Detroit: Become Humanin E3-esittely teki meihin varsin suuren vaikutuksen. Se ei kuitenkaan ollut mitään verrattuna siihen, kun pääsimme näkemään kaksi erilaista läpipeluuta yhdestä ja samasta kohtauksesta. Tämä jos mikä havainnollisti sitä, kuinka dynaaminen ja täynnä erilaisia vaihtoehtoja Quantic Dreamin uutukainen onkaan. Asioita voi huomata tai olla huomaamatta, tehdä tai olla tekemättä, tapahtumiin voi puuttua tai olla puuttumatta. Kaikessa on lisäksi aikaraja, joten tekemättä jättäminen on myös ratkaisu.
David Cagen mukaan "en halunnut kertoa tarinaa tekoälystä tai teknologiasta. Halusin kertoa tarinan ihmisistä, ja toisaalta halusin kertoa niin menneisyydestä kuin tulevaisuudestakin. Halusin herättää ajatuksia tuntemuksistamme ja yhteiskunnastamme. Sanalla sanoen toivottavasti aatoksia siitä, mitä on olla ihminen."
Peli sijoittuu lähitulevaisuuteen, jossa ihmisten kaltaiset androidit ovat tulleet osaksi muuta yhteiskuntaa. Detroit: Become Humanissa pelataan yksinomaan näillä androideilla. Ensimmäistä esiteltyä hahmoa, Karaa, näyttelee The Following -sarjasta muistettava Valorie Curry. Toinen päähenkilö vaikuttaisi olevan E3:ssakin esitelty Connor, jota esittää Bryan Dechart. Connor on androidien tekemiin rikoksiin erikoistunut etsivä, ja itsekin keinoihminen. Hän on itse asiassa kaikkein kehittynein sillä hetkellä käytössä oleva prototyyppi, joka on nimenomaisesti suunniteltu ratkomaan ihmisten kohtaamia ongelmia androidien kanssa. David Cagen mukaan "hän on meidän oma Blade Runnerimme, jos niin saa sanoa".
Androidien keskuudessa leviää jotain kummallista, joka saa keinoihmiset kääntymään isäntiään vastaan. Jotkut androidit ovat kadonneet, ja toiset tulleet aggressiivisiksi. Tunteettomiksi suunnitellut koneet vaikuttavat saavan hermoromahduksia. Ilmeisesti juuri tätä muutosta keinoihmisten ohimoilla vilkkuvat siniset ja punaiset valot vihjaavat. Keino on ehkä hieman karkea, mutta tarinan keskiössä ei olekaan pahaksi muuttuvat robotit. Homman nimenä on esittää ihmiskunta pahiksena ja androidit puolestaan eräänlaisina vapaustaistelijoina. Tämän vaikutelman ainakin saimme demon ja David Cagen juttujen perusteella. "En halunnut kertoa tarinaa, jossa ihmiset ovat hyviksiä ja teknologia pahiksia. Sellainen on kerrottu jo riittävän monta kertaa ennenkin", Cage tähdensi.
Esittelyssä nähty asunto on väärällään johtolankoja Connorin tutkittavaksi. Hieman Batman-pelien mukaisesti käytössä on apuvälineitä rikospaikan tutkimista varten. Toimintoa käytetään PS4-ohjaimen kosketuskohdalla. Näin voi esimerkiksi ruumista lähestymällä nähdä kuinka perheen isä tuli ammutuksi. Samalla logiikalla voi eri osien perusteella päätellä, kuinka parvekkeella uhkaava androidi sai aseen.
Keskustelu rikospaikan eristämisestä vastaavan poliisin kanssa saattaa tuntua ajanhukalta, mutta toisaalta mitä vaikutusta tulevaisuuden tapahtumiin sillä saattaa olla? Otatko itsellesi pöydän alla lojuvan aseen? Näin toimien rikkoisi androidien käytösetikettiä. Connor pääsee myös käsiksi varsin kattaviin tietokantoihin. Esimerkkinä oli perhepotretin skannaus, jonka avulla sai tietää paljon asunnossa oleilleesta perheestä. Tilanteeseen vaikuttavien yksityiskohtien löytäminen ja huomioiminen on varsin massiivinen urakka. Mikäli sama vaihtoehtojen määrä pätee myös muuhun peliin, on tarjolla todellakin mahdollisuudet oman tarinan kertomiseen.
R2-nappia painamalla pääsee eräänlaiseen tutkijanlokiin. Tällöin voi katsella kerättyä tietoa, yhdistellä sitä eri tavoin ja siinä sivussa nähdä prosenttilukuna mahdollisuus ratkaista tilanne ilman kuolonuhreja. Myös päällä olevat tehtävät näkyvät tässä valikossa. R2-nappia painettaessa koko tilanne jäätyy, mikä antaa mahdollisuuden harkita ratkaisujaan niin kauan kuin on tarvetta.
Esitellyssä osiossa aika on rajoittava tekijä. Ehkä niin ei ole kaikissa pelin tilanteissa, mutta ainakin nyt ajan vähäisyys onnistui luomaan hätätilanteen tunnun. Pelaaja voi kuitenkin halutessaan ohittaa kaiken mitä parvekkeella tapahtuu, ja vain pysytellä sisätiloissa. Tilanteisiin puuttumatta jättäminen on sekin yksi ratkaisu.
Quantic Dreamin julkaisuissa on nähty monia pelattavia hahmoja menneisyydessä. Sekä Fahrenheit että Heavy Rain hyödynsivät tätä ominaisuutta vahvasti. Sen sijaan Beyond: Two Soulsin lähestymistapa oli hieman toinen. Detroitissa palataan jälleen monen eri hahmon hyödyntämiseen, joista jokaisella on omat tunnuspiirteensä ja kykynsä. Henkilöhahmojen lukumäärästä ei ole vielä tietoa, mutta Heavy Rainin malliin tarina rullaa eteenpäin, vaikka joku sen henkilöistä kuolisikin kesken matkan. Androidin kohtaama "kuolema" on todennäköisesti jotain muuta kuin perinteinen ihmisen kuolema, mutta tästä kehittäjät eivät halunneet paljastaa enempää.
Detroit: Become Human ei hyödynnä samaa teknologiaa kuin Heavy Rain, eikä se myöskään käytä Quantic Dreamin PS4:n julkistuksessa esittelemän Sorcery-demon tekniikkaa. Studio onkin koodannut oman pelimoottorinsa, jonka avulla he voivat keskittyä joihinkin tärkeiksi katsomiinsa asioihin.
"Halusimme tuoda enemmän elokuvallisen hallinnan tuntua peliin. Miten valaistus ja varjot käyttäytyvät? Kuinka hyvin hahmo istuu muuhun ympäristöön? Kuinka hyvin materiaalien erilaiset pinnat käyttäytyvät valon osuessa niihin? Kehitimme myös teknologiaa, jossa kuvakulman kamera käyttäytyy kuin oikea kamera", Cage kommentoi. Kuvakulmat ovat eittämättä kiinnostava osa peliä, ja tarkastelunäkymää voi koska tahansa muuttaa R1-nappia painamalla.
Vaikka rikokset ja tutkiminen ovatkin keskeisiä ominaisuuksia Detroitissa, on pelissä silti paljon muutakin. Oletettavasti androidien erilaiset kyvyt tuovat vaihtelua pelattavuuteen samalla tavalla kuin Heavy Rainissa tapahtui. Ehkäpä Connor joutuu jäljittämään Karaa tämän käännettyä kelkkansa saavutettuaan ensin jostain syystä tietoisuuden? Tämä on kuitenkin vain arvailua meidän taholtamme.
Detroit: Become Human saattaa olla eräänlainen kulminaatiopiste kaikelle sille tietotaidolle, jonka Quantic Dream on vuosien aikana kartuttanut. Yhtiö on tehnyt tällaisia tarinavetoisen elokuvallisia pelejä reilusti yli vuosikymmenen ajan. Ehkäpä jo Fahrenheitissa nähty potentiaali puhkeaa viimeinkin kukkaan: tarina joka oikeasti muokkautuu pelaajan valintojen mukaan.