Suomi
Gamereactor
arviot
Batman: Arkham Shadow

Batman: Arkham Shadow

Batman kohtaa Rat Kingin kasvotusten, ja Meta Quest 3 tuoreena mielessään Petter on saanut käsiteltäväkseen vuoden toistaiseksi parhaan lisensoidun VR-pelin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hikoilen kuin pieni, märkä myyrä. Hiki tippuu nenäni kärjestä, suorastaan valuu. Myös selkäni on kauttaaltaan hiessä ja otsallani helmeilee hikikarpaloita. Minun pitäisi todella levätä sen sijaan, että istuisin täällä ja stressaisin arvostelun kirjoittamisesta. Minun pitäisi nukkua jonkin aikaa, kuivattuani hien ja juotuani lasillisen vettä. Käsittääkseni ei ole olemassa yhtään nykyistä peliä millekään alustalle tai formaatille, joka olisi fyysisesti vaativampi kuin juuri julkaistu Meta Quest 3:n eksklusiivinen Batman: Arkham Shadow. Sen pelaaminen on rankempaa kuin mikään fyysinen harjoittelu, sanoisin.

En ole hulluna VR:ään, päinvastoin. Olen liian vanha seisomaan muovikypärä kalloni ympärillä ja heilumaan kuin kahjo olohuoneessani. Haluan istua alas kun pelaan. Haluan pystyä istumaan täysin paikoillani ja liikuttamaan vain peukaloitani, ja haluan katsoa TCL 98' -laitettani enkä tuntea vanhan miehen päätäni VR-kuulokkeiden puristamana. Tästä huolimatta pidin todella paljon Half-Life: ALyxistä, Astro Bot: Rescue Missionista ja Asgard's Wrath II:sta. Nämä aidosti upeat VR-kokemukset, jotka yhdessä Beat Saberin, Superhot VR:n, Tetris Effectin ja Gran Turismo 7 VR:n kanssa todistavat, mitä formaatti voi tarjota, jos oikeat ihmiset kehittävät pelit oikealla tavalla.

Batman: Arkham Shadow

Batman: Arkham Shadow tulisi sijoittaa samaan hienoon premium-pinoon kuin yllä mainitsemani pelit, ja tämä johtuu suurelta osin siitä, että kehittäjillä on erittäin hyvä maku tutkia ajattoman loistavaa Batman: Arkham Asylumia, minkä he toteuttivat aivan oikein. Iron Man VR:n (Camouflaj) takana oleva studio on koonnut VR-seikkailun, joka ei vain vaikuta ja yllätä, vaan myös rakentaa vakuuttavan sillan Arkham Originsin ja Rocksteadyn ensimmäisen pelin välille nerokkaassa trilogiassa DC Comicsin suurimmasta etsivästä.

Tämä on mainos:

Pelaaja toimii manttelinperijänä ja sisäistää Originsin tapahtumat, mutta juuri ennen Arkham Asylumin tapahtumia. Batman on nuori ja suhteellisen kokematon, mutta teräksenkova, ja kun hän kohtaa ilkeän Rottakuninkaan, joka aikoo lamauttaa Gothamin kulttimaisen kapinan kautta, sinun on onnistuttava lopettamaan kurjuudet ja saatava asiat uudelleen kuntoon. Jim Gordon on kidnapattu, Blackgaten vankila on tulessa (ainakin vertauskuvallisesti) kieroutuneen vartija Boltonin takia, ja Scarecrow on manipulatiivisesti vaarallisempi kuin koskaan tässä kovaluonteisessa seikkailussa.

Batman: Arkham ShadowBatman: Arkham Shadow

Jo varhaisessa vaiheessa on selvää, että Arkham Shadow -kehittäjien päätehtävä on ollut yrittää matkia Arkham Asylumia ja muuttaa kolmannen persoonan toimintaosat ja etsivä/hiiviskelyosuudet sellaisiksi, jotka toimivat VR-pohjaisessa ensimmäisen persoonan näkökulmassa. Oletan, että tämä oli se osa kehitystä, joka kesti pisimpään saada oikealle raiteelle, mikä tekee lopputuloksesta paljon paremman kuin uskalsin toivoa. Tässä on klaustrofobisesti onnistunut, tiukka kehystys, joka puuttui Arkham Citystä ja Arkham Knightista, kun Rocksteady avasi Gothamia ehkä hieman liikaa. Tästä pidän todella paljon. Meta Quest -kypärän teknisten rajoitusten rajoissa Camouflaj liikkuu taitavuudella, jota on vaikea olla rakastamatta. Batmanin hahmossa olemisen tunne on tässä erittäin hyvin toteutettu, ja tunne siitä, että pystyt liikkumaan juuri oikean kokoisissa ympäristöissä suhteellisen vapaasti, vaikka peli on pohjimmiltaan superlineaarinen, realisoituu vieläkin paremmin.

Aivan kuten Arkham Asylumissa, voit valita oman lähestymistavan pelityylisi ja mielialasi mukaan. Jos haluat mieluummin livahtaa vihollisten ohi, ehkä napata heistä yhden tai kaksi katosta ja laittaa heidät roikkumaan kattoon köyden varaan, se on täysin ok. Jos taas vastaavasti haluat heittäytyä jokaiseen taisteluun ja antaa nyrkkiesi puhua - sekin toimii. Rakenteellisesti, kuten Rocksteadyn trilogian ensimmäisessä osassa, tämä on kolmiulotteinen Metroidvania, jossa liikut labyrinttimaisessa pelimaailmassa, keräät vihjeitä, palaat etsimään asioita, joita olet ehkä missannut, ja siirryt sitten eteenpäin. Tunnelma on loistava, samoin tasosuunnittelu ja vauhti, jotka tuntuvat molemmat erittäin tasapainoisilta.

Tämä on mainos:
Batman: Arkham Shadow

Yhtä hyvä on taistelujärjestelmä, joka näytti etukäteen parhaimmillaan keskinkertaiselta. Rystysten syöttäminen vihollisille, hyppiminen lähitaistelusta toiseen ja kovien kätyreiden pitäminen erossa Rat Kingin päämajasta on yhtä haastavaa kuin palkitsevaakin, ja sitä voi hyvin harvoin kutsua ärsyttäväksi tai tarpeettoman monimutkaiseksi, kuten tämän tyyppinen VR-kokemus yleensä on. Toimintojen virtaus toimii hyvin, ja tuntuu todella siltä, ​​että lyönnit tekevät vahinkoa. Tämä vaatii pelaajalta paljon enemmän kuin vain seisoisit huoneessa, jossa on paljon pinta-alaa, kun pyörit, kamppailet, lyöt ja paahdat menemään kuin mielipuoli. En sanoisi, että tätä on mahdollista pelata istuen, enkä usko sinun pääsevän Arkham Shadowin läpi hikoilematta, ellet ole fyysisesti kautta aikojen parhaassa kunnossasi.

Batman: Arkham ShadowBatman: Arkham Shadow

Ainoa asia, mistä en tässä pelissä oikein pidä, on grafiikka, sillä kauniista suunnittelusta huolimatta (tuntuu liiaksi Arkham Asylumilta) se näyttää vanhalta. Tietenkin ymmärrän olemassa olevat laitteistorajoitukset, koska Meta Quest on erillinen kuulokemikrofoni ilman tietokonetta, mutta silti. Arkham Shadow näyttää vanhalta ja se pilaa osan kokemuksestani. Erityisesti Half-Life: Alyxiin verrattuna se näyttää 5-6 vuotta vanhemmalta. Erityisesti välikohtaukset ja eri hahmojen tapa liikkua ja varsinkin keskustelut pilaavat osan tunnelmasta, vaikka ääninäyttelijät ovatkin kovemman kaliiberin luokkaa (sekä Troy Baker että Elijah Wood tekevät superlaadukasta työtä Two Face and Scarecrowin rooleissa) .

Tiivistettynä on hienoa nähdä tämän kaltaisia ​​todella ylellisiä, hyvin tehtyjä ja menestyneitä menestyselokuvia VR:ssä. Itse formaatti olisi tarvinnut jo aikaisemmassa vaiheessa paljon tämäntyyppisiä pelejä saavuttaakseen laajemman ja suuremman yleisön. Jos sinulla on Quest-kuulokkeet, en suosittele jättämään Arkham Shadowia väliin.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Erinomaiset pelimekaniikat, loistava miksaus toimintaa ja hiiviskelyä, hupputason musiikki, erittäin hyvä tarina ja mainiot hahmot, sopivan pituinen seikkailu
-
Typerät viholliset, vanhantyyliset grafiikat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä