Suomi
Gamereactor
arviot
Codename Panzers: Cold War

Codename Panzers: Cold War

Codename: Panzers -sarja käsittelee toista maailmansotaa kotkansilmäkenraalin silmistä katsottuna. Pikkutarkka grafiikka, uskollinen sotakoneiden mallinnus ja realismia kevyesti viistävä pelattavuus ovat muodostuneet sarjan tunnusmerkeiksi. Uusimmassa inkarnaatiossa Neuvostoliitto valtaa pinta-alaa Euroopan naapureiltaan, ja NATO-joukot ottavat aiheesta hernettä nenään.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Sodan molemmat osapuolet pääsevät kampanjoimaan erikseen, vaikka NATO-kampanja onkin pelattava ensin läpi. Erilaisia taisteluita on paljon, ja tehtävien tavoitteet vaihtelevat kriittisten pisteiden valtauksesta koko vastustajan armeijan tuhoamiseen asti. Välillä tankit sun muut peltikopperot jätetään kotiin, ja komentoon annetaan kommandojoukko. Loppua kohden oman armeijan kasvaessa vihollistenkin määrä kasvaa jopa farssin rajoille asti. Kun alussa yksittäinen tankki on jo merkittävä vastus, loppupuolen kentissä vastaan saattaa vyöryä kymmenen raskasta teräspetoa kerrallaan.

HQ

Panzersin uusi 3D-moottori on kovin kaunis katsella. Ottaen huomioon, että peliä pelataan useimmiten mahdollisimman kaukaisesta perspektiivistä, yksiköt ovat lähes naurettavan pikkutarkasti mallinnettu. Konetehoja peli tietysti vaatii, mutta säädöt auttavat skaalaamaan ruudunpäivityksen siedettäväksi vanhemmallakin koneella. Sekä ennakkoversio että lopullinen peli pyörivät testikoneella (Intel Core Quad, 9800GT, 4 Gt muistia) lähes täysillä asetuksilla. Teknisesti peli on muutenkin laatutyötä, eikä kaatunut arvion tekemisen aikana kertaakaan.

Merkittävin pelillinen uudistus on Company of Heroes -henkisten kriittisten pisteiden valtaus. Tehtävän suorittamisen lisäksi niiden valtaus voi esimerkiksi kasvattaa arvovaltaa, jolloin pelaaja voi tilata lisäjoukkoja. Toiset pisteet saattavat antaa kyvyn tilata ilmaiskuja, korjata tankkeja ja niin edelleen. Moninpeli pyörii ennen kaikkea näiden pisteiden ympärillä, jolloin kahakat käydään keskitetysti tärkeiden alueiden valtaamiseksi. Muita uudistuksia ovat esimerkiksi jalkaväen jaottelu pienryhmiksi yksittäisten ukkeleiden sijaan. Jalkaväkiyksiköiltä löytyy myös erityisominaisuuksia, kuten kranaatin viskaaminen tai lääkintäteltan pystyttäminen. Ne voivat linnoittautua rakennuksiin ja vallata tyhjiä ajoneuvoja, jotka tehtävän päätyttyä liitetään omaan armeijaan. Kerätyillä komentopisteillä voi hienosäätää armeijaansa tehtävien välillä ja ostaa näille parempia aseita tai kokonaan uusia yksiköitä.

Vaikka jalkaväen rooli onkin edellisistä osista korostunut, taistelukenttää hallitsevat edelleen teräskylkiset pedot. Tankit, miehistönkuljetusvaunut ja muut sotakoneet murskaavat esteitä, jalkaväkeä ja jopa toisiaan alleen. NATO-kalustosta löytyy esimerkiksi M48 Patton- ja M103 -tankit neuvostopuolen IS-10 -tankkeja ja veikeän tuhoisia Katyusha -raketinheitinrekkoja vastaan. Ajoneuvojen taistelutehoa voi parantaa ostamalla niille esimerkiksi paremman tykin, ilmantorjuntakonekiväärin tai vaikka miinankestävät telat.

Panzers -sarja on realismiin pyrkivästä ulkoasustaan huolimatta varsin kevyt pelattava. Tankkeja voi korjata lennosta kentällä täyteen taistelukuntoon, ja kuolleiden jalkaväkisotilaiden tilalle hyppää lääkintäteltasta uusia kuin taikaiskusta. Tankkien eri suunnista eripaksuiset panssarit on kyllä mallinnettu, mutta niiden merkitys on loppujen lopuksi kosmeettinen. Pelattavuudeltaan peli muistuttaakin enemmän perinteistä Command & Conquer -tyylistä reaaliaikastrategiaa ilman tukikohtien rakentamista kuin vakavammin otettavia Close Combatia tai Combat Missionia. Toivottavasti jokin omistautunut modaajaporukka ottaisi pelin käsittelyyn, koska hieman realistisemmalla otteella peli tulisi paremmin esiin muiden reaaliaikanaksujen joukosta.

Tämä on mainos:

Vaikka realismia jääkin kaipaamaan ja loppupuolen väännöt menevät työvoiton puolelle, pelissä on tehty jotain oikein. Aselajeja on mukavasti, ja niiden vahvuudet ja heikkoudet vaihtelevat mukavasti. Erilaisiin tilanteisiin löytyy useimmiten erilaisia ratkaisuja resursseista riippuen. Itse tykästyin eniten tehtäviin, joissa suoritettavaan tehtävään ja vihollisen vahvuuteen nähden omia joukkoja oli liian vähän. Massiivisimmissa taisteluissa taktiikkapuoli laskeutuu "valitse kaikki omat ja klikkaile kaikki vastustajat kuoliaaksi" -tasolle, mutta kun kolmella jalkaväkiyksiköllä onnistuu kaatamaan vastustajan tankin, tuntee saavuttaneensa jotain.

En odottanut Kylmästä Sodasta mitään erityistä, mutta peli osoittautui iloiseksi yllätykseksi. Jos toinen maailmansota ja reaaliaikastrategia kiinnostaa, Panzers on varma valinta. Äärimmäistä realismia hakevat joutuvat etsimään prinsessansa toisesta poterosta.

Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Tämä on mainos:
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
Codename Panzers: Cold War
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Pikkutarkka ja nätti grafiikka, yksikkötyyppien vaihtelu, stabiili ja viimeistelty
-
Loppukenttien työläys, kevyt realismipuolella
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Codename Panzers: Cold WarScore

Codename Panzers: Cold War

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Pikkutarkka grafiikka, sotakoneiden uskollinen mallinnus ja pieni sivumaininta realismista ovat Cold Warin avainsanat.



Ladataan seuraavaa sisältöä