Suomi
Gamereactor
arviot
Civilization VII

Civilization VII on arvollinen osa pitkäikäiseen pelisarjaan

4X-kuningas on palannut, ja on pakko pelata vielä yksi vuoro.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Civilization on pelisarjana outo arvioitavaksi, sillä vaikka jokainen peli toistaa samaa kaavaa kuin aiemmat, on ihmisillä silti omat suosikkinsa "sivissä". Peli, joka hyväksytään huonoine puolineen kaikkineen. Ainutkaan Civilization ei ole täydellinen, mutta suosikki on arvokkaampi kuin täydellisyys Civin faneille. Minulle se on Civ V, jossa on edelleen buginen moninpeli, mutta joka saa yhä edelleen palaamaan pariinsa uudelleen iästään huolimatta, ja vaikka monia muitakin strategiapelejä on huomiotani viemässä.

Civilization VI oli askel helpommin lähestyttävään suuntaan, enkä vain saanut tästä pelistä sitä otetta. Kummallista, sillä Civilization VII on oikea loikka sinne virtaviivaistuksen suuntaan, ja nautin olostani paljon enemmän kuin sarjan aiempien osien parissa. Civilization VII tarjoaa paljon uutta, jopa niin paljon, että oli vaikeaa sisällyttää kaikkea ennakkoraporttiini. Ja kuitenkin pelin rakenne mahdollistaa sen, että kokonaisuuden voi ottaa vastaan mukavissa paloissa.

Suurimmaksi osaksi tämä johtuu siitä, ettei peli ole yksi pitkä maraton, vaan kolme lyhyempää etappia kiitos Age-mekaniikan. Nyt ei valita yhtä johtajaa, joka on alusta asti sidottu yhteen sivilisaatioon, vaan nyt on mahdollista vaihtaa sivilisaatioita jokaisen Age-ajan vaihtuessa pitäen kuitenkin samasta johtajasta kiinni. Yhden Age-ajan kuluessa on pelissä merkittävä tauko. Osa pelaajan yksiköistä on päivittynyt, ja toiset ovat jääneet taakse. Kaupungit muuntuvat takaisin pitäjiksi, ja päivitykset voivat siirtyä Ajasta Aikaan. Jos ei pelaa ainoastaan yhtä Age-aikaa - minkä voi tehdä, jos pelaajalla kavereineen ei ole ylimääräistä 10 tuntia käytettävissä - silloin rakennetaan sitä omaa Legacya pelin kuluessa, mikä käytännössä määrittää tien voittoon, on se sitten tieteen, kulttuurin, sodan tai muun sellaisen keinoin.

Tämä on mainos:

Legacy mahdollistaa Age-aikojen suunnittelun, mutta suurimmaksi osaksi pelaaminen tapahtuu Ajasta Aikaan, kuten antiikki, tutkimusmatkat ja moderni aika, joista kullakin on oma painopisteensä. Toisaalta näin saa vaikutelman tuoreesta alusta aina silloin tällöin, mutta samaan aikaan ratkaisu voi olla epäsointuisa, sillä näin ei oikein oteta huomioon sitä, että pelaaja voi rynniä Ajasta Aikaan. Jos on ollut vahva antiikissa, ei ole heikko myöskään tutkimusmatkojen aikana. Tietenkin tämä riippuu pelaajan osaamisesta, mutta tekoälyä vastaan on harvinaista, että joku tekisi paluun tultuaan jyrätyksi pelin alussa. Tekoälystä puheen ollen se yksi suurimmista Civilization VII:n muutoksista koskee diplomatiaa ja vaikutusvallan (eli "Influencen") käyttöä. Kyseessä on uusi raaka-aine, jonka myötä voi tehdä diplomaattisia toimia, kuten tukea liittolaisen sotaponnisteluja tai vakoilla vihollisen imperiumia. Ajatuksena tämä idea on mahtava, mutta jos kaiken Influencen kerää, on liian helppoa olla se hyvä jätkä tai käyttää vaikutusvaltaa niin runsaasti, ettei seurauksista tarvitse välittää.

Kestää satoja, ellei jopa tuhansia, tunteja ymmärtää täysin Age-mekaniikka ja päättää, onko kyseessä hyvä vai huono lisä tuttuun kaavaan. Valinta vaikuttaa erikoiselta, sillä se painottaa lyhyempää pelikokemusta, kun Civilizationin fanit ovat aina olleet tyytyväisiä saadessaan käyttää lukuisia tunteja kaupungeissaan pelaten "vielä yhden vuoron" saadakseen imperiuminsa rakentumaan. Age-mekaniikan ohella ne uudet lisäykset ovat selkeitä menestyksiä, mitä tulee Civ-kokemuksen virtaviivaistamiseen ja tuoreeksi tekemiseen.

Mahdollisuus vaihtaa sitä omaa "civiä" Aikain kuluessa kuulostaa aluksi turhalta monimutkaistamiselta, sillä pelaajan on opeteltava paljon uusia asioita jokaisesta sivilisaatiosta erikseen ennen pelaamisen aloittamista. Kuitenkin juttu on niin, että virtaviivaistamisen ansiosta pelaaja pääsee syvällisemmin käsiksi siihen, mitä Civilization VII tarjoaa. Uusi järjestelmä estää joitakin civejä saamasta äkkinäisiä valtalisäyksiä joko pelin alussa tai lopussa. Tämän huipun ympärillä ei tarvitse enää pelailla, sillä jokainen sivilisaatio on suunniteltu olemaan vahva omassa Ajassaan.

Armeijoiden komentajat erottuivat edukseen pelatessaan ensimmäistä kertaa, ja uskon tämän olevan se isoin muutos pelisarjassa tähän asti. Mahdollisuus sisällyttää useita yksiköitä yhteen ruutuun ratkaisee yhden Civilizationin sotimisen isoimmista ongelmista. Aiemmin tuntui siltä, että se voitti, joka pystyi pitämään hallussaan useimpia ruutuja. Armeijoiden komentajat yhdessä uusien taisteluanimaatioiden ja mahtavan näköisten yksiköiden tekevät taistelemisesta erittäin nautittavaa Civilization VII:ssa, mistä olin positiivisesti yllättynyt ottaen huomioon, etten yleensä ota osaa sotimiseen ennen kuin vasta pelin loppupuolella.

Tämä on mainos:

Ympäristöt ja ulkoasu yleensä ovat saaneet selvän päivityksen, ja ensimmäistä kertaa tuntuu siltä, että voin kutsua Civilizationia kauniiksi. Menneisyydessä grafiikka näytti joko vanhalta tai sitten - kuten tapahtui Civilization VI:ssa - liian hassulta tai piirroselokuvamaiselta. Civilization VII yhdistää Civ V:n ja Civ VI:n ulkonäön luoden pelin, jota on vain pakko katsella yksityiskohtaisesti: skannaillen koko oman imperiuminsa läpi rakennus ja yksikkö kerrallaan. Näyttää siltä, että Civilization VII tietää näyttävänsä hyvältä, sillä usein se esittelee grafiikkaansa pelaajan rakentaessa Ihmettä ("Wonder"), tai kun pelaaja kohtaa luonnonkatastrofin.

kaupunkien hoitoa on niin ikään virtaviivaistettu enemmän kuin koskaan, sillä joka kerta asutuksen kasvaessa pelaaja automaattisesti parantaa valitsemaansa ruutua, ja samalla laajentaa rajoja, jos se on mahdollista. Kaupunginosat tekevät paluun, joten on mahdollista luoda asutukseen urbaaneja ja maalaisia alueita, ja keskittyminen pitäjiin ("Town") toissijaisena asutuksena vie joitakin asioita pois pelaajan käsistä, jotta voi sitten keskittyä siihen hauskuuteen, kun rakentaa sitä omaa isointa kaupunkiaan. Tietenkin on mahdollista tehdä omasta pitäjästä kaupunki ("City"), mutta silloin tarvitaan kultaa, ja kustannukset kasvavat sen mukaan, mitä useampia kaupunkeja pelaajalla on. Nämä muutokset saattavat tuntua ikäviltä kovan luokan Civ-pelaajasta, mutta ne ovat mahtava tapa päästä käsiksi kaikkeen uuteen pelissä ilman tarvetta juuttua pikkuasioiden nypläykseen, kuten aiemmin tapahtui. Edelleen mukana on runsaasti tilaa tehdä omasta imperiumista tehokas, mutta sen sanon, että kaipaan suuresti työläisiä ("workers"). Niiden puuttuminen asettaa pelin painopisteen paljon aiempaa vahvemmin sotilasyksiköihin ja asumusten tuottamiseen, eikä sen ihmettelyyn, mitä omat siviilit puuhaavat.

Kaikkiaan Civilization VII on oikein arvollinen uusi osa historialliseen pelisarjaan. Kuten kaikissa muissakin Civilization-peleissä, eivät kaikki muutokset ole kaikkien mielestä onnistuneita, mutta suurimmaksi osaksi kyseessä on virtaviivaistettu 4X-strategia, joka on yhtä loputtoman pelattava kuin edeltäjänsä, ja peli, josta olen nauttinut kaikkine puutteineenkin.

Civilization VIICivilization VIICivilization VIICivilization VII
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Yhtä pelattava kuin aina ennenkin, muutokset tuntuvat suurimmaksi osaksi virvoittavilta olematta liian vallankumouksellisia, ulkoinen asu, liikeanimaatiot, kaunis
-
Työläisiä on helppo kaivata, Aikain vaihtuminen ei aina tunnu tyydyttävältä, vaikutusvalta tuntuu olevan turhan yksinkertaista tekoälyä vastaan
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä