Suomi
Gamereactor
arviot
Binary Domain

Binary Domain

Ihminen vai robotti - tähän kysymykseen haetaan vastausta Segan uudessa toimintapelissä, josta löytyy yhtäläisyyksiä niin I, Robotiin kuin Gears of Wariinkin. Vaan pystyykö peli tekemään aineksistaan jotain uutta?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Binary Domain on uuden japanilaisen Yakuza Studion tulevaisuuteen sijoittuva, teemallisesti varsin tuttuva polkuja tallaava peli. Tekniikan kehittyessä robotit ovat yleistyneet valtavasti, hoitaen suurimman osan ruumiillisesta työstä ja sotimisesta. Valtioiden yhdessä allekirjoittaman Uuden Geneven Sopimuksen mukaan robottien pitää kuitenkin näyttää roboteilta, ja ihmisten kaltaisten "Onttojen Lasten" (Hollow Child) luominen on ehdottoman kiellettyä. Kun eräs tällainen astelee robottimarkkinajohtajan toimipisteeseen ilmeisesti salamurha mielessään, pelaajan ohjastama Dan Marshall kutsutaan paikalle asiaa selvittämään. Tästä alkaa noin kymmentuntinen matka läpi robottiarmeijoiden, räiskien ne pala palalta maahan.

Danin olkapään yli kuvattu toiminta muistuttaa suojasta räiskimisineen ja tiimikavereineen hyvin paljon nykysukupolven suosikki Gears of Waria. Aika ajoin uutta verta tulee lisää, ja mukana pyörivää porukkaa voi vaihtaa. Yleensä pelaajan mukana kulkee kolme muuta sotilasta, mutta aika ajoin mennään isommassakin ryhmässä tai täysin soolona. Ryhmän jäsenet toimivat aseistuksensa ansiosta hieman erilaisissa rooleissa, mutta suuren suuria eroja varsin kliseisesti kirjoitettujen hahmojen välillä ei ole. Iso musta mies käyttää isoa konekivääriä ja huutelee jenkkityylisiä heittoja joka väliin. Kiinalainen jääkuningatar ja tarkka-ampuja muuttuu lämmetessään pakolliseksi ihastuksen kohteeksi.

Binary Domain
Alun sankarit Dan ja Bo - tyypillisiä amerikkalaisia.

Dan itse on varsin kovaääninen, reteä mutta reilu ammattisotilas ja edustaa hyvin japanilaista käsitystä amerikkalaisesta sotilaasta. Roolipelimäinen vivahde löytyy tehtävien aikana ja välillä käytävistä keskusteluista ja pienistä päätöksistä. Jos Dan vastaa "oikein", kumppanin suhtautuminen tätä kohtaan kasvaa, ja sitä myötä oletettavasti taistelutehokin. Jos kommentit eivät miellytä ja taistelun aikana tulee räiskittyä kaveria vahingossa selkään, komentoja annettaessa saatetaan hangoitella vastaan tai olla tottelematta kokonaa. Käytännössä hyvä idea jää teorian tasolle, sillä kaikki on helppo pitää tyytyväisinä koko kampanjan ajan. Ainoastaan ajoittain täysin hämärät vastausvaihtoehdot aiheuttavat muutaman lapsuksen.

Tämä on mainos:

Itse toiminta on Binary Domainin suola ja rusina pullassa. Suojasta suojaan eteneminen on normaalia taktisempaa osumakohdat tunnistavan vahinkomallin ansiosta. Omaa ja kumppaneiden pääasetta voi päivittää, ja mukana voi rontata sen lisäksi pistoolia ja kolmatta (vaikka viholliselta poimittua) asetta sekä yhtä kranaattityyppistä vehjettä. Danin oma rynnäkkökivääri on pelin loppupuolella huomattavasti alkua tuhovoimaisempi. Muutenkin aseissa on hyvä tuntuma ja ääni, ja niillä maassa raahautuvan robotin viimeistelemisessä on odottamattoman brutaali fiilis. Vastustajia on monenlaisia, ja niitä vastaan toimivat erilaiset taktiikat pitävät rynnäköimisen raikkaana. Nopeita punaisia robotteja kannattaa ampua jalkoihin, jolloin niiden suurin etu vaihtuu hitaasti maata pitkin ryömimiseksi. Asekäden irti ampuminen toimii myös. Paras tulos saadaan ampumalla pää irti, jolloin robotti kääntyy entisiä pulttipääkavereitaan vastaan. Syntyneen hässäkän yhteydessä pelaaja saa hengähdystauon ja mahdollisuuden pistää loputkin päiviltä verrattain rauhassa.

Binary Domain
Pomovastukset ovat paikoin ihan piristäviä.

Taktiikasta syntyy myös tahatonta komiikkaa. Erään varastohallin ylätasanteelta räiskineistä roboteista toinen menetti onnistuneen sarjan päätteeksi päänsä. Toinen, vielä ehjänä taistellut päätti pistää raukan kärsimyksistään valtavalla torinyrkillä, jonka seurauksena molemmat putosivat tasanteelta lattialle ja posahtivat kappaleiksi. Tarkka tähtäys vie Binary Domainissa pitkälle. Massiivisia, pomoina toimivia peltiheikkejä vastaan pitää kehittää omat taktiikkansa. Vaikeustaso tuntuu olevan sekä normaaliväännöissä että loppuvastustajissa kohdallaan, eikä uusintayrityksiä joudu ottamaan kyllästymiseen asti. Vain pariin otteeseen otsasuoni hieman pullisteli, kun peli yritti tehdä jotain uutta (huonosti) tai turvautui varsin halpamaisiin taktiikoihin.

Moninpelipuoltakin löytyy, mutta hahmoluokistaan huolimatta se on paketin heikompaa antia. Erilaisista pelimuodoista ei oikein irtoa suurta hupia, koska niin monet muut ovat tehneet samat asiat paremmin. Suurimpana harmina pelaajat ovat kaikki raajansa koko ajan säilyttäviä ihmisiä, eikä kutkuttavia tilanteita jalatta suojaan raahautuen pääse syntymään. Moninpelissä olisi ollut potentiaalia päästä kokemaan toiminta vastustajien vinkkelistä, mutta se tilaisuus jätetään harmillisesti käyttämättä.

Tämä on mainos:
Binary Domain
Gears of Warista tuttu suojautumismekaniikka on tässäkin käytössä.

Hieman harmaa ulkoasu on pelin heikompia osa-alueita. Itse robotteja ja niiden vauriomallinnusta lukuunottamatta peli on "ihan ok", mutta ei missään nimessä erityisen näyttävä. Alun teollisuusalue ja raunioseikkailu ovat erityisen mieleenpainumattomia, ja antavat pelistä huonon ensivaikutelman. Meno piristyy onneksi hieman loppua kohden, ja etenkin pomovastustajien suunnittelussa mennään ihanasti päättömyyden puolelle. Lisämiinus tulee tuhouttumattomasta ympäristöstä, joka pieniksi paloiksi ammuttavien vastustajien rinnalla on inhan staattista.

Englantilainen ääninäytteli on hyvää perustasoa, vaikkakin dialoginsa ja tyylinsä mukaan erittäin kliseistä. Loppupuolen eräs mukaan tuleva hahmo piristää tosin kivasti sotilasgalleriaa. Musiikki kulkee hyvin tapahtumien taustalla, nostattaen tunnelmaa tarpeen mukaan. Eritysominaisuutena Binary Domainissa kumppaneita voi komentaa myös äänentunnistuksella. Se tunnistaa kohtuullisesti käskyt kuten "Fire!", mutta esimerkiksi "Charge!" tunnistui heikosti ääntämyksestä riippumatta. Lisäksi pelatessa höpisempinen tai vaikka kiroilu saattaa muuttua pelin sisällä tahattomaksi käskyksi. Testin jälkeen kytkin äänentunnistuksen pois päältä, enkä kokenut jääväni paljosta paitsi.

Binary Domain on jo varsin moneen kertaan käydystä "robotit, jotka kuvittelevat olevansa ihmisiä" -teemastaan ja hieman väsyneestä ulkoasustaan huolimatta varsin viihdyttävä kokemus. Itse räiskintä toimii hyvin, ja maisemanvaihdokset pitävät mielenkiinnon yllä. Klassikoksi tästä ei ole, mutta kampanjan kymmenen tuntia ovat täynnä hienoja hetkiä.

Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
Binary Domain
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tiukkaa toimintaa, vaihteleva
-
Tylsä moninpeli, kliseisyys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Binary DomainScore

Binary Domain

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Ihminen vai robotti - tähän kysymykseen haetaan vastausta Segan uudessa futuristisessa toimintapelissä.

0
Binary Domain

Binary Domain

ENNAKKO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Segan Yakuza-tiimi kehittää täysin uutta räiskintäpeliä Gears of Warin ja I, Robotin hengessä, erityisellä painotuksella tarinaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä