Suomi
Gamereactor
arviot
Borderlands

Borderlands

Joskus pelintekijät naittavat kaksi toisilleen tuntematonta genreä niin hyvin yhteen, ettei voi kuin ihmetellä miksei sitä ole tehty jo aikaisemmin. Gearbox Softwaren (mm. Brothers in Arms -sarja) uutukainen Borderlands yhdistää lähes saumattomasti ensimmäisen persoonan räiskintäpelien hektisyyden sekä länkkäriroolipeleistä tutut kokemuspisteet ja hahmoluokat. Luvassa on eksoottisia otuksia, karua aavikkoa, synkkiä luolia ja sekopäisiä sällejä. Niin ja tietenkin armoton kasa kerättävää rojua.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Mystinen aavikkoplaneetta Pandora ja sen otaksutut rikkaudet vetävät puoleensa monenlaista kulkijaa. Pelaaja saapuu yhdessä kolmen muun nohevan seuralaisen kanssa rähjäisellä bussilla Fyrestonen kylänpahaseen, määränpäänään maine ja rikkaudet, sekä lähinnä kansantarunhohtoinen Holvi. Näistä neljästä hahmosta - ja hahmoluokasta - jokainen pelaaja valitsee yhden. Borderlands on tehty alusta asti yhteistyössä maksimissaan neljän kaveruksen kesken pelattavaksi, ja hahmoluokat tukevat toisiaan. Tuki onkin tarpeen, sillä peli skaalaa vihollisten vaikeustasoa seurueen koon mukaan. Jokaisella hahmoluokalla on kolmiosainen kykypuu, joka kasvaa kokemuksen mukaan hyvinkin erilaisiin suuntiin. Esimerkiksi Sotilas voi keskittyä joko haulikoihin ja rynnäkkökivääreihin, oman kannettavan tykkitorninsa tehostamiseen tai lääkintätehtäviin. Muita hahmoluokkia ovat kiikarikivääriinsä ja Bloodwing -lemmikkiinsä luottava Metsästäjä, salakavala elementaalispesialisti Seireeni ja lähitaistelu & räjähde-expertti Berserkkeri. Jokaisella on selkeästi sekä soolo- että ryhmäpelaamiseen soveltuvia taitoja opittavaksi.

Borderlandsia pelataan kuin ensimmäisen persoonan räiskintäpeliä. Pelaaja hyppii, juoksee, ampuu, lataa ja väistelee luoteja aivan kuten Call of Dutyssa. Haarniskan virkaa toimittava suoja latautuu täysiin voimiinsa pelaajan pysyessä erossa luodeista ja hampaista hetken, joten toimintaa on pakko tauottaa ja rytmittää hengissä selvitäkseen. Räiskinnän suurin innovaatio liittyy aseistukseen. Tuliluikkuja on vaatimattomasti miljoonia erilaisia, sillä suurin osa niistä generoidaan lennosta. Muutamia uniikkeja, ominaisuuksiltaan aina vakioita olevia aseita lukuun ottamatta pelissä ei helposti kahteen identtiseen aseeseen törmää. Tulinopeuden, vahingon ja lipaskoon kaltaisten perinteisten ratkaisujen lisäksi torrakoista voi löytyä sähkövahinkoa tekeviä revolvereita, syövyttäviä rynnäkkökivääreitä tai vaikka raketteja ampuvia haulikoita. Tosin mahdollisuus aseistuksen muokkaamiseen lisäpalikoilla olisi tehnyt erinomaisesta järjestelmästä täydellisen. Pelin parhaita puolia onkin jatkuva "Sen Paremman Aseen" metsästys bandiitteja, Skag-koiraotuksia sun muita Pandoran kansoittajia räiskiessä. Viholliset muuten reagoivat varsin kivasti pelaajan toimiin, ja etenkin rosvojen sun muiden humanoidien kanssa saa olla välillä tarkkana. Sen verran nihkeästi ne kiertävät selustaan ja räiskivät suojan takaa. Tosin aina välillä tekoäly pitää taukoa, ja vihollinen ei reagoi vaikka kaveria niitataan kolmen metrin päässä raketilla.

Lähes täydellisen ulkoasu-uudistuksen kokenut Borderlands on varsin uniikki ilmestys. Sen "konseptitaidetyyliksi" nimittämänsä hieman sarjakuvamainen jälki on ainakin meikäläisen silmiin virkistävä pyrähdys pois perinteisesti toimintapelityylistä. Värejä olisi voinut käyttää vähän rohkeamminkin, mutta kokonaisuutena pelin ulkoasu on onnistunut ja poikkeava. Aavikko ja hökkelikylät ovat itsensä näköisiä, mutta niitä saa katsella varsin pitkään peliaikaan nähden tuhottoman usein. Muutamaa erikoisempaa paikkaa lukuun ottamatta kanjonit ja kivierämaa on pelaajien mukana pelin alusta loppuun asti. Otusten suunnittelu on onneksi monipuolisempaa, ja yhtä aikaa sekä uskottavaa että sopivan eksoottista. Skaalaakin löytyy pikkuvipeltäjistä aina talon korkuisiin mörköihin asti. Erilaisia vihulaisia saisi olla vielä enemmän, mutta ongelma ei ole niin ilmeinen kuin tapahtumapaikkojen kanssa. Äänipuoli hoitaa hommansa hyvin, ja tymäköiden aseäänien lisäksi kiitosta saa valitettavan harvoin kuuluva rautalankahenkinen musiikkiraita.

Ei niin hyvää ettei jotakin ei-niin-hyvääkin. Bordenlands kärsii varsin usein nimensä mukaisista rajoista maillaan. Mahdollisesti moninpelipuolensa takia suurin osa kentistä on putkimaista paarustamista, ja vain parissa kohtaa pelin hauskoilla aseistetuilla dyynimönkijöillä pääsee päristelemään avoimilla alueilla. Aakeat hiekka-aavikot olisivat sopineet peliin kuin nalli naamaan. Toinen ilmeinen heikkous on tarinankerronnan löysyys. Suurin osa höpinöistä tapahtuu tekstikenttien ja etukäteen nauhoitettujen juttujen avulla. Tämä virtaviivaisempi tarinankerronta saattaa palvella moninpeliä, mutta etenkin yksinpelissä juonikuviot jäävät lapsipuolen asemaan pelaajan rynniessä rosvoleiristä toiseen aarteiden perässä. Lopputuloksena onkin hieman sieluton maailma, mutta ehkä se onkin vain omaperäinen allegoria nykykapitalismin raadollisuudesta.

Tämä on mainos:

Moninpeli onnistuu sekä samalta koneelta maksimissaan kahden pelaajan voimin, että netin kautta neljällä hengellä. Monet Borderlandsin ominaisuuksista palvelevat nimenomaan yhteistyötä, joten maksimaalisen hyödyn pelistä saa irti kavereiden kanssa. Kaveeraamisen ohessa voi harrastaa myös pientä kisailua joko suorissa kaksintaisteluissa tai maailmasta löytyvillä areenoilla. Varsinaista pelillistä merkitystä areenataisteluilla ei ole, mutta tarjoavatpahan mahdollisuuden nokkimisjärjestyksen määrittämiseen. Moninpeliin voi hypätä lennosta, jolloin pelaajat suorittavat pelin aloittaneen hahmon tehtäviä mutta vievät kaikki hankitut kokemuspisteet, aseet ja rahat omaa peliään tehostamaan.

Mutta mikäs tässä räiskiessä. Kirjoitushetkellä kolmenkymmenen tunnin jälkeen sekä yksin- että moninpeliä kokeilleena tunsin jälleen Diablon otteen. Uusien aseiden kerääminen on hämmentävän kannustavaa puuhaa etenkin kavereiden kanssa pelatessa. Eri hahmoluokat poikkeavat toisistaan niin paljon, että pelin voi vetää mukavasti läpi parikin kertaa. Audiovisuaalinen puoli on hyvin kunnossa. Miinuksia tulee lähinnä kenttäsuunnittelusta ja ajoittaisista tekoälyn repsahduksista sekä juonenkuljetuksen ohuudesta. Jos yhteistyössä pelattava räiskintäroolipeli kuulostaa hyvältä, Borderlands toimittaa kaveriporukallesi laatuviihdettä moniksi illoiksi eteenpäin.

HQ
Tämä on mainos:
BorderlandsBorderlandsBorderlandsBorderlands
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Yhteistyö, ainutlaatuisuus, keräilyn viehätys
-
Kenttäsuunnittelu, ohut juoni
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • modernipoika
    Borderlands. Olen itse nähnyt tätä peliä usein kaupan hyllyllä, ja nytten se on sitten ostettu. En odottanut siitä ihan näin vapaata, RPG... 9/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Borderlands-leffa saattaa todella toteutua!

Borderlands-leffa saattaa todella toteutua!

UUTINEN. Kirjoittaja Leevi Rantala

Olisiko Borderlands-leffa mielestäsi kova juttu? Siinä tapauksessa jatka lukemista, sillä sellainen saatetaan todellakin nähdä tulevaisuudessa. The Hollywood Reporter...



Ladataan seuraavaa sisältöä