
Blizzard ei ole niin kuin muut. Siinä missä monet kehittäjät paljastavat uutuutensa vain nimen, trailerin ja pienen tiedotteen kera, Blizzardin julkistukset ovat kuin tietotulva, joka jättää peleistä raportoivat journalistit hetkeksi haromaan hiuksiaan. Hankaluus ei synny siitä, etteikö materiaali riittäisi jutun kirjoittamiseen, vaan yksityiskohtia tarjoillaan melkeinpä liikaa kristallinkirkkaan yleiskuvan saamiseksi. Diablo III: Reaper of Soulsin Gamescom-julkistus ei tietenkään ollut poikkeus.
Messuilla tarjoiltiin CGI-intro, pelivideo sekä kahmalollinen tietoa aina inspiraationlähteistä pelimekaniikkojen muutoksiin. Mikä siis on uutta?
No, lähtökohdat ensin. Diablo on kuollut, mutta tämän henki on edelleen vangittuna kiveen. Entinen arkkienkeli Tyrael ei tiedä, mitä mokomalla murkulalla pitäisi tehdä, joten hän päättää piilottaa sen jonnekin hyvin kauas, jotta ihmiset ja enkelit voisivat nauttia uudesta liitostaan rauhassa.
Valitettavasti kiven piilottamisesta ei mene kauaakaan, kunnes Malthael ilmestyy kuvioihin. Kyseessä on kuoleman enkeli, joka katosi vuosisatoja sitten. Nyt kun hän on palannut, hänellä on tehtävä: tuhota kaikki demonit ja lopettaa ikuinen konflikti. Tavoite olisi sinänsä kunnioitettava, ellei Malthael uskoisi ihmisten ja demonien olevan käytännössä saman kolikon kaksi eri puolta ja haluaisi tuhota molemmat.
Reaper of Souls on viides luku Diablo III:een ja se sijoittuu Westmarchin kaupunkiin. Blizzardin mukaan kaupunki on lännen suurin ja värikkäin - tai ainakin oli, ennen kuin Malthael tuli kylään. Nyt kaupunki on synkkä ja surullinen paikka täynnä kuolemanolentoja, jotka Malthael on nostanut taistelemaan toisiaan ja muita olentoja vastaan. Tyyli on tumma, keskiaikainen ja goottilainen tarjoten alueelle kenties voimakkaimman visuaalisen identiteetin mistään Diablo III:n paikasta.
Westmarch lupaa entistä paremmat puitteet sattumanvaraisille seikkailuille. Yksi uusista vivahteista liittyy sisä- ja ulkotiloihin, jotka ovat nyt saumattomasti integroituja toisiinsa. Pääsimme näkemään muun muassa sankarimme taistelevan torilta viemäreihin ja linnan muureilta kapeille sivukujille ja asutusalueille.
Tietysti mukana on myös uusi luokka: Crusader. Tämä on osittain saanut innoituksensa Diablo II:n paladineista, osittain tosielämän tankeista. Blizzard kuvailee luokkaa oikeamieliseksi soturiksi, jolla on pyhiä voimia; ritariksi haarniskassa, joka ei ole kiiltävä vaan menneiden kamppailujen kolhima.
Ajatus ihmistankista on johtanut kykyihin kuten Shield Bash, jossa panssarin suojausta kuvaavat pisteet lasketaan sillä aiheutetun vahingon päälle. Mukana on myös Fist of the Heavens, yhdistelmä keskimatkan teleportaatiota ja kranaatinheitintä, jossa Crusader toimii kranaattina.
Toiminta näyttää hyvältä, mutta varmasti enemmän Diablo III:n pelaajia miellyttävät muutokset loottaukseen ja Paragon-systeemiin, unohtamatta uusia mahdollisuuksia loppupeliin.
Blizzard kutsuu uutta keräilysysteemiään Loot 2.0:ksi. Käytännössä tarkoituksena on tarjota pelaajille harvempia, parempia ja eeppisempiä esineitä löydettäväksi. Lisäksi pelaamisen on oltava kaikkein palkitsevin tapa saada näitä esineitä. Jos asiaa tulkitsee rivien välistä, Blizzardin voi nähdä myöntävän Diablo III:n huutokaupan olleen vähän liikaa.
Varusteet, joita kukistetut viholliset pudottavat kentälle, ovat jatkossa tarkemmin kunkin hahmolle kohdistettuja, joten niiden statsit ja kyvyt on helpompi sovittaa omalle hahmoluokalle sopivaksi. Legendaarisia esineitä on myös muutettu hyödyllisemmiksi. Blizzard kuvailee näitä suorastaan käänteentekeviksi, mikä vain alleviivaa pelin lupausta superharvinaisista esineistä, joita pelaajat todella haluavat metsästää.
Konkretisoidakseen muutoksia Blizzard esitti läjän numeroita pelin kolmosluvusta, jota oli testattu sekä vanhalla että uudella loot-järjestelmällä Paragon-tason 60 hahmolla. Vanhalla systeemillä hahmo keräsi kaikkiaan 256 valkoista esinettä, 399 sinistä, 275 keltaista ja yhden legendaarisen esineen. Reaper of Soulsin uudella systeemillä kertyi vain 73 valkoista esinettä, jotka voi nyt pilkkoa hyödyllisiksi crafting-aineksiksi. Sinisiä esineitä kertyi 266, ja vastaavasti niitä voi nyt hyödyntää esineiden muuttamiseen ulkoisesti erilaisiksi säilyttäen kuitenkin vanhat statsit. Keltaisten esineiden kohdalla uusi Smart Drop -systeemi tarkoittaa, että esineen statsit sovitetaan pelaajan hahmon mukaan, ja näitä esineitä tarttui mukaan 83. Legendaarisia esineitä puolestaan löytyi kuusi kappaletta.
Pääsimme myös näkemään muutamia esimerkkejä näistä uusista "legendoista". Esimerkiksi Puzzle Ring voi putkahtaa käyttökelpoisina versioina aina uuteen tasokattoon 70 asti, ja sitä voi hyödyntää aarrepeikon kutsumiseen. Kun tällä kerää 40 esinettä, yksi näistä on takuulla legendaarinen esine. Yhdellä Wizardin legendaarisella esineellä on saumat pelaajaa puolustavan hydran kutsumiseen vihollisen surmatessa. Toisaalta Monkille on esine, joka palauttaa Spirit-pisteet, jos onnistuu osumaan viholliseen Dashing Strikella yli 25 jaardin päästä.
Mainitut esineiden muutokset (transmogrificationit) suoritetaan uudella artesaanilla, jota kutsutaan Mysticiksi. Tämä voi myös lisätä loitsuja pelaajan varusteisiin, mikä parantaa statseja. Ja toki kaikki olemassa olevat hahmoluokat ovat saaneet uusia kykyjä.
Kaiken lopussa on tietysti loppupeli, end game, jossa Blizzard on tehnyt pari oleellista muutosta. Ensinnäkin studio on lisännyt Loot Runeja. Kyse on 15-20-minuuttisista luolastoista, jotka ovat täysin satunnaisesti luotuja aina ympäristöistä vihollisiin, sääolosuhteisiin ja loppupomoon, joka pitää kukistaa, jos mielii pitää luolaston aikana hankitut esineet.
Toinen muutos koskee Paragon-systeemiä, jota on toden teolla viilattu. Systeemissä ei esimerkiksi ole enää mitään tasokattoa, joten pelaaja voi olla Paragon 61 tai 1200, jos vain viitsii pistää tarpeeksi aikaa peliin. Paragon-taso myös linkitetään pelitiliin eikä mihinkään tiettyyn hahmoon. Lisäksi jokainen saavutettu Paragon-taso kilauttaa plakkariin pisteitä, joilla voi muuttaa peruskykyjään, kuten voimaa, ketteryyttä ja älykkyyttä, tai vaikka sijoittaa ne hyökkäys- ja puolustusstatseihin.
Kuten tavallista Blizzard on vielä vaitonainen Reaper of Soulsin julkaisuajasta, mutta se ajoittuu PC:llä ja Macilla jonnekin ensi vuoden puolelle. Joka tapauksessa lupaukset sekä uudesta sisällöstä että monista muutoksista voi vain summata yhdellä tavalla: juuri tätä Diablo III kaipaa.