On selvää, että Sonyn omistama Firewalk Studio on lähtenyt tekemään "omaa Overwatchia". Concord on suorastaan Overwatch-klooni. Se ei kuitenkaan välttämättä ole huono asia.
Concord on ollut kehityksessä yli kuusi vuotta, ja taustalla olevat 150-160 ihmistä ovat pääasiassa Bungien Destinyn veteraaneja. Concord on areenapelaamiseen luottava "Hero Shooter", jossa kaksi viiden hengen joukkuetta kisaavat ahtaissa kartoissa siitä, kumpi puoli onkaan paras. Erilaisia henkilöhahmoja on 16 kappaletta, joista jokainen näyttää erilaiselta, käyttää erilaisia aseita ja hyödyntää erilaisia kykyjä. Kaikki Overwatchista tutut arkkityypit ovat mukana, joten Blizzardin peliä pelanneet huomaavat nopeasti paljon yhtäläisyyksiä.
Concordin pelattavuus tuntuu erittäin samalta kuin Overwatch, ja joitakin ominaisuuksia on lainattu Destinyltä. Pelaaja liikkuu hitaasti, juoksee hitaasti, hyppää hitaasti (mutta korkealle) ja liukuu maata pitkin hitaasti. Painovoima vaikuttaa merkittävästi niin pelin tempoon kuin liikkumiseenkin. Kaikki tuntuu selvästi hitaammalta verrattuna Overwatchiin tai vaikka Valorantiin. Aseissa on hyvä tuntuma huolimatta pelaamisen hitaudesta. Mukana on runsaasti vaihtelua ja heti julkaisussa aseiden keskinäinen tasapaino vaikuttaa hyvältä.
Pelaamalla aukaistaan niitä "perk"-kykyjä, joita Firewalk Studio kutsuu nimellä Variant. Näitä aukaistaan käyttöön aikaan luottavissa haasteissa, eikä suinkaan samassa tahdissa pelaajan oman kokemustason kanssa. Näiden kykyjen käyttöön saaminen tuntuu mielivaltaiselta. Ja toki mukana on kosmeettisia esineitä. Mukana on myös kummallisia rajoituksia, jotka tuntuvat olevan mukana vain siksi, että jotain omaa piti tehdä sen sijaan, että olisi suoraan kopioinut Overwatchin vastaavan. Toisin sanoen peli pyrkii ratkaiseman ongelman, jota ei ole.
Parasta Concordissa on sen ulkoasu. Firewalk Studio on käyttänyt Unreal Engine 5 -pelimoottoria taidolla. Harva peli pystyy kilpailemaan Playstation 5:llä tämän tason yksityiskohdissa, terävyydessä ja kirkkaudessa. Valaistus on tehty upeasti, ja värien käyttö on runsasta. Jokaisen ottelun alussa luodaan omanlaisensa tunnelma, joka yleensä moninpelaamiseen luottavissa peleissä tuntuu lähinnä ajanhukalta.
Tarinankerronnan tuntuma on onnistunut. Pelaaja pääsee katsomaan The Freegunnersien kotioloja. He ovat joukko eläköityneitä palkkasotureita, ja tuovat hyvin mieleen Marvelin Guardians of the Galaxyn. Avaruusalus Northstar seilaa pitkin galaksia haastamassa muita joukkueita. Ääninäyttelijät ovat hyviä, ja dialogissa on oikea määrä sarkasmia. Kaikki aloitusruudusta ja valikoista lähtien on tehty selkeäksi ja kauniin näköiseksi. Concord on erittäin tyylikäs peli, mutta hieman persoonaton.
Hahmosuunnittelu jättää parantamisen varaa. Lukuun ottamatta Lennoxia, Star Childia ja Haymania pelattavat hahmot ovat yleensä sekä persoonattomia että sukupuolettomia. Firewalk Studio on selvästi pyrkinyt sisällyttämään kaiken mahdollisen mukaan inklusiivisuuden nimissä, ja näin tuloksena on persoonallisten hahmojen puuttuminen. Concord on Sonyn peli, joten miksi mukana ei ole vaikkapa Ratchetia, Jakia, Helghastia, Sly Cooperia ja Clankia?
Concord ei missään tapauksessa ole huono peli. Matsit toimivat, ja tarjoavat pätevää viihdettä. Kehittäjät ovat luoneet siedettävän kavalkadin omia hahmojaan Blizzardin Overwatchin hengessä. Concordilta puuttuu kuitenkin se oma persoonansa niin pahasti, etten näe syytä jatkaa pelaamista arvion kirjoittamisen jälkeen. Sitä paitsi Overwatch on ilmainen, kun taas Corcord on ostettava.