksiä. Moninpelissäkin pelattavana olevat mäkihyppy ja koripallo toivat kivaa vaihtelua tekemiseen, kuten myös domino-palikoiden kaataminen. Vielä alkupäässä tehtävissä oli pientä pakkopullan makua, mutta pelin edetessä touhuun tulee huomattavasti enemmän mielekkyyttä. Ellei videopelijumala pakota tehtävän alussa käyttämään vain tiettyä vehjasta, on täysin pelaajasta itsestään kiinni, miten tehtävän suorittaa. Esimerkiksi kilpa-ajoissa ei pelaajaa ole edes sidottu yhteen tiettyyn ajoneuvotyyppiin, joten halutessaan tietokoneen autoja vastaan voi kilpailla vaikkapa lentokoneella. Ja jollei hönkä riitä, pystyy ennen tehtävän alkua myös rakentelemaan ajokkiin tarvittavia osia. Hauskinta tehtävien suorittaminen onkin silloin, kun siihen tarvittavan kulkineen rakentaa alusta pitäen itse ja tarvittaessa myös virittelee sitä lisää. Osan tehtävistä voi myös suorittaa jalan jos niin tahtoo.

Rakentaminen suoritetaan 19x19x19 -ruudukon pohjalla, johon voi läiskiä osia täysin oman esteettisen silmänsä mukaan, kunhan eri palaset vain ovat kosketuksissa toisiinsa. Rakentamiskammoisille Showdownissa on myös myytävänä valmiita pohjapiirroksia, jotka saa käyttöönsä valmiiksi rakennettuina, kunhan tarvittava määrä erilaisia osia on plakkarissa. Valmiita rakennelmia voi myös tuunailla halutessaan itse. Teki miten tahansa, rakentaminen toimii etenkin kun puuhailemaan pääsee käytännössä milloin vain. Erilaisia vaihtoehtoja on käytännössä loputtomasti joten kyllästymään ei pääse. Omat luomuksensa voi myös lähettää Liven kautta kaverien kadehdittavaksi.

Moninpeli onnistuu samalla koneella sekä verkon välityksellä. Moninpelivaihtoehtoina on kourallinen autoratoja kisattavaksi sekä joukko erilaisia minipelejä mäiskittäväksi. Suurin osa minipeleistä on kertakäyttökamaa, mutta muutama todellinen helmikin on joukkoon eksynyt. Kukkulan kuningas -tyylinen sumo esimerkiksi on valtavan hauskaa ajanvietettä ja erityisesti itse väsätyillä ajoneuvoilla tuo mieleen Robot Warsin. Myös muunnokset eri palloilulajeista ovat varsin onnistuneita, ilmailuversiota lukuunottamatta.

Tämä on mainos:

Vaikka Nuts & Bolts varmasti jakaa mielipiteitä, on lopputulos silti erittäin onnistunut miltä kantilta tahansa katsottuna. Pelasin deadline niskassa minkä ennätin ja vaikka kaikki maailmat reilun 10 tunnin rupeamalla edessäni avautuivatkin, jäi tekemistä ja näkemistä vähintään parin ylimääräisen kymmentuntisen viihteeksi. Olin konseptia kohtaan aluksi skeptinen, mutta ymmärrän peliä pelattuani Raren ratkaisun täysin. Tasohyppelynä peliä olisi armotta verrattu jo lähes legendaarisiksi muodostuneihin edeltäjiinsä, joten fanien toiveisiin vastaaminen olisi ollut joka tapauksessa melkeinpä mahdoton haaste. Nuts & Boltsin myötä pelisarja uudistuu, mutta tuntuu silti osalta pelisarjan jatkumoa. Ja kuten peli itsekin lataillessaan tuumaa, on ajoneuvopohjaiseen pelaamiseen pettyneellä aina olemassa vaihtoehto ostaa alkuperäinen Banjo-Kazooie Live Arcadesta. Tätä parempaa koko perheen toimintaseikkailua ei Xbox 360:lla ole.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
maailma on suuri ja kaunis, valtavasti tehtävää ja nähtävää, avoin tehtävärakenne
-
turhan hidastempoinen alku
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Banjo-Kazooie: Nuts & BoltsScore

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Rakastettua klassikkosarjaa on uudistettu onnistuneesti. Banjo ei ole enää oikeastaan tasohyppelyä, mutta hauskuus ei ole kärsinyt.

Microsoftilta pehmoleluna Banjo-Kazooie

Microsoftilta pehmoleluna Banjo-Kazooie

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Välillä verkossa leviää huhuja Banjo-Kazooie-pelisarjan uudesta osasta. Edellinen Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts julkaistiin kymmenen vuotta sitten. Microsoft ei ole...



Ladataan seuraavaa sisältöä