Commander-moodi tekee paluun. Graalin malja on palautettu paikalleen. Emme ole nähneet tällä saralla mitään sitten Battlefield 2142:n, mutta kolmen pelin ja lukemattomien fanipostien jälkeen Dice on viimein päättänyt, että aika on kypsä moodin uuteen tulemiseen. Battlefield 4 tuo vanhan suosikin takaisin uusin kujein.
Jos olet tutustunut sarjaan vasta hiljattain tai pelannut vain konsoleilla, saatat kummastella mistä ihmeestä on kyse. Ei hätää, pääsemme siihen pian. Tällä välin riittää kun tietää, että Commander-moodi on vain yksi syy, minkä takia Battlefield 4 vaikuttaa kuin märältä unelta. Toinen syy on pilvenpiirtäjä.
Olemme Tukholmassa Dicen toimistolla tutustumassa Battlefield 4:n moninpeliin, jota esitellään lehdistölle ensimmäistä kertaa. Lyhyen johdannon jälkeen meidät pudotetaan kenttään nimeltä Siege of Shanghai, joka perustuu luovan ohjaajan Karl Gustavsonin mukaan kauan muhineeseen ideaan, mutta joka on vasta nyt kyetty herättämään henkiin. Kyseessä on Conquest-kenttä, jossa maksimissaan 64 pelaajaa kilpailee viiden pisteen hallinnasta aivan Shanghain keskustassa. Edessä avautuu monimuotoinen urbaani ympäristö. Vertikaalisuutta on enemmän kuin missään Battlefield-kentässä koskaan aiemmin.
Tankit ja kevyemmät kärryt jylistävät katuja pitkin samalla, kun helikopterit taistelevat keskenään tornitalojen lomassa. Vaihtelua on runsaasti, ja kontrollipisteet on sijoitettu erilaisiin paikkoihin. Yksi lepää avoimella aukealla, toinen parkkihallissa, kolmas metroasemalla. Kaikkein keskeisin kontrollipiste löytyy edellä mainitun pilvenpiirtäjän katolta. Torni sijaitsee omalla pienellä niemimaallaan muuten hevosenkengänmuotoisen kentän keskellä. Se on niin korkea, että katolle pääsee vain hissillä tai hekolla. Katolta puolestaan voi helposti tempaista base-hypyn johonkin neljästä muusta pisteestä. Tornin pitäminen omalla joukkueella on siksi todella tärkeää.
Battlefield 4:ssä Dice panostaa siihen, että pelaajien toimet vaikuttavat kenttien ominaisuuksiin. Tätä kutsutaan leikkisästi "levelutioniksi". Joitain saattoi kiusata, ettei rakennusten tuhoaminen ollut yhtä korostunutta Battlefield 3:ssa kuin Bad Companyssa. Battlefield 4 korjaa tilannetta. Jos esimerkiksi mainitulla metroasemalla räjäyttää pilareita, yllä oleva tie romahtaa alas ja voi potentiaalisesti imaista tankkeja mukanaan - tai tarjota uuden reitin asemalle.
Ja sitten on se pilvenpiirtäjä. Mitä tehdä, kun vihollinen on kaivautunut asemiin katolle ja dominoi pistettä rautaisella otteella? No, jos käsiinsä onnistuu haalimaan isojen poikien aseita, kuten C4:ää, raketteja ja tankkeja, ja kohdistamaan nämä kantaviin palkkeihin rakennuksen eteläpuolella, jotain saattaa tapahtua. Ensin monisatametrinen rakennus alkaa huojua uhkaavasti. Sitten lasitukset pirstaloituvat, ja ennen kuin kukaan ehtii huutaa "puu kaatuu", koko rakennus tulee alas kuin ukkosen jylinä. Samalla kaikki peittyy paksuun pölyyn ja sortuma kasvattaa aiemmin pienen niemen kaksinkertaiseksi. Ja aiemmin pääsemätön kontrollipiste on nyt maassa ihmisten korkeudella.
Tapahtuma on lievästi sanottuna vaikuttavan näköinen. Voin ihan rehellisesti sanoa, että leuka oli pudota lattiaan, kun näin ensimmäistä kertaa pilvenpiirtäjän sortuvan. Vastaavaa ei nimittäin ole koskaan nähty peleissä. Lähimmäksi ovat päässeet ennalta käsikirjoitetut välinäytökset, mutta tässä se on osa pelitilannetta ja katolla olevat putoavat mukana maan tasalle.
Dice mainitsee melkeinpä ohimennen, että Playstation 4 ja Xbox One tukevat 64 pelaajaa niin kuin PC. Molemmat myös pyörivät 60 kuvan sekuntivauhdilla.
Palataanpa Commander-moodiin. Battlefield 2:sta lähtöisin oleva moodi istuttaa yhden pelaajan kummastakin joukkueesta komentajan osaan ja tarjoaa tälle taktisen yleiskuvan kentästä. Komentajana oleva voi määrätä kohteita muille pelaajille ja tarjota taktista apua esimerkiksi lähettämällä varusteita tai UAV-lennokkeja, jotka jumittavat vastustajan tutkia tietyllä alueella. Riippuen joukkueen hallitsemista kontrollipisteistä komentaja voi myös saada uusia kykyjä tai "assetteja", joihin kuuluu Tomahawk-ohjuksia, AC-130-lentokoneita ja lisäkaluston ilmapudotuksia (jotka tosin peli itse määrää paikan mukaan - turha siis yrittää heittää tankkia satamaan).
Käskyjä voi jaella merkitsemällä kohteita, mutta komentaja voi myös puhua yksittäisille ryhmänjohtajille. Ryhmillä puolestaan on nyt automaattisesti sisäiset äänichatit, mitä monet kaipasivat jo edelliseen peliin. Ryhmien kokoa on myös kasvatettu neljästä pelaajasta viiteen.
Battlefield 4 poikkeaa aiemmista Commander-moodin sisältäneistä versioista siinä, että komentaja ei ole fyysisesti pelikentällä. Komentajan ei siis tarvitse murehtia siitä, että joku puukottaa selkään, kun on määrittelemässä kohdetta pitkän kantaman ohjuksille. Samalla tämä tarkoittaa sitä, ettei komentajia lasketa mukaan 64 pelaajan määrään.
Tässä yhteydessä on mainittava Battlelog. Siinä missä se aiemmin toimi vain verkkoselaimen kautta, nyt se on kiinteä osa peliä. Kaikki toiminnot statistiikoista kavereiden peleihin liittymiseen löytyvät suoraan valikosta. Pelaajat voivat ladata myös tablet-sovelluksen iPadille tai Androidille. Sen kautta voi säätää varustustaan pelin latautuessa tai istuessa kotimatkalla bussissa, mutta ennen kaikkea sovelluksella voi pelata Commander-moodia. Ei enää kinaa, jos tv on varattuna? Kyllä kiitos!
Battlefield 4:stä riittäisi juttua vaikka millä mitalla. Esimerkiksi hävittäjiä nähdään tässäkin osassa. Merisodankäynnistä kiinnostuneille luvataan vesipitoisempia kenttiä, uusien vesifysiikoiden ja suurempien venemäärien kera. Pelimoottoriin on myös tehty lukuisia pieniä muutoksia, ja ohjaus vain tuntuu jämäkämmältä. Kaiken voi kuitenkin tiivistää siihen, että Battlefield 4 näyttäisi viimein olevan se peli, josta fanit ovat vuosia haaveilleet. Märkä uni. Sellainen, jossa pilvenpiirtäjät sortuvat.
Katso testissä nähtyä pelikuvaa alta!