Pikainen maininta näin alkuun: Battlefield 1 -testipisteeni äänet eivät toimineet kunnolla. Olisin voinut jättää asian sikseen, mutta rakkauteni peliääniä kohtaan sai nostamaan käden ilmaan. Tahti, jolla minut ohjattiin uudelle pisteelle, oli lähestulkoon häkellyttävä. DICE:n henkilökunta näytti huolestuneelta. Kun kuulokkeistani viimein kajahtivat ensimmäisen maailmansodan äänet, löytyi huolelle selitys; Battlefield 1:n äänimaailmalla on suuri rooli pelaajan pelästyttämisessä.
Battlefield 1 on anteeksiantamaton ja tuskallinen. Siinä on yksinkertaisesti hyvin vaikea pysyä elossa tai saada vihollisia hengiltä. Toisaalta pelaajan rooli on aina kristallinkirkas, ja niin aseiden kuin ajoneuvojenkin tuntuma tukee tätä vaikutelmaa. Battlefield 1 onnistuu tavoitteessaan tehdä ensimmäisestä maailmansodasta kauhea paikka.
EA Play -tapahtuman Battlefield 1 -demon kohokohtana oli jättimäinen ilmalaiva Behemoth. Sen sisällä pystyi näkemään ohjauspaneelin, jonka ohella kykeni vaihtamaan tykistön ja pommittajan kuvakulmiin halutessaan. Vaikka ilmalaiva ensimmäisessä maailmansodassa oli aikaansa edellä, olisi se nykysodissa täysin hyödytön. Tämä myös näkyy pelissä, sillä jos alla oleva sotatanner peittyy sumuun, ei sinne voi myöskään tehokkaasti tulta kohdistaa (ensimmäisen maailmansodan optiikka ei vielä ollut kovin kehittynyttä). Sumun iskiessä on siis perusteltua luopua ilmalaivasta.
Pelasin perinteistä Conquest-muotoa kokoonpanolla viisi vastaan viisi. Osapuolet eivät testitilanteessa toimineet lainkaan johdetusti, mutta toisaalta erilaisia aseita ja muita leluja oli runsaasti kokeiltavaksi. Assault-hahmoluokalla pelatessa kävi hyvin nopeasti ilmi, miten lähelle vihollista täytyy mennä saavuttaakseen tehokkaan taisteluetäisyyden. Vihollinen pystyy lisäksi tanssahtelemaan suojaan jopa konekiväärisarjan tieltä, ellei ampujan tähtäys ole priimakunnossa. Niin ikään pääosumia on hyvin hankala saada sarjatulella räiskien. Vaikuttaa siltä, että sinne tänne sohimalla kerätyt pitkät tappoputket eivät tule olemaan ongelma. Päinvastoin jokaisen tapon eteen saa nähdä paljon vaivaa.
Tehokkaalla PC:llä testattu teräväpiirtotarkkuutta puskeva ympäristö tuntui hyvin todenmukaiselta. Huomaamatonta etenemistä suosivien kannattaa käyttää tiedustelijan hahmoluokkaa. Maaston tarjoamiin suojiin kuuluvat nyt myös räjähdysten jättämät kraaterit perinteisten kivien ja kulmien ohella. Autiotalojen seinien takana kykkivät viholliset on helppo havaita, mutta sinne pulttilukkoisella kiväärillä osuminen on kokonaan toinen asia. Ehkä siksi onnistuminen tuntuikin niin hyvältä.
Testiajan lopuksi kokeilin tarjolla olevia ajoneuvoja, ja löysinkin tankkeja ja panssaroituja ajoneuvoja. Seinän läpi hurauttaminen 28-tonnisen Mark I -panssarivaunun ohjaksissa teki paljon tuhoa 8-millisen Hotchkiss-konekiväärin räiskiessä rinnalla.
Suuren koon ohella Battlefield 1:n vahvuus on sen taisteluiden monipuolisuus. Testaajille ei valitettavasti kerrottu, millainen tehomylly tällaisen kokonaisuuden pyörittämiseen vaaditaan. Yksityiskohtien määrästä päätellen teknisten muskeleiden on oltava mittavat.
Joitakin pelaamista helpottavia lisäyksiä on mukana, kuten esimerkiksi tarkkuuskiväärin kiikaritähtäimestä heijastuva valo. Muuten Battlefield 1:n tunnelma vaikuttaa nojaavan siihen avuttomuuden tunteeseen, joka menneisyyden taistelukentällä oletettavasti vallitsi. Siinä missä Titanfall 2 on nopeaa hauskanpitoa ja Blizzardin Overwatch iloa koko perheelle, tekee Battlefield 1 pelaajasta sotilaan.