Suomi
Gamereactor
ennakot
Civilization VII
KUUMAA NYT: Gamescom 2024 -sisältö

Civilization VII tekee muutamia isoja muutoksia

Sid Meier's Civilization VII on faneille yllätys ja mahdollisesti harmitus, mutta toisaalta muutokset ovat monin tavoin perusteltuja.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Civilization VII tekee isoja muutoksia, ja se aiheuttanee pelaavassa kansassa vastarintaa. Vierailin Firaxisisin toimipisteellä Marylandissa, ja Civilization VII on pitkä peli, joka on jaettu kolmeen erilliseen aikakauteen.

Selkein ero on Ages-järjestelmä. Civ VII ei pelata alusta loppuun kokonaisuudessaan, vaan mukana on selkeitä taukoja siirryttäessä Age of Antiquitysta Age of Explorationiin ja edelleen Modern Ageen. Aikakaudet vaihtuvat, kun määrätty määrä aikaa on kulunut (tai pelaaja on eliminoitu), teknologiat on selvitetty, toimintasuunnitelmat valittu ja rakennukset rakennettu. Jotkin asiat kulkeutuvat perintönä aikakaudesta toiseen, kun taas toiset ovat ominaisia vain tietylle aikakaudelle. Syynä tähän muutokseen on tavoite ehkäistä pelaajia edes aloittamasta pelaamista niiden pituuden vuoksi. Lisäksi halutaan estää se, ettei joku innokas pelaa suoraan pötkössä ensimmäisestä vuorosta vuoroon 300.

Teoriassa Ages vaikuttaa tavalta saada Civilization VII erottumaan edeltäjistään, ja samalla ratkaista ongelmia, jotka ovat vaivanneet pelaajia vuosikymmeniä. Pääsin pelaamaan vain yhden aikakauden, enkä nähnyt siirtymää aikakaudelta toiselle. Testattu ennakko tuntui siis lähinnä perinteiseltä Civilization-pelaamiselta sen alusta lukien. Se suurin pelisarjan muutos ei siis ollut mukana ennakkotestauksessa, mikä on kummallista. Sen näin, että kaupungin kasvu tekee rakennuksista parempia eikä niin, että työntekijät sen hoitaisivat.

Se toiseksi merkittävin muutos on johtajien ja sivilisaatioiden valinta. Nyt ei sidota poliittista johtajaa tiettyyn sivilisaatioon, vaan yhdistellä voi haluamallaan tavalla. Toki tietyt johtajat ovat suositeltavia tietyille sivilisaatioille, kuten Augustus Rooman johdossa. Kun sitten saavutetaan aikakauden loppu, on siirryttävä toiseen sivilisaatioon. Näin näkee sen, miten imperiumit muuttuvat ajan myötä. En siis nähnyt, miten tämä toimii lopullisessa pelissä, ja meitä suositeltiin valitsemaan tietty johtaja käytetylle sivilisaatiolle. Muutos poistaa tarpeen sille, että jokaisella johtajalla on oltava poliittinen merkitys. Nyt voi laittaa kulttuurisesti ja tieteellisesti merkittävät ihmiset vaikutusvaltaiseen asemaan.

Tämä on mainos:

Muutoksena on myös Influencen lisääminen yhdeksi raaka-aineeksi. Tätä valuuttaa kerätään ja käytetään diplomatiassa ja muissa satunnaisissa tapahtumissa. En oikein saanut kiinni siitä, miten homma toimii. On kuitenkin turhan helppoa olla kiltti kaikille, mutta taas toisaalta pyyntöjä satelee kaiken aikaa, jolloin kaikki Influence saattaa kulua kauppareittien auki pitämiseen ja toritapahtumien avaamiseen. Taktiselle kikkailulle ei näytä olevan paljoakaan tilaa, sillä omaa Influencea on käytettävä hyödyntämään niin omaa kuin toisenkin imperiumia, tai muuten muuttuu kokonaan pahaksi. Alueet voi nyt jakaa rakennuksineen joko maalais- tai kaupunkialueisiin.

Työläisten lailla myös barbaarit ovat poistuneet Civilization VII:stä. Tai siis ainakin nimi on poistunut. Heti pelin alusta asti mukana on vihamielisiä ryhmittymiä, mutta nimenä on nyt "itsenäiset ryhmittymät" (independent factions), jotka ovat sitten myöhemmin niin barbaareja kuin kaupunkivaltioita haasteineen.

Miellyttäviä uusia liikeanimaatioita on näkyvillä, ja näin Civilization VII uusi taiteellinen tyyli havainnollistuu. Ympäristöt, yksiköt ja niin edelleen ovat saaneet lisää yksityiskohtia. 4K-näytöllä ja tehokkaalla PC:llä pelaaminen on ilo, mutta miten käy niiden, jotka valitsevat Switchin version?

Civilization VII on edelleen monin tavoin klassinen kaavaltaan. Ennakon aikana pelaamista ei vain voinut lopettaa. Toisin sanoen isojen muutoksien kanssakin ydin on edelleen paikoillaan. Toivottavasti muutokset saavat positiivisen vastaanoton.

Tämä on mainos:
HQ
Civilization VIICivilization VIICivilization VII

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä