Company of Crime on strategiapeli, joka sijoittuu 1960-luvulle ja Lontoon alamaailmaan. Gamereactor osallistui taannoin ohjattuun ennakkoesitykseen. Xcomia muistuttavassa pelissä pelataan joko
rikollisina alamaailmaa valloittamassa, tai poliisina rikollisia kiinni ottamassa.
Tarinapainotteisia strategiapelejä on nähty ennenkin, mutta Company of Crime tekee jotain eri tavalla. Pelaaminen keskittyy yllättäen lähietäisyyden lyömäaseiluun. Tuliaseita on mukana, mutta niihin turvautuminen johtaa nopeasti siihen, että lain pitkä koura on pelaajan perässä. Toisin sanoen vastustajia kannattaa piestä sen verran, että nämä pelkäävät ja tekevät kuten pitää, mutta ei niin kauan, että soittavat aseistetun poliisin avukseen.
Rikoksien myötä heat-taso nousee, joka toimii hyvin samalla tavalla kuin wanted-taso Grand Theft Autossa. Toisin sanoen korkeammalle kohoava taso merkitsee aggressiivisempaa ahdistamista lain puolelta. Taso voi jo lähdössä olla korkea, jos pelaaja on ollut tuhma aiemmin. Tällä tavalla myöhemmistä tehtävistä tulee vaikeampia.
Jotta toimiaan saisi harjoittaa ilman poliisin ahdistamaksi joutumista, ei kannata jättää jälkeensä todisteita varsinkaan, jos on ollut toimissaan väkivaltainen tai suorastaan murhanhimoinen. Toisin sanoen todisteita voi hävittää, ja esimerkiksi vetää huumeita pytystä alas. Toisin sanoen pelinkehittäjät rohkaisevat pelaajaa toimimaan fiksusti, mutta samalla olemaan herrasmiesgangsteri. Toisin sanoen suuren joukon tappaminen ei ole viisasta muuta kuin silloin, jos ei muita vaihtoehtoja ole. Kehittäjät pyrkivät tasapainottamaan myös pelin tekoälyä siten, etteivät poliisit käytä aseitaan ennen kuin on pakko.
Tehtävät itsessään tuovat mieleen Xcomin siinä mielessä, että peli etenee vuorotellen tekoälyn kanssa, ja omia joukkoja liikutellaan pelilautamaisissa ympäristöissä. Erona on, että yleensä tarkoituksena on hankkiutua lähietäisyydelle ja käynnistää sitten turpasaunat. Omien yksiköiden rintamasuunta suhteessa pahisten rintamasuuntaan on erittäin tärkeä, joten vihujen sivustaan ja selkään koukkaaminen onnistuu. Yksikköjen liikkuessa esiintyy myös tilanteenmukaisia hyökkäyksiä roolipelien malliin, joten kentällä oikeanlainen asemoituminen on erittäin tärkeää.
Energiapalkkeja on kahta erilaista: vihreä terveydelle tulitaisteluissa ja sitten stamina-mittari lähietäisyyden kohtaamisille. Vihreä palkki on selkeä, sillä sen loppuessa yksikkö kuolee. Jos taas stamina loppuu, yksikkö menettää tajuntansa. Tilanteen voi jättää siihen, tai viimeistellä hakkaamalla kohde kuoliaaksi: stamina -10 merkitsee kuolemaa. Kuitenkin edellä mainittu kuumotusjärjestelmä ei rohkaise tarpeettomaan vihollisten eliminointiin.
Mukana on useita hahmoluokkia, joista voi sitten yhdistellä haluamansa joukon. Portsarit ovat kovia tankkiyksikköjä, jotka kannattaa laittaa etulinjaan. Kiduttajat tekevät erityistä vahinkoa, kuten sokaisevat pahiksia. Aivot ovat se fiksuin hahmoluokka, ja niitä pelataan support-luokan tyyliin. Parhaita tappelijoita ne eivät ole, mutta pitkän matkan päästä aivoilla on kätevä loukata vastustajaa kipakoilla solvauksilla. Tämä saattaa houkutella pahiksen pois suojastaan, mikä taas tekee siitä helpomman kohteen. Salakuljettajat ovat tankkiluokkaa lipevämpiä, mutta silti kelvollisia tappelijoita.
Pelissä tulee olemaan kaikkiaan 78 tehtävää eli kenttää suoritettavaksi. Kartat eivät ole satunnaisesti muotoutuvia, mutta yksiköiden sijainnit sen sijaan ovat. Kartoissa voi olla useita sisäänpääsyreittejä, jolloin oman taktiikkansa pääsee valitsemaan useista vaihtoehdoista. Samoin on valittava oikeanlainen kokoelma yksiköitä, ja annettava näille oikeanlainen varustus. Yksikön ei saa antaa ottaa liikaa osumaa, koska silloin on vaarana "pökertyminen", eikä omia kykyjä voi tehokkaasti käyttää. Lisäksi yksikkö vaappuu pitkin kenttää miten sattuu.
Tuliaseilla käytävät tappelut tuovat vahvimmin mieleen Xcomin, sillä pelissä on kokonaista ja puolikasta suojaa. Yksiköiden rintamasuunta on kuitenkin se tärkein juttu. Jopa tulitaisteluissa lähietäisyyden kamppailu voi tulla kyseeseen, sillä aseen voi riistää pahiksen kädestä. Tätä osuutta ei esittelyssä juuri näytetty, mutta ajatus on kiinnostava.
Tappeluiden ohella pelissä on muutakin mietittävää. Raha ja vaikutusvalta ovat tärkeimmät. Luonnollisesti se vaikutusvalta kuulostaa mielenkiintoisemmalta, sillä sen avulla saa yksikköjä vapaaksi vankilasta, ja otettua Lontoon eri alueita haltuun.
Homman nimenä on kiristää rahaa ihmisiltä, saada suojaa lain avulla omien rikollisten toimien suojaksi ja laajentaa omaa voimaa (eli siis saada enemmän yksiköitä tappelukentälle). Samalla tietysti pitää ottaa alati isompi osuus kaupungista haltuun. Tehtäviä pystyy jakamaan alaisilleen, ja osa näistä liittyy pakollisena johonkin isompaan tehtävään. Ja osa taas ei lainkaan.
Company of Crimessa ei ole pakko olla ainoastaan 1960-luvun rikollinen. Pelaaminen onnistuu myös poliisina, joskin tämä osuus on enemmänkin rikollisten toimiin reagoimista omien suunnitelmien punomisen sijasta. Päällikkö lähettää joukkojaan partioimaan Lontoon kaduilla, ja lisäksi rekrytoidaan vasikoita kertomaan sisäpiirin tietoa. Myös täytyy tietysti etsiä todisteita pahoja poikia vastaan. Todisteet ovat itse asiassa resurssi, jota tarvitaan rikollisten saattamiseksi käpälälautaan. Esimerkiksi etsintälupaa varten tarvitsee ensin toimittaa tietty määrä todisteita, ja vasta sitten voi marssittaa omat joukkonsa rikolliseen pesään.
Taistossa lain oikealla puolella on käytössä muutama keino, kuten esimerkiksi nopeasti liikuteltava Flying Squad. Murharyhmän etsivät ovat kovia tankkeja, ja parhaimmillaan käsirysyssä. Laboratoriotutkijat ovat support-yksiköitä, jotka käyttävät kloroformia tyrmäämiseen. Jostain syystä he toimivat paremmin etäisyyden päästä. Kuulustelijoilla on käytössään hyökkäyksiä, joilla pahis saa status effect -tiloja samalla tavalla kuin rikollisten puolen kiduttajakin.
Konfliktin molemmat osapuolet näkyvät Lontoon kartalla, ja molemmat liikuttelevat joukkojaan pelilaudalla kuin shakissa ikään. Poliisit voittavat poistamalla rikollisperheet pois kuvasta, joka tapahtuu tukikohdat paikantamalla ja toimeen ryhtymällä. Tämä tukikohtien löytäminen kuulostaa tällä hetkellä lähinnä polttaa ja viilenee -pelaamiselta.
Company of Crime kertoo rikollisten ja poliisien ohella myös Lontoon kaupungista itsestään. Voittoisaa pelaajaa odottaa vielä kolmaskin avautuva ryhmittymä, jonka haluavat voittaa niin rikolliset kuin poliisitkin. Kyseessä on siis melkoinen uhka, kun kaikki yhdistyvät taistoon maan ja kuningattaren puolesta. Tämä The Order pyrkii kaatamaan hallinnon kepulikonstein, ja tällainen käänne kuulostaa hauskalta salaliittoilulta, joka voi hyvinkin nivoa koko tarinan yhteen.
Ulkoisesti Company of Crime näyttää sanalla sanoen perinteiseltä, ja hahmomallinnus tuo mieleen LEGO-palikat varsinkin hiuksien osalta. Ainakin ennakkovaiheessa tällainen puute on siedettävissä, sillä tarjolla näyttäisi olevan niin paljon muutakin. Paljon riippuu siitä, miten hyvin kehittäjät pystyvät välittämään lähitaisteluiden tunnelman vuoropohjaisissa taisteluissa. Ainesta kuitenkin on.