Diablo II oli se peli, jonka jälkeen yksi jos toinenkin lämmin muisto on jäänyt ikuisesti talteen tästä lajityypistä. Diablo III:n hankin heti julkaisussa Playstation 3:lle silloin joskus vuonna 2013. Blizzard päivitti ja paranteli peliään vuosien ajan, mutta tietenkin peli alkaa olla jo 10 vuotta vanha. Onneksi pääsin kokeilemaan Playstation 5:n versiota Diablo IV:stä. Mahtava pohja on tallella, mutta samalla peliin tehdään tarvittavia muutoksia ja parannuksia. Painotan neljää asiaa, joiden vuoksi julkaisun odottaminen tulee olemaan tuskallista.
Graafiset edistysaskeleet
Ulkoisesti on tietysti lupakin odottaa graafisia parannuksia. Silti on vaikuttavaa huomata, miten paljon paremmalta Diablo IV näyttää verrattuna edeltävään peliin Diablo III. Kaikki on aiempaa yksityiskohtaisempaa, joten maailma näyttää uskottavammalta. Blizzard osaa edelleenkin tehdä kauniita pelejä, joten odotettavissa on niin fanitaidetta kuin pukuiluakin.
Avoin maailma kutsuu tutkimaan itseään
Kehittäjät ovat hakeneet innoitusta niin sanotuilta avoimen maailman peleiltä. Ei kannata odottaa maailmaa malliin Grand Theft Auto V ja The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Mieleen tulevat paremminkin God of War ja Gears 5, joten luvassa on piilotettuja alueita ja aarteita löydettäväksi. Paikasta toiseen siirrytään saumatta ilman lataustaukoja, joten osoitetulta polulta harhautuminen on hyvin helppoa.
Lähdetkö matkaan joukon mukana?
Nykyajan PC-koneiden ja pelikonsoleiden tehoja ei käytetä ainoastaan ulkoiseen näyttävyyteen ja runsaslukuisempiin pahiksiin. Diablo IV vaatii jatkuvan verkkoyhteyden, mikä on sinänsä huolestuttava trendi, mutta samalla se tarkoittaa useita pelaajia pyörimässä samassa maailmassa. Onkin mahtavaa huomata liittolaisia liittymässä mukaan juuri, kun on itse potkaisemassa tyhjää. Kavereiden avuksi meneminen on sitä paitsi aiempaa helpompaa.
Vai pärjäätkö yksin?
On olemassa kummajaisia, jotka pelaavat mielellään yksin sellaisia pelejä kuin Destiny 2 ja The Division 2. Diablo IV on viihteellinen myös yksin pelaavalle. Omia hahmojaan voi muokata monella tavalla, ja ulkonäön ohella voi tuunailla aseita, erikoishyökkäyksiä, loitsuja ja niin edelleen siihen omaan pelityyliin sopivaksi. Yhden aseen ominaisuuksia voi siirtää toiselle aseelle. Toisin sanoen oman hahmon muokkailussa kuluu paljon aikaa, ja tuloksena on todellakin omanlainen pelihahmo. Ja mikäli se niin sanottu "grindaaminen" ei niin kiinnosta, on edessä harmistus: parempia varusteita ei voi ostaa latomalla taalaa tiskiin. Mikromaksuilla saa vain kosmetiikkaa.
En edes ehtinyt mainita tarinaa, sen suorittamisen jälkeistä pelaamista tai tehdä tarkempaa selkoa taistelumekaniikasta. Diablo IV ei tee suuria muutoksia tuttuun kaavaan, mutta parantaa jo olemassa olevaa monin tavoin fanien palautteen perusteella. Diablo IV julkaistaan vuonna 2023.