Suomi
Gamereactor
ennakot
Champions of Anteria

Champions of Anteria

Genresoppa vanhoista aineksista

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Champions of Anteria on omituinen otus. Se yrittää pelastaa huonot arviot saaneesta betapelistä sen, mitä pelastettavissa on ja yhdistää kevyttä toimintaa vielä kevyempään resurssienhallintaan.

Champions of Anteriasta käy selkeästi ilmi, että tämä ei ole ollut pitkällisen suunnittelun viimeisen päälle viilattu lopputulos. Settlers-sarjastaan tuttu Blue Byte lähti alun perin tekemään Settlers: Kingdom of Anteria -nimistä hybridipeliä PC:lle. Sen suljettu beta sai kuitenkin niin nihkeän vastaanoton, että studio päätti palata ainakin osittain piirustuspöydälle. Lopputuloksena Settlers-nimike tiputettiin kokonaan pois ja kaupunginrakentelu siirrettiin lopullisesti taka-alalle. Lopputulos muistuttaa yksinkertaisuudessaan ja suoraviivaisuudessaan tietokoneelle kehitettyä mobiilipeliä, eikä edes erityisen hyvää sellaista. Blue Bytellä on selkeästi paljon todella lahjakasta porukkaa listoillaan, joten Champions of Anteria on iso pettymys studion faneille.

Champions of Anteria

Peli jakautuu kahteen osaan. Rakentelupuolella raunioina oleva kuningaskunta nostetaan pikkuhiljaa takaisin menneeseen loistoonsa mökki kerrallaan. Vuoropohjaisena etenevä peli mahdollistaa yleensä yhden tai kahden talon rakentamisen per vuoro, jos pelin muutamaa resurssia on riittämiin. Settlersin monimutkaiset rakennus- ja materiaaliketjut ovat kadonneet kokonaan ja vanhasta pelistä on jäljellä enää nätit talot ja ympäristöt. Kun taloja on raksannut riittävästi, uudenlaisia tönöjä saa pystytettäväksi lisää. Pieni teknologiapuu mahdollistaa osittaisen erikoistumisen esimerkiksi sankareiden käyttämien esineiden tai heidän varusteidensa paranteluun. Kun resurssit on käytetty loppuun ja sankaripoppoo on tehnyt yhden toiminnon, pyöräytetään vuoro läpi ja toistetaan sama tienatuilla resursseilla uudelleen.

Tämä on mainos:

Champions of Anterian suunta on ollut betaan verrattuna selkeästi toimintapainotteisempi. Harmillisesti sekään ei ole erityisen mielekästä pelattavaa. Toimintapätkien alkupuolella iloa hillitsee sankareiden vaatimattomat kykyvalikoimat ja pidemmällä itse taistelun itseääntoistavuus. Sankarit voivat tehdä yhden toiminnon per vuoro. Yleensä tämä tarkoittaa jonkin alueen valtaamista, toisinaan jo omittujen läänien puolustamista. Hyökkäyspuolella suoritetaan jokin simppeli tehtävä, kuten rosvojen kurmoottaminen, vartiotornien rakentaminen tai karavaanin saattaminen. Palkintona vallattu alue tuottaa Reknownia, jolla kaupungin uusia rakennelmia saa avattua. Joiltakin alueilta on mahdollista palkata yksi pelin viidestä sankarista, joista rajatussa ennakkoversiosta aloitettiin kolmella.

Champions of Anteria

Pelin kliksutteluvoittoiset taistelut ovat etenkin alkupuolella hyvin suoraviivaisia kolmen sankarihahmon ja heidän kahden erikoiskykynsä käyttämistä. Toimintavaiheessa peli pyörii reaaliaikaisena, mutta sen voi myös pistää paussille tarkempien ohjeiden antamiseksi. Pidemmälle edetessä eri kykyjen kombottaminen ja vastustajan vastustuskyvyn huomioiminen käy tärkeämmäksi. Jokaisella hahmolla ja taidolla on nimittäin oma "elementti", jotka jaetaan kivi-paperi-sakset -tyyliseen kehään. Metalli päihittää luontoelementin ja luonto taas sähkön ja niin edelleen. Elementtien kanssa kikkailu onkin taistelun ainoa vähänkään originelli ajatus ja aiheuttaa hyvässä mielessä pientä päänvaivaa hyökkäysten kohdistamisessa. Ennakkoversiosta löytyvät kolme sankaria ovat melkoisia kliseekimppuja ritareineen ja naisjousiampujineen, eikä heistä löytynyt sinänsä pätevän ääninäyttelyn kauttakaan merkittävästi luonnetta. Sitä sen sijaan löytyy yllin kyllin pelin kertojaäänenä toimivasta ei-niin-viattomasta pikkukriminaalista. Tämä (usein väkisin) hauska hahmo tulee taatusti jakamaan mielipiteitä huumorin tasollaan.

Champions of Anteria on vaikean kehitystyön ankea lopputulos ainakin näin pressiennakkovaiheessaan. Rakentelu on yksinkertaistettu niin pitkälle, että nätit talot ja maastot olisi suonut johonkin toiseen peliin ja parempaan käyttöön. Toimintapuoli funkkaa paremmin kuin suljetussa betassa, mutta on edelleen liian köykäinen toimiakseen Divitiny: Original Sinin tapaan pulma- ja toimintapelin yhdistelmänä. Puhtaana mätkintänä se on liian hidas ja vaatimattoman näköinen. Vuosien kehitystyön heittäminen romukoppaan on aina kova päätös, mutta Champions of Anterian tapauksessa se olisi voinut olla tarpeen. Pelin kaksi eri puolta ovat liian kevyitä tarjotakseen mielekästä pelattavaa eivätkä tue toisiaan oikein millään tavalla. Seuraavaa Settlers-peliä odotellessa...

Tämä on mainos:
Champions of Anteria

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä