LIVE
HQ
logo hd live | Harold Halibut
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      arviot
      Call of Duty: Infinite Warfare

      Call of Duty: Infinite Warfare

      Arviossa Call of Dutyn uusin vuosi-inkarnaatio.

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ

      Call Of Duty on melkoisen maineen kerännyt pelisarja. Et voi mainita nimeä herättämättä jonkinlaisia reaktioita. Sarjan uusimmalle tulokkaalle, Infinite Warfarelle, alku on ollut melko kivinen. Pelin traileri itse asiassa "kruunattiin" toiseksi eniten negatiivisiä ääniä saaneeksi videoksi Youtubessa. Näyttää siis siltä, että kaikki heittävät vihan tunteensa pelin ylle ennen kuin sitä on edes julkaistu. Joko se näyttää vanhentuneelta tai sitten innovatiivisuutta on liikaa. Kaikesta huolimatta myyntiluvut ovat aina olleet korkeat, ja sille täytyy olla jokin syy. Matkustin Lontooseen tutustuakseni tuotokseen pitäen mieleni avoimena piittaamatta nimestä, jota peli kantaa.

      Istuin valtavan television äärelle. Tuijotin pelin sankarin, kapteeni Reyesin silmiin. En ollut täysin tietoinen siitä kuinka mahtavan matkan hän minulle aikoi näyttää. Tarinan, joka alkaa ihmiskunnan ahdingosta etsiä uusia resursseja maapallon ulkopuolelta. Admiraali Kotchin johtama kapinallisjoukkio SDF taas yrittää ottaa nämä resurssit haltuunsa, ja sen mukana koko ihmiskunnan. UNSAn heittämän vuosittaisen paraatin aikana kapinalliset iskevät. Kaikki maan laivastot olevat juhlallisuuksissa mukana, jolloin UNSA kärsii isoja tappiota. Yksi taistelussa kaatuneista on päähenkilömme kapteeni, jolloin Reyes yhtäkkiä on itse vastuussa yhdestä suurimmista sotalaivoista miehistöineen.

      Tällä kertaa meille annetaan täysin erilainen tehtävä. Emme enää ole vain yksi sotilas massiivisessa sotakoneessa. Olemme heidän komentajansa, heidän johtajansa. Olemme se joka ottaa vastuun kaikista vaikeista päätöksistä sekä elää niiden taakka harteillaan. Kampanja herätti paljon suuria tunteita. Esimerkiksi vastuun tunne omia sotilaita kohtaan sekä kaiken keskelle joutuneiden siviilien kohtaloiden todistaminen. Jo tämän arvion kirjoittaminen laittaa ihon jälleen kananlihalle. Rakastuin nopeasti keskeisiin hahmoihin, jotka olivat täynnä elämää sekä persoonallisuutta. Imin itseeni intoa kaikista tarinan sirpaleista. Tunsin jokaisen sydämeä viiltävän kohtauksen ruudulla. Immersiota vain vahvensi upeat grafiikat sekä niihin täydellisesti sulautuvat välinäytökset. Kapteenin silmin koettuna pelaajat vedetään todella syvälle pelin tarinankerrontaan. Reyesin hahmo kehittyy hetki hetkeltä monisäikeisemmäksi. Kaikki vilisee silmissä niin nopeasti, että välillä tekisi mieli vain hengähtää hetki.

      Tarinankerronnan lisäksi Infinity Ward on työstänyt pelaajien vapauden tunnetta. Vaikka juonta itsessään kerrotaan lineaarisesti eteenpäin, on nyt mahdollisuus hypätä erillisiin sivutehtäviin. Voit mennä Ship Assault- moodiin, jossa vallataan nimensä mukaisesti vihollisten aluksia. Varovaisuuteen kannustetaan, mutta "All Guns Blazing"- tekniikka on aivan yhtä toimiva. Toisentyyppisissä sivutehtävissä taas hypätään pienempään Jackal- alukseen. Näissä mennään toimittamaan luodit henkilökohtaisesti panos kerrallaan alusten kylkiin.

      Tämä on mainos:

      Kuten sanottu, peli on saanut paljon kuraa niskaansa Scifi- teemansa takia. Henkilökohtaisesti olin itsekin aluksi skeptinen. Usein suosin yksinkertaisia taisteluita, jolloin ei tarvitse koko ajan pähkäillä mitä ihmettä ympärillä tapahtuu. Futuristinen tyyli voi nopeasti muuttua liian monimutkaiseksi sekä ärsyttäväksi. Aidosti kuitenkaan en luule, että Infinite Warfaren tyyli missään kohtaa olisi liian hankala käsitellä. Koko asetelmasta saa hyvän otteen sekä aseet yleisesti eivät tuntuneet ylivoimaisilta. Ajattelen että Infinity Ward onnistui hyvin sekoittamaan ajattoman tarinan sekä futuristisen asetelman.

      HQ
      Call of Duty: Infinite Warfare

      Loistavana kontrastina yksinpelille on Zombies- moodi, tosin entistä värikkäämmällä sekä hauskemmalla ulkoasulla. Tämä johtuu siitä että nyt epäkuolleita lahdataan kultaisella 80-luvulla. Valmistautukaa siis neonvärisiin housuihin sekä hassuihin hiustyyleihin. Kaiken kukkuraksi tämä kaikki sijoittuu tähänastisista suurimman näköiseen karttaan, teemapuistoon. Räiskiessäsi saatat törmätä mikserin takana lymyävään David Hasselhoffiin, joka tarjoilee pelihetkiin kirkkaimpia kasarihittejä. Puisto on pakattu niin täyteen erilaisia elementtejä, etten millään kerinnyt näkemään annetussa ajassa kaikkea. Nautin kuitenkin jokaisesta hetkestä. Erikseen täytyy mainita Boombox- ansa, joka laittaa zombit joraamaan Thrillerin tyyliin kunnes radio räjähtää. Tiedän ettei Zombies- pelitila ole tunnettu kauniista grafiikoistaan. Kuitenkin siirtymä kuvankauniista yksinpelistä tähän aiheutti kirjaimelliseti fyysistä kipua silmissä.

      Tämä on mainos:

      Viimeisenä listalla on itseoikeutetusti moninpeli. Koska olemme sarjassa edelleen tulevaisuudessa, mukana ovat seinäjuoksut, rakettihypyt sekä futuristiset aseet. Olen kuullut lukuisia valituksia että juuri nämä ominaisuudet pilaavat moninpelikokemuksen, koska ihmiset vain loikkivat pitkin seiniä. Uskon kuitenkin että näitä asioita on tasapainotettu rankalla kädellä balanssin löytämiseksi. Jos et ennen näistä pitänyt, en voi taata ettetkö vihaisi niitä Infinite Warfaressakin. Mahdollisuus luoda hyvä vaikutelma kuitenkin on vähintä mitä pelille voi antaa. Matsit ovat edelleen nopeatempoisia, joten vain aika näyttää kuinka hyvässä mallissa moninpeli tulee olemaan.

      Uusista aluevaltauksista mainittakoon hahmoluokat, joita kutsutaan nyt Rigeiksi. Jokaisella Rigillä on kolme passiivista, sekä kolme aktiivista taitoa. Alussa näistä hahmoluokista on auki vain kolme, loput saa avattua myöhemmin. Variaatiota kaikenlaisille pelityyleille löytyy kyllä. Jokainen varmasti tulee löytämään oman suosikkinsa. Tämän lisäksi esitellään uusi aseiden muokkaustyyli. Jokaisen erän lopussa saat Salvage- nimistä romua, jolla tuliluikkuja sitten päivitellään. Muokkaustyylin ansiosta voit virittää niitä aseita joita haluat, eikä tarvitse odottaa Supply Droppien ilmestymistä. Yksi asia tässä kuitenkin huolestuttaa. Pelistä voi nimittäin nopeasti tulla "Pay to win"- tyyppinen piirileikki. En avannut aluksi Activisionin tarjoamia Supply Droppeja, jotta pystyin testaamaan systeemeitä. Pääsin pelaamaan monia otteluita paremmilla aseilla varustettuja pelaajia vastaan, ja se kävi pitkästyttäväksi erittäin nopeasti. Joten jos oikean rahan investoinnin sijaan haluat grindata tietäsi parempiin varusteisiin, varaudu siihen että joku muu on jo saanut etulyöntiaseman vinguttamalla visaa. Tietenkin aika näyttää, tuleeko näin tapahtumaan. Toivon totisesti ettei näin käy.

      Tarjolla on aseiden lisäksi myös uusia leluja. Mitä korkeampi kokemustaso, sitä herkullisempia vempaimia saat. Yhtenä esimerkkinä ovat automaattisesti vihollisiin hakeutuvat Seeker- kranaatit. Onpa tarjolla myöskin Black Hole- pommejakin, joiden nimi kertoo kaiken oleellisen. Scorestreakit palaavat muutamalla uudella lisäyksellä. Nähtyäni näitä trailerissa, odotin innokkaasti niiden käyttämistä pahaa aavistamattomiin vihulaisiin. Loppujen lopuksi ne olivat kuitenkin hieman laimean oloisia. Kuvittelisin moisen epäkohdan olevan korjattu yksinkertaisella korjauspäivityksellä. Toivossa on hyvä elää.

      Moninpelimuodoissa meillä on tutut klassikot: Drop Zone, Infected, TDM, Free-for all, Domination, Search And Destroy, Hard Point, Kill Confirmed, Gun Game, Chaos Moshpit, Ground War, Uplink sekä Capture The Flag. Uusina lisäyksinä esitellään Defender sekä Frontline. Defenderissä, joka on hyvin samanoloinen kuin Uplink, pitää vallata Droneja. Frontline taas on TDM:n variaatio, jossa molemmilla joukkueilla on oma tukikohta. Tuttua kauraa sinänsä, mutta pisteitä saa kerättyä eniten vain kartan keskiosassa, ei toisen tukikohdan lähettyvillä.

      Jokainen kartta on onnistuneesti suunniteltu nopeatempoisia otteluita varten. Ne ovat juuri oikean kokoisia, joten aina saa loikattua keskelle taistelua. Kuitenkin jos joku nyt kysyisi miltä nämä Mapit näyttävät, en osaisi vastata mitään. Tämä johtuu luultavasti siitä, että suurin osa näistä sijoittuu erilaisille avaruusasemille jotka näyttävät liian samoilta. Ei varmastikaan olisi suuri vaiva yrittää tehdä kartoista asteen verran monipuolisempia.

      Edelleen tässä television edessä istuessani olen tullut johtopäätökseen. Infinite Warfare on Call Of Duty, niin hyvässä kuin pahassakin. Huonoja uutisia siis heille, jotka odottivat tältä jotain aivan uutta tyylisuuntaa. Siitä huolimatta kokonaisuus on hyvin paketissa. Yksinpeli huolella toteutetulla tarinalla, Zombies- moodi hauskalla otteella sekä moninpeli joka tuntuu hektiseltä sekä tasapainotetulta. Tämä on kokemus josta ei kannata jäädä paitsi.

      Call of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite Warfare
      HQ
      HQ
      09 Gamereactor Suomi
      9 / 10
      +
      Hyvä tarina yksinpelissä, sivutehtävät, zombi-moodi parempi kuin ennen, moninpeli toimii edelleen
      -
      moninpelikartat liian samanlaisia, tarina etenee liian nopeasti, pay to win -aseet moninpelissä
      overall score
      is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

      Täydentävä mielipide

      Tero Kerttula

      Minä olen lähes täydellinen CoD-nyypiö. Vuosipäivitys toisensa jälkeen olen aina löytänyt jotain muuta pelattavaa samaan aikaan, joten velvollisuus ei ole kutsunut ensimmäistä osaa ja paria demoa lukuun ottamatta. Tässä vaiheessa pelisarjan rattaille loikkaaminen oli siis oikein kiinnostava kokemus.

      Yksinpelin osalta sain aika pitkälle mitä odotinkin. Tiukasti kiskoilla etenevän elämysjunan, joka on kirjoitettu vähän niin ja näin, mutta viihdyttävästi kuitenkin. Pelisarjan ikä tulee näkyville siitä, miten viilattu ja siloiteltu kokemus on. Voisi päätellä, että edellisten osien mahdollisia rosoisuuksia on vuosien varrella tasoiteltu urakalla, sillä kampanja on aivan sujuvaa ja toimivaa pelattavaa. Uusia juttuja ja jännittäviä taisteluita lyödään eteen aina juuri oikeissa paikoissa ja vaihteluakin piisaa.
      Yksi läpipeluukerta on silti aivan riittävästi. Tarinassa ei ole oikein minkäänlaista imua eikä syvyyttä vetämään mukaan toiselle kierrokselle. Yllätyksiä tarjoillaan nihkeästi ja pääpaino on selkeästi vain sujuvassa ja näyttävässä scifi-paukuttelussa. Ei pahaa siinä, sillä juuri sellaisena yksinpeli on parhaimmillaan.

      Moninpelissä odotin saavani kuonoon ja kunnolla CoD-veteraaneilta, enkä ollut väärässä. Pienet pelimekaaniset seikat, kuten seinillä kävely ja eri aseistuksien merkitykset aukeavat kunnolla vasta muutaman tunnin pelaamisen jälkeen. Se ei silti haittaa, sillä moninpeli on oikein lupsakkaa ja koukuttavaa ajanvietettä. Harmillisesti yksinpelin avaruustaistelut eivät mahtuneet mukaan, mutta useat eri pelimuodot ja jatkuvasti nenän edessä siintävät tavoitteet pitävät moninpelin mielekkäänä. Ainakin näin uudelle tulijalle moninpeli tarjoaa runsaasti uutta löydettävää ja iloittavaa.

      Maailman mielipiteiden mukaan Infinite Warfare on vain lisää sitä samaa kuin ennenkin, pienillä uusilla ominaisuuksilla varustettuna. Epäilemättä näin onkin, mutta kun sarjaan ei ole aiemmin juurikaan tutustunut, pintakiillotettu ja sujuva räiskintäpaketti ajaa asiansa kyllä hyvin. Ei näitä montaa vuodessa jaksa pelata, mutta syksyn pimeinä iltoina on ihan kiva välillä pelata jotain viimeisen päälle hyvin toteutettua ja pintanättiä action-draamaa, jossa ei omia aivosoluja tarvitse käyttää lainkaan.

      Legacy Edition -paketissa mukana tulevaa Modern Warfarea testailemalla kehitys etenkin kampanjan osalta on hyvin nähtävissä. Vaikka Modern Warfare on sujuvaa pelattavaa edelleen, eikä ulkoasukaan ole remasteroituna lainkaan hassumpi, se on rytmitetty heikommin ja nojaa liikaa ainoastaan yhden ratkaisun pattitilanteisiin. Sitä kaivattua vaihteluakaan ei ole yhtä paljoa. Juuri Legacy Edition lienee se paras paketti pelistä meille, jotka eivät ole sarjaan juuri tutustuneet, mutta haluavat silti saada vilkaisun siitä, miten pelimaailman yksi tunnetuimmista pelisarjoista on vuosien varrella kehittynyt.

      8/10

      Aiheeseen liittyviä tekstejä

      0
      Infinity Wardille pommiuhkaus

      Infinity Wardille pommiuhkaus

      UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

      Kotakun raportin mukaan Call of Duty -kehittäjä Infinity Ward evakuoitiin viime viikon torstaina pommiuhan vuoksi, joka tehtiin sähköpostitse. Poliisit saapuivat...



      Ladataan seuraavaa sisältöä