Suomi
Gamereactor
ennakot
Burnout Paradise

Burnout Paradise

Viime vuonna konsoleille julkaistu Burnout Paradise uusi vauhtipäiden suosimaa Burnout-sarjaa perusteellisesti siirtämällä kurvailun rajatuilta radoilta avoimeen suurkaupunkiin. Helmikuussa tästä herkusta pääsevät viimein nauttimaan myös pc-pelaajat.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pc-versio ei ole suora käännös alkuperäisistä konsoliversioista, vaan ajanmukainen raapaisu pelin nykytilasta. Toisin sanottuna se tarjoaa heti käyttöön kaiken tähän asti julkaistun lisäsisällön sekä tulevan Party-pelitilan. Pelaajat esimerkiksi pääsevät ajamaan moottoripyörillä ja ihastelemaan toimivaa vuorokausi- ja säärytmiä. Moottoripyörät lisäävät peliin vaihtelua, sillä kaksipyöräisillä päristely on aivan erilaista kuin sarjan vakiokalustoon kuuluvilla autoilla. Vuorokauden ja sään vaihtelut puolestaan tarkoittavat sitä, ettei tapahtumaympäristönä toimiva Paradise City tunnu pystyyn kuolleelta patsaalta, vaan voi yllättää kilpailijat vaikkapa hernerokkasumulla.

Party täydentää Burnout Paradisen jo ennestään kattavia moninpelivaihtoehtoja. Trendien vastaisesti pelimuoto ei ole nettipohjainen, vaan keskittyy bilepelaamiseen yhdellä tietokoneella. Mukaan pääsee maksimissaan kahdeksan pelaajaa, jotka tekevät oman kisasuorituksensa vuoron perää. Voittaja määräytyy pelattujen erien yhteispisteiden mukaan. Tehtävänä saattaa olla esimerkiksi stuntteja, liikenteen seassa pujottelua tai mahdollisimman nopeasti maaliin kurvailua. Lisäsäväyksen ajamiseen antavat erilaiset sääntövaihtoehdot. Joskus pelaajat joutuvat esimerkiksi ajamaan nurinkurisella ohjauksella, jolloin ajokki ohjautuu juuri vastakkaiseen suuntaan kuin on kääntämässä. Erien tehtäviin voi jonkin verran vaikuttaa itse, mutta täyttä kontrollia tuleviin haasteisiin ei saa. Näin yllätyksiltä ei ikinä voi välttyä.

Ajokkien ohjaus tuntui jo ennakkoversiossa pätevältä, eikä konsolimaista peliohjainta välttämättä tarvitse käyttää. Ainoa ihmetyksen aihe on erikoisissa oletusnäppäimissä, joiden vuoksi pelkästään auton starttaaminen vaati näppäinasettelun tarkistamista valikoista. Kaasu ja jarru oli asetettu A- ja Z-näppäimiin, mutta kääntyminen nuolinäppäimiin. Olisi loogisempaa, jos lopullisessa versiossa myös kaasu ja jarru löytyisivät nuolinäppäimistä. Onneksi näppäinasettelun voi muokata juuri mieleisekseen. Jopa ohjauksen herkkyyttä pystyy säätämään yllättävän yksityiskohtaisesti. Säätövarasta voi olla hyötyä varsinkin hieman erikoisempien peliohjaimien kanssa.

Tarkka ja luotettava ohjaus on Burnout Paradisessa tarpeen, koska kisojen aikana ei ole aikaa miettiä, mitä mistäkin napista tapahtuu. Sarjalle tunnusomainen vauhti on säilynyt pc-sovituksessa loistavasti, ja peli toimii äärimmäisen sulavasti jo keskitason pelitietokoneella. Tehokoneiden omistajat pääsevät nauttimaan konsoliversioita paremmasta kuvan tarkkuudesta, mikä omalta osaltaan parantaa pelattavuutta, kun puolittain piilotetut oikoreitit eivät katoa kuvapisteiden sekamelskaan. Suuria visuaalisia ehostuksia ei kuitenkaan ole luvassa.

Tämä on mainos:

Ainoa huomattava lisäherkku pc-version grafiikassa on uusi valinnainen valaistusmalli, jolla pyritään lisäämään grafiikan kolmiulotteisuutta. Ideana on syventää kolmiulotteisten esineiden koveria kohtia päälle liimattavan lisävarjostuksen avulla. Aiemmin vastaavaa tekniikkaa on käytetty vain muutamassa toimintapelissä, joista tunnetuin esimerkki lienee kuvankaunis Crysis. Liekö sitten ennakkoversion syytä, ettei sama varjostus oikein toiminut Paradise Cityssä. Varjoja ilmestyi välillä kummallisiin paikkoihin ja pelin suorituskyky kirjaimellisesti romahti tehosteen vaikutuksesta.

Yllätyksettömästä ulkoasusta huolimatta pc-versiolla on yksi tuju ässä hihassaan. Mukana on nimittäin erittäin toivottu mahdollisuus kisojen uusintayritykseen. Konsoliversioista teknisistä syistä pois jätetty toiminto näyttäisi toimivan pc:llä erinomaisesti. Jos kisa päättyy onnettomasti ja autosta jää jäljelle vain epäilyttävästi rusinaa muistuttava rottelo, pikavisiitti valikkoon hypäyttää pelaajan välittömästi takaisin lähtöviivalle. Ilman huomattavia lataustaukoja sujuva kisan uusiminen säästänee monet ärräpäät - etenkin kun pelin myöhemmissä vaiheissa kisojen vaikeusaste nousee vaarallisen vaativaksi.

Muilta osin pc-versio vaikuttaa tutunlaiselta. Kaupungilla kruisaillaan oman mielen mukaan, ja jokainen risteys toimii potentiaalisena lähtöpisteenä päätä huumaavalle vauhtikarkelolle. Käytännössä tuttuus tarkoittaa myös sitä, että vanhanmallista, suoraviivaista Burnoutia suosineet tuskin lämpiävät tällekään versiolle. Jää myös nähtäväksi, riittävätkö pc-version parannukset houkuttelemaan konsoliversioiden omistajia pelin uudelleen hankintaan.

Kaiken kaikkiaan on turvallista sanoa, että aiemmin konsoleilla viihtynyt pelisarja on viimein saamassa ansaitsemansa pc-sovituksen. Vaikka peli oli vielä kesken, viimeistelyssä ei ollut havaittavissa sellaisia puutteita, jotka olisivat viitanneet hutilointiin tai herättäneet huolestuneisuutta. Peliä kannattaa pitää silmällä, jos Paradise Cityn kaduille ei ole aiemmin päässyt porhaltamaan. Kokeilu ei ainakaan maksa mitään, sillä ilmestymisen jälkeen pelin voi ladata netistä ja pelata sitä ilmaiseksi puolen tunnin ajan. Jos kaahailu maistuu, kokeilurajoitteiden poisto onnistuu yksinkertaisella maksusuorituksella pelin tekijöille. Tää on sitä nykyaikaa.

Tämä on mainos:
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise
Burnout Paradise

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Burnout ParadiseScore

Burnout Paradise

ARVIO. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Criterion päätti pistää koko Burnout-sarjan täysremonttiin. Sekä kehittäjän että pelaajien onneksi valinta oli erinomainen.

2
Criterion ei suunnittele Burnout-kokoelmaa

Criterion ei suunnittele Burnout-kokoelmaa

UUTINEN. Kirjoittaja Leevi Rantala

Erilaiset remasteroinnit, HD-päivitykset ja vanhojen pelien uudelleenjulkaisut tuntuvat olevan arkipäivää nykyisellä konsolisukupolvella. Tämän pohjalta voisi olettaa,...



Ladataan seuraavaa sisältöä