Suomi
Gamereactor
ennakot
Civilization: Beyond Earth

Civilization: Beyond Earth

Beyond Earth vie Civilization-sarjan ensimmäistä kertaa avaruuden kartoittamattomille korpimaille hieman Alpha Centaurin hengessä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Avaruus, tuo viimeinen käymätön korpimaa, kuten Star Trek sitä kutsuu. Civilization-sarjassa yksi perinteisistä ja rauhanomaisemmista tavoista voittoon on ollut saattaa oma kansakunta tuonne avaruuden tähtitarhaan asuttamaan uusia planeettoja. Matkantekoa kestää vuositolkulla ja peli päättyy, kun alus on laskeutunut. Civ ei ole kuitenkaan koskaan jatkunut tätä pidemmälle. Ennen tätä.

Sinisellä planeetalla ei ole kaikki kunnossa. Ihmiskunta on lähellä lopullista tuhoa Suureksi Erehdykseksi nimetyn tapahtuman johdosta. Epätoivoisessa selviytymisvimmassaan monet maapallon kansoista lähettävät uudelleenasutukseen kykeneviä avaruusaluksia kauas kosmokseen. Pelaajan rooli on komentaa yhtä näistä etujoukoista, kun alus koskettaa vieraan planeetan pintaa ensimmäisen kerran. Tehtävä on selvä: perusta tukikohta, ylläpidä pientä populaatiotasi ja selvitä planeetan salaisuudet ja resurssit. Taidon ja pienen tuurin avulla pelaaja voi kenties rakentaa ihmiskunnalle kivijalan uuteen kukoistukseen.

Civilization: Beyond Earth
Aluksi valitaan muun muassa, minkä tyyppiselle planeetalle haluaa siirtokuntansa perustaa. Beyond Earth sisältää tähän kolme päävaihtoehtoa.

Vaikka Civilizationissa ei ole aiemmin menty näin kauas kotoa, on Firaxis peukaloinut idean kanssa jo aiemmin. Kun studion alkutaipaleella Sid Meierin tiimillä ei ollut oikeuksia Civilization-sarjaan, he kehittivät pelin nimeltä Alpha Centauri. Siitä tuli kulttihitti ja yksi arvostetuimmista strategiapeleistä kautta aikain. Fanit ovat kaivanneet jatkoa siitä lähtien. Alpha Centauri onkin iso inspiraationlähde Civilization: Beyond Earthille, mutta sen kaksi pääsuunnittelijaa David McDonough ja Will Miller ilmoittavat ykskantaan, että suorasta jatko-osasta ei ole kyse.

Tämä on mainos:

"Alpha Centaurilla oli valtava vaikutus meille molemmille. Pelasimme sitä aikanaan paljon ja Beyond Earth on tehty sen faneja silmällä pitäen", Miller sanoo. "Beyond Earth ei kuitenkaan ole jatko-osa tai prologi, vaan uusi peli. Se on Civilization avaruudessa Alpha Centaurin tapaan, mutta toimii omilla ehdoillaan. Se on meidän näköisemme luomus ideasta."

Millainen näkemys se sitten on? Ensisilmäyksellä Beyond Earth on tuttua Civilizationia ja sarjan veteraanit ovat välittömästi kotonaan. Kartta on jaettu heksoiksi, ja käyttöliittymä on tuttua tavaraa. Erojakin tietysti löytyy. Maasto näyttää oudolta ja tuntemattomalta, kun sitä täplittävät valtavat kraatterit ja kanjonit. Osa vihertävistä niityistä ja aavikoista on verhottu mystiseen vihreään usvaan, kivenjärkäleitä leijuu ilmassa ja pari heksaa pohjoisempana vieraat elämänmuodot tuijottavat kolonialistejamme.

Jo ennen laskeutumista tehdään pelin etenemiseen vaikuttavia päätöksiä. Ensimmäinen on sponsorin valinta, eli valtio, joka on tukenut ja rahoittanut matkamme avaruuteen. Mailla on nimiä kuten Franco-Iberia, Afrikan Unioni, Polystralia, Brazilia, Pan-Asian Cooperative ja ARC (American Reclamation Corporation), joten muutoksia valtasuhteissa on selkeästi tapahtunut. Kuten ennenkin, eri kansakunnilla on omat uniikit bonuksensa.

Civilization: Beyond Earth
Lush on vehertävän kaunis ja kasvustoltaan sekä eliöstöltään rikas planeetta, kun taas Arrid on rutikuiva Dunesta muistuttava aavikkoplaneetta hiekkadyynierämäineen ja kanjoneineen.
Tämä on mainos:

Seuraavaksi valitaan miehistö, joka tuottaa siirtokunnalle lisää tehoja joko tuotantoon, talouteen tai sotavoimiin. Lisäksi valittu avaruusalustyyppi antaa erikoiskykyjä, kuten mantereiden ääriviivojen automaattisen kartoittamisen, lähialueen eliöstön bongaamisen tai suuren määrän valuuttana toimivaa energiaa. Viimeinen valinta koskee matkatavaraa, meidän tapauksessamme aseistusta, joten saamme ilmaisen avaruusjääkärin käyttöömme heti laskeuduttuamme. On aika astua planeetalle.

Perustan ensimmäisen kaupunkini ja lähetän tutkimusmatkailijan länteen, kiertäen pohjoiset muukalaisrodun hallussa olevat alueet. Määrään jääkärit tekemään välittömästi intiimiä tuttavuutta paikallisten elämänmuotojen kanssa. He löytävät pesäkkeen täynnä hyönteismäisiä otuksia. Avaruusjääkäreitä tämä ei onneksi hetkauta, ja kaupungin tykistön avustuksella siivoan pesäkkeen parissa vuorossa.

"Muukalaisotukset eivät ole älykkäitä kuten kokonaiset sivilisaatiot, mutteivät aivan eläimiäkään", David McDonough selventää. "Ne ovat jossain siltä väliltä ja reagoivat pelaajan toimiin. Se, miten hyödyntää planeetan resursseja ja reagoi pesäkkeisiin, vaikuttaa heidän toimintatapoihinsa. Aggressiivisuuteen vastataan hyökkäyksillä, välttely johtaa rauhanomaisempaan yhteiseloon."

Tässä tapauksessa pesäke oli aivan kaupunkini kyljessä pulpauttelemassa uusia muukalaisyksiköitä alueelleni, joten vaihtoehtoa ei ollut. Löydän myöhemmin lisää pesiä, mutta niiden rauhaan jättäminen synnyttää lupausten mukaisesti vähemmän konflikteja natiivien suunnalta.

Civilization: Beyond Earth
Kolmas planeettatyyppi on Fungal, kostea suomaailma, joka tuo mieleen muun muassa StarCraft II: Heart of the Swarmin tunnelmat.

Kaupungissa käytän osan rahtaamastani energiasta työläisyksikön kouluttamiseen ja aloitan ensimmäisen rakennuksen pystyttämisen. Työläisen tehtävänä on rakentaa farmi viereiselle ruohikkoiselle alueelle tuottamaan ruokaa väestönkasvua edistämään. Seuraavaksi pitääkin sitten päästä eroon läheisten ruutujen vihreästä usvasta. Usva on nimittäin myrkkyhuurua, joka vahingoittaa siihen jäävää yksikköä. Yksiköt voivat liikkua usvan läpi ongelmitta, kunhan ne eivät leiriydy alueelle. Muukalaisotukset sen sijaan rakastavat huurujaan ja hyökkäysbonusten lisäksi paranevat alueella.

Tiedemiesteni täytyy siis nousta takapuoliltaan tiedettä tekemään. Perinteisessä Civilizationissa teknologia on jakautunut puumaisesti ja lineaarisesti. Beyond Earthissa puun korvaa verkko. Tutkimukset aloitetaan keskeltä ja etenevät hyödyllisemmiksi mitä kauemmaksi keskuksesta pääsee. Monet teknologiat liittyvät toisiinsa useasta eri suunnasta, mikä tarjoaa monia tapoja niiden saavuttamiseksi. Yhden pelin aikana kaikkea ei kuitenkaan ehdi tutkimaan.

Usutan labratakit ekologian pariin lähinnä siksi, että se antaa rakentaa Repeller Screen -rakennuksen, joka pitää muukalaiset poissa takapihaltani. Tutkimusverkostosta löytyy myös pienempiä bonusteknologioita, ikään kuin lehtiä, jotka kytkeytyvät isompien keksintöjen oksiin. Nämä nopeasti tutkittavat lehdet tulevat saataville tutkimusverkon eri vaiheissa ja antavat aina konkreettisia parannuksia ja bonuksia. Niistä saa myös pisteitä Beyond Earthin uuden, ison konseptin eli suuntautumisen (affinity) edistämiseksi.

Civilization: Beyond Earth
Planeetoilta löytyy Beyond Earthissä tietysti lukuisi kokonaan uusia ja jännittäviä luonnonrikkauksia.

Civilization: Beyond Earth ei ole pelkästään peli avaruuden valloittamisesta. Se käsittelee myös uuden ja ajoittain oudon teknologian vaikutusta ihmiskuntaan ja sen kehitykseen. "Pelin kaari alkaa ihmisestä avaruuspuvussa ja päättyy johonkin ihmismäiseen mutta samalla uuteen", Miller sanoo.

Pelaaja voi pyrkiä kolmea eri suuntautumista kohti. Ensimmäinen on Puhtaus (Purity), joka pyrkii pitämään ihmiskehon ja kehityksen erossa geenimanipulaation, kehonmuokkauksen ja muun "vääräoppisen" kaltaisista teknologioista. Toinen on Harmonia (Harmony), joka pyrkii ottamaan kaiken uuden planeetan tarjoaman esimerkiksi geeniteknologian sekä kasvi- ja eläinkunnan muodossa avosylin vastaan. Harmoniset kansat voivat muun muassa saada bonuksia muille vaarallisesta myrkkyusvasta. Viimeinen optio on Ylivalta (Supremacy) eli tietokoneet, robotiikka ja edistynyt aseistus. Kyborgit, tekojäsenet, aivoimplantit ja muu vastaava pyrkivät yhdistämään ihmisen ja koneen.

Suuntautumisen valinnalla on valtava vaikutus kansakunnan kehittymiseen, yksikkövalikoimaan, resurssivaatimuksiin ja niin edelleen. Toisin sanoen ne edistävät hyvin erityyppisiä tapoja pelata ja pyrkiä voittoon oman identiteettinsä mukaisesti.

Erityisesti yksiköt vaihtelevat suuntautumisestasi riippuen. Jokaisella on pääsy avaruusjääkärien tyylisiin perusyksiköihin, mutta muut joukot voivat vaihdella villisti kansojen välillä. Myös yksiköiden päivitykset ovat kytköksissä suuntautumiseen. Esimerkiksi Puhtaus panostaa isoihin ja raskaasti aseistettuihin yksiköihin. Harmonian joukot liikkuvat nopeammin hyödyntäen maastoa ja lopulta voivat kasvattaa muukalaisolentoja sotatantereelle tömistelemään. Ylivalta käyttää mieluiten kirurgisia iskuja ja taktista sijoittumista, sillä vaikka sen yksiköt ovat yksinään pelin heikoimmat, ne voimistuvat oikeissa kombinaatioissa ja muodostelmissa.

Tällä välin tutkimusmatkailijani ovat löytäneet matkallaan raunioita ja merkkejä muinaisesta edistyneestä sivilisaatiosta. Löytö palkitaan energialla ja rakennusmateriaaleilla sekä ensimmäisellä tehtävällämme, joka on myös yksi pelin uusia konsepteja.

Civilization: Beyond Earth
Yksi mielenkiintoinen resurssi ovat valtavat Floatstones (suomeksi leijukivet), jotka kirjaimellisesti leijuvat ilmassa maan pinnan yläpuolella. Näistä kerättävää mineraalia tarvitaan esimerkiksi lentävien panssariajoneuvojen rakentamiseen.

Pääsuunnittelijoiden mukaan tehtävät eivät ole roolipelien kaltaisia "tapa 20 yksikköä" -tyyppisiä turauksia. "Meillä ei ole tehtäviä vain tehtävien tähden, " Miller kertoo. Beyond Earthin tehtävät ovat vapaaehtoisia ja sisältävät konkreettisia palkintoja. "Ne eivät ole roolipelin tapaan koko homman ytimessä. Niiden suorittamisessa on etunsa, ja ainakin yksi pitää olla plakkarissa pelin voittamiseksi. Ne avaavat pelaajalle sekä planeetan taustatarinaa että esittelevät uusia pelimekaniikkoja."

Tässä tapauksessa tehtävänä on löytää kaksi rauniota lisää, mikä onnistuukin lähes käden käänteessä ja on samalla merkki siitä, kuinka lyhyitä monet tehtävistä ovat. Voittoon vaadittava tehtävä on tosin toista maata, sillä siitä voi odottaa huomattavasti monimutkaisempaa haastetta.

Beyond Earthissa on viisi tapaa voittaa. Ensimmäinen on suoraviivainen vastustajien pääkaupunkien valtaaminen. Toinen on selvittää muinaisen muukalaisrodun mysteerit, löytää kadonnut signaali ja ottaa ensimmäinen kontakti isolla satelliittilautasella Star Trek -tyyliin. Kolme muuta tapaa liittyvät valittuun suuntautumiseen.

Puhtauden pelaajat voittavat avaamalla portaalin takaisin maahan ja tuomalla kolonialisteja uutta planeettaa asuttamaan pelastaen samalla koko ihmiskunnan julmalta kohtalolta. Harmonian tavoite on selvittää itse planeetan ja sen monimuotoisen organismikudelman salaisuudet, ja sen seurauksena nousta korkeammalle tiedostamisen tasolle. Ylivallan tavoitteet ovat kaikista karuimmat: voitto edellyttää Puhtauden tavoin portaalin avaamista maahan, mutta kolonialistinen sijaan paikalle rontataan sotavoimat puhdistamaan planeetta muukalaisista Koneiden Eedenin tieltä. Auts.

Civilization: Beyond Earth
Toinen tärkeä louhinnan kohde on kirkkaan kultainen korallimainen kristalli, jota kehittävät kutsuvat hellyyttävästi Firaxiteksi studion nimen mukaan.

Lataamme seuraavaksi toisen tallennuspisteen, joka vie pitemmälle peliin. Perustan taas kaupungin, joka on prosessina paljon vaativampi kun aikaisemmissa Civilizationeissa. Ensimmäistä kaupunkia, eli avaruusaluksen laskeutumispaikkaa, lukuun ottamatta kaupungit eivät aloita kaupunkeina, vaan yhden heksan kokoisina etuvartioasemina. Näillä toivon mukaan kaupungeiksi kasvavilla asemilla ei ole puolustuksia, niiden populaatio ei lisäänny ja niitä pitää aktiivisesti suojella. Kauppareittien perustaminen nopeuttaa prosessia, mutta nekin vaativat suojelusta ainakin syrjäisemmillä alueilla. Niinpä lähetän joukon jääkäreitä uutta valtausta puolustamaan, mutta leijonanosa näistä päätyy pian valtavan madon suupalaksi. Vain muutama onnistuu jäämään henkiin.

"Pieni plänttisi muukalaisplaneetalla kasvaa vain vaivoin edellisiin Civeihin verrattuna," Miller sanoo. "Heikot yksiköt pitää saattaa perille tai ne jäävät muukalaisten iltapalaksi. Haluamme pelaajan ottavan aktiivisemman roolin kaupunkien perustamisessa pelkän sinne tänne -lätkimisen sijaan".

Avaruusjääkärien taistellessa tutkimusmatkailijani ovat päätyneet hylätyn, ilmeisesti muinaisen rodun käytössä olevan asutuksen luokse. Tällä paikalla on paljon enemmän tarjottavaa kuin simppelillä rauniolla, joten tutkijat jäävät alueelle selvittämään sen salaisuuksia useammaksi vuoroksi. Myös madon ruumista voi hyödyntää samoin ja oppia uutta sen fysiologiasta, syntyperästä ja heikkouksista.

"Pelin tarina kehittyy pelaajan toimien mukaan. Pelialue muokkautuu ja tarjoaa uusia, erilaisia mahdollisuuksia", David McDonough sanoo.

Civilization: Beyond Earth
Pelikenttä koostuu tuttuun tapaan heksoista, ja toiminta edustaa jälleen vuoropohjaista strategiaa.

Katsaus kartalle kertoo, ettemme ole enää yksin planeetalla. Muiden kansojen alukset saapuvat, tehden ensikontakteja kaupunkia perustaessaan. Edellisistä Civilizationeista poiketen kaikki eivät aloita samaan aikaa. Toiset kansat saapuvat 40-50 vuoron kuluttua ja tuovat mukanaan erilaista tavaraa ja teknologiaa kuin mitä itse toit.

"Laskeutumispaikasta riippuen heillä voi olla kyydissään parempia asioita kuin sinulla. Pelissä on siis luvassa epäsymmetriaa, jota edellisistä osista ei löytynyt. Kansat ottavat myös ensikontaktin välittömästi saavuttuaan, joten diplomatia voi alkaa saman tien", Miller kertoo. Kansakuntien väliset suhteet ovat entistä dynaamisempia ja reagoivat voimakkaammin. Muut välittävät siitä, mitä tehtävää pelaaja suorittaa, mitä puuhastelee satelliittiensa kanssa ja miten suhtautuu muukalaispopulaatioon. Ja luonnollisesti, mikä pelaajan suuntautuminen on.

"Suuntautuminen on kuin filosofia tai kulttuuri-identiteetti", McDonough sanoo. "Kun suuntautumiset kasvavat erilleen, diplomaattinen kenttä muuttuu aggressiivisemmaksi. Se ei liity pelkästään tehokkaasti levittyvien harmoniapelaajien kasvavaan maa-alaan, vaan myös asenteeseen ihmisyyttä kohtaan. Siinä on mukana paljon pyhän sodan mentaliteettia vääräuskoisia kohtaan, vaikka osapuolet olisivatkin olleet entisiä liittolaisia."

Civilization: Beyond Earth
Alpha Centaurista Beyond Eearth erottuu siinä, miten dynaamisesti kansakuntansa tulevaisuutta voi valinnoillaan muokata.

Nopean ARC-johtaja Suzanne Fieldingin (joka tervehtii pelaajaa espanjaksi) kanssa käydyn keskustelun jälkeen demo päättyy. Olemme vasta raapaisseet pelin pintaa, ja olen jo täydellisen lumoutunut. Kuten Civilization V aikanaan, Beyond Earth vaatii pelaajaa jatkuvasti tekemään mielekkäitä päätöksiä. Ilman historian painolastia nämä päätökset ovat entistä jännittävämpiä ja vaikutusvoimaisempia. Teknologiaverkko ja suuntautumiset luovat voimakkaamman oman kansakunnan identiteetin kuin aikaisemmin, jolloin lähinnä tallailtiin tuttuja polkuja.

Pääsuunnittelijoiden kanssa käydyn keskustelun perusteella tähän onkin pyritty - ja se on samalla syy, miksi peli ei ole varsinainen Alpha Centaurin jatko-osa.

"Alpha Centaurin johtajien voimakkaat ideologiat olivat yksi pelin ikimuistoisimpia elementtejä", David McDonough sanoo. "Vaikka ne olivat mielenkiintoisia, olivat ne myös rajoittavia. Jos pelasi Morgan Industriesilla, oli rikas sivilisaatio eikä koskaan mitään muuta. Se oli vahvuus, jonka varassa menestyi. Muuta yrittämällä oli tuomittu epäonnistumaan."

"Tämä pelin kohdalla halusimme pelaajan ottavan kansan historian ja käyttävän sitä uuden ja erilaisen identiteetin rakentamisen pohjana. Halusimme antaa mahdollisuuden mukautua ja kasvaa tilanteen mukaan. Vuoroja pyöritellessä voi muuttaa kehityksen suuntaa, ja pelin päätyttyä epäonninen tarinakin on jokaisen oma. Kyse ei ole identiteetin toteuttamisesta, vaan sen löytämisestä."

Civilization on yksi pelihistorian arvostetuimmista ja pitkäaikaisimmista sarjoista. Firaxis ei kuitenkaan halua lepäillä laakereillaan, ja Beyond Earth tuntuu rohkealta askeleelta kohti kartoittamattomia korpimaita. Potentiaalia on valtavasti - vaikka ihan pelisarjan parhaaksi asti. Henkilökohtaisesti en malta odottaa, mihin Civilization: Beyond Earth vie pienen mutta pippurisen kansani, kun kokopeli ilmestyy syksyllä.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä