Suomi
Gamereactor
arviot
Call of Duty: Modern Warfare II

Call of Duty: Modern Warfare II (moninpeli)

Yksinpelin arvioimisen jälkeen on aika suunnata moninpelin pariin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sen tarinallisen osuuden arvion pääsee lukemaan täällä.

Call of Duty -pelien arvioiminen ei nykyaikana tunnu kauhean tarpeelliselta, sillä peliä voidaan muuttaa niin monin erilaisin tavoin nopeallakin aikataululla. Niin tai näin, tarjoaa Call of Duty: Modern Warfare II vauhdikkaan ja hauskan pelikokemuksen pitkälle tulevaisuuteen.

Call of Duty: Modern Warfare II

Olen selvästi tulossa vanhaksi, sillä MWII:n hitaampi tempo miellyttää minua suuresti. Nopeampaa räiskettä haluavilla on myös hauskaa, mutta silti yleinen tuntuma, liikkuminen, liukuminen ja niin edelleen ovat hieman hitaammat kuin muutamissa aiemmissa sarjan peleissä. Muutos lisää hieman aikaa taktikoida ja punnita erilaisia mahdollisuuksia. Myös uudet pelimuodot ja kartat havainnollistavat tätä.

Tämä on mainos:

Esimerkiksi uusi Ground War on nyt Invasion. Pääajatus on edelleen deathmatch kokoonpanolla 32 vs. 32, mutta tekoälyn ohjaamien bottien mukaan lisääminen tekee pelikokemuksesta intensiivisemmän, ja lisää pelaajan vaihtoehtoja. Tekoälypelaajat ovat helppoja maaleja, joten killstreak-avujen kerääminen helpottuu. Moinen toimii Warzonessa, ja se toimii täälläkin. Ja näin ennen kaikkea siksi, että useimmat kartat ovat erittäin hyvin suunniteltuja.

HQ

Useat kartat Call of Duty: Modern Warfaressa ovat vain ahtaampia versioita isommista areenoista, mutta nyt julkaisussa mukana olevat kymmenen 6 vs. 6 -karttaa on joko tehty alusta asti uuteen muottiin tai ainakin sovitettu paremmin nykyajan vaatimuksia vastaaviksi. Lopputuloksena saadaan karttoja, jotka ainakin yleensä ovat paremmin tasapainossa niin tarkka-ampujille, haulikoiville kuin kaikille muillekin. Ja pelaaminen onnistuu niin ensimmäisestä kuin kolmannestakin persoonasta värikkäillä ja monipuolisilla areenoilla.

Joukossa on muutamia poikkeuksia, joista isoin on Santa Sena Border Crossing. Kyse on tulitaistelusta pitkällä valtatiellä, jossa sikin sokin sijoitetut ajokit voivat räjähdellä milloin tahansa. Piilopaikkoja on varsin vähän, joten lopputulos tuntuu tylsältä ja satunnaiselta. Toisaalta kenttä esittelee ansiokkaasti pelin grafiikkaa äänimaailmasta puhumattakaan. Tämä yksi kenttä ei ole ongelma, koska muut ovat laadukkaampia. Samalla havainnollistuu se, etteivät pelintekijät oikein tiedä mitä tehdä, jos moninpelikenttä ei noudata perinteistä kolmen reitin mallia.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Modern Warfare IICall of Duty: Modern Warfare II

Joidenkin ominaisuuksien puute on huolestuttavaa. Hardcore-pelimuotoja ei ole lainkaan, betatestissä mukana ollut Valderas Museum -kartta puuttuu, samoin kuin Gunfight ja muut 2 vs. 2 -pelimuodot. Nämä todennäköisesti lisätään mukaan myöhemmin tämän ja ensi vuoden kuluessa. Varsinkin Hardcoren puuttuminen julkaisussa on suuri pettymys.

Infinity Ward on liikkumisessa painottanut uimista, esteiden yli kapuamista, ajoneuvoista ampumista ja kiipeilyä. Eniten näitä keinoja pääsee hyödyntämään Ground Warissa, missä alueet ovat kookkaampia, ja pelialueet avoimempia. Epäilemättä näillä keinoilla saadaan jatkossa paljon hyvää materiaalia Youtube-videoihin. Suurin osa pelaajista pysytellee perinteisessä pelityylissä, mutta uudet keinot ovat aina tervetulleita.

Gunsmith on mukana siksi, ettei enää tarvitsisi niin paljon "grindata" aseiden liitännäisosien saamiseksi. Idea on hyvä, mutta homma muuttuu käytännössä monimutkaisemmaksi. Aiemmin omaan suosikkiaseeseen sai lisää tavaraa vain pelaamalla aktiivisesti, kun taas nyt MWII saattaa pakottaa valitsemaan jonkin muun aseen, jotta saisi käyttöön sen liitännäisosan kuin alun perin halusi. Halusin esimerkiksi saada tehokkaasti suurentavan kiikaritähtäimen M4-aseeseeni, mutta moisen saadakseni oli pakko pelata runsaasti tarkkuuskiväärillä. Periaatteessa ajatus käy järkeen, mutta johtaa ikävään grindaamisprosessiin sellaisilla pelaajilla, jotka mielivät käyttää vähän erikoisempaa yhdistelmää. Muut todennäköisesti pitävät tätä uutta järjestelmää parempana kuin entistä.

HQ

Lyhyesti sanottuna Call of Duty: Modern Warfare II:n moninpeli on samalla tavalla hauska kuin sopi odottaakin, ja kokonaisuus asetellaan pelaajan eteen huippuluokan grafiikalla ja äänillä. Tuntuma ja ohjaus ovat parasta, ja siihen päälle vielä parhaat kartat ja joukko uusia liikkumismahdollisuuksia. Silti peli tuntuu edelleen siltä vanhalta Call of Dutylta, ja se alkaa jo kyllästyttää. Tulevaisuudessa painopiste on selvästi ladattavassa lisämateriaalissa ja Warzone 2:ssa. Onko siis tälle moninpelille aitoa tarvetta, kun toinen peli tarjoaa samaa ilmaiseksi marraskuusta alkaen?

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Mahtava grafiikka ja ääni, paras ohjaus ja pelituntuma, uudet liikkumismahdollisuudet ovat kiva lisämauste, joukko mahtavia karttoja
-
Muutama kartta on todella huono, julkaisussa osa ominaisuuksista puuttuu, edelleen se vanha kunnon Call of Duty
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä