Tuntuu oudolta sanoa, mutta Mikki Hiiri, Minni Hiiri, Aku Ankka ja Hessu eivät ole koskaan olleet Disneyn tukipilareitani. Tämä ikonisten hahmojen kokoelma on kestänyt ajan hammasta, mutta älkää ymmärtäkö minua väärin, sillä ihailen heitä. Vaan kun ajattelen Disneytä, mieleeni tulevat Pirates of the Caribbean, Pixar, Leijonakuningas, Lilo & Stitch ja muut franchising-sarjat, jotka nousivat näyttämölle 90-luvulta lähtien. Asian ydin on siinä, että kun ajattelen Disneyn taikuutta, Mikki ja itse yritys eivät heti tule mieleen. Tosin, nyt kun olen viettänyt paljon aikaa Dlala Studiosin Disney Illusion Islandin kanssa, uskon mielipiteeni muuttuvan.
Tämä suloinen tasohyppely kiinnitti huomioni ensimmäisen kerran, kun sain istua alas ja esikatsella sitä luovan johtajan AJ Grand-Scruttonin kanssa Los Angelesissa osana Summer Game Festiä. Siitä lähtien olen kaivannut mahdollisuutta pelata valmista peliä ja saada täyden kokemuksen otsikon hurmaavasta huumorista, hauskasta pelattavuudesta ja upeista animaatioista. Se ei tuottanut pettymystä.
Pohjimmiltaan Disney Illusion Island on Metroidvanian kaltainen tasohyppely, jossa Mikki, Minni, Aku ja Hessu tutkivat saumatonta maailmaa etsiessään kokoelmaa tehokkaita kirjoja, jotka lupaavat pelastaa Monothin maan tuholta. Jos olet pelannut Castlevania- tai Metroid-peliä tai esimerkiksi Blasphemous-, Hollow Knight-, Dead Cells- ja Guacamelee-julkaisuja, tiedät, mitä tämä tarkoittaa. Sinun täytyy matkustaa ympäriinsä ja avata uusia kykyjä ja esineitä, joiden avulla pääset uusille vyöhykkeille ja alueille jatkaaksesi tarinaa. Tältä pohjalta se on hyvin perinteistä Metroidvaniaa, mutta Disney Illusion Island erottuu muista peleistä haasteensa osalta, koska tämä ei ole raa'an kova peli, kuten jotkut viimeksi mainituista. Asia on itse asiassa päinvastoin.
Tarina ei ole monimutkainen, jotta siinä voi edetä, sillä se on hyvin lineaarinen ja kertoo tarkasti, minne pitää mennä, kenen kanssa täytyy puhua ja miten asioita tehdään. Ainoa asia, joka todella jää pelaajan harteille on tapa, miten matkustat seuraavaan tavoitteeseen. Voit tutkia maailmaa parhaaksi katsomallasi tavalla olettaen, että pystyt ylittämään tiettyjä esteitä ja vaaroja. Tämän lisäksi pelissä ei ole taistelua (no... miinus pomotaistelut), joten et ole tekemisissä hyökkäysten ja taistelumekaniikkojen kanssa. Sinun täytyy yksinkertaisesti välttää eri vihollistyyppejä ympäri maailmaa hyppäämällä niiden yli. Ja koska tämä on läpikotaisin Disney-peli, se on tarkoitettu pelattavaksi kaikenikäisille, joten tasohyppelymekaniikka ja tasosuunnittelu eivät ole kovin vaativia.
Nyt saatat ajatella tämän varmasti tarkoittavan, että pelissä ei ole mitään haastetta, mutta on kuitenkin. Sinulla on vain tietty määrä sydämiä kestämään osumia, ja kun menetät ne kaikki, sinun on synnyttävä uudelleen viimeisimmässä tarkistuspisteessä. Myönnettäköön silti, että näitä tarkastuspisteitä näkee usein, eikä uudelleensyntymisestä seuraa rangaistusta, mutta järjestelmä on olemassa.
Syy siihen, miksi matalampi vaikeustaso toimii todella hyvin Disney Illusion Islandissa, johtuu siitä, että peli huokuu niin paljon charmia. Tämä ei ole Metroid, jossa haluat kokeilla rajojasi, vaan peli, joka haluaa yhdistää sinut siihen lapselliseen kunnioituksen tunteeseen, jonka Disney juurrutti meihin kaikkiin nuorempana. Kerronta on rakennettu ystävyyden voimalla, ja käsin piirretty ja värikäs taidetyyli saa mieleen Disneyn vanhemmat teokset. Ääniraita ja äänet ovat suoraan sanottuna maagisia - kaikki on niin aitoa Disneytä. Ja mikä parasta, se tarjoaa sekä huumoria että karismaa nuoremmalle ja vanhemmalle yleisölle.
Mikki ja Minni ovat keskiössä, koska he soveltuvat sekä vanhemmille että nuoremmille ihmisille. Hessulla on hyvin... höpsö huumorintaju, joka varmasti sopii lapsille, ja sitten Akulla on se pessimistisempi ja kyynisempi aura, joka tulee iän myötä. Kvartetti työskentelee vaivattomasti yhdessä, ja tämä on epäilemättä alkuperäisten ääninäyttelijöiden ansiota, sillä he toistavat roolinsa täällä, saaden kaiken tuntumaan niin erityiseltä ja todelliselta. Lukuisat, pitkät ja äänekkäät välivideot vain korostavat tätä. Ja luota minuun, kun sanon, että sinun on vaikea pyyhkiä virne kasvoiltasi, kun hahmot kimpoilevat toisistaan - varsinkin, kun tajuat vitsin, joka on selvästi tarkoitettu vanhemmalle yleisölle.
Monothin maailma on jaettu pääasiassa kolmeen biomiin, joiden nimet ovat Pavonia, Gizmopolis ja Astrono. Jokaisella on ainutlaatuinen teema, olipa sitten kyseessä kasvitiede tai kosmos. Seuratessasi tarinaa niiden läpi voit tutkia monia piilotettuja teitä ja polkuja löytääksesi keräilyesineitä ja muita herkkuja, jotka liittyvät entisiin Disneyn teoksiin. Niitä voidaan käyttää lukituksen avaamiseen tai ne voivat olla palapelin palasia, jotka lopulta johtavat lisäsydämien saamiseen. Sanon kuitenkin, että tutkimusmatka alkoi tuntua hieman väsyttävältä loppua kohden, koska ei tuntunut kovin palkitsevalta omistaa aikaa keräilyesineiden hankkimiselle tai pitää silmällä taustaan rakennettuja Mikki Hiiri -symboleita. Tämä oli erityisen ilmeistä, koska Metroidvania-peleissä on paljon samojen alueiden koluamista, mikä tuntuu liian tutulta ja vaikeuttaa huomiointia tuntien juostessa.
Onneksi Disney Illusion Island pitää asiat tuoreena, sillä se tarjoaa loistavaa yhteistyötukea. Voit tehdä yhteistyötä jopa kolmen ystävän kanssa tutkiaksesi maailmaa ja täydentääksesi koko tarinaa. Kun jokainen henkilö ottaa Mikin, Minnin, Akun ja Hessun roolin, avaat oven yhteistyömekaniikoille, kuten pitkien välien yli hyppäämiseen. Tai sitten voit pudottaa köyden, joka helpottaa pelin vertikaalisuutta. Pelissä voi jopa ihanasti halata, jollaisen antamalla saat väliaikaisen ylimääräisen sydämen. Koska jokaisella hahmolla on omat animaationsa jokaista kykyä ja avattavaa esinettä varten, peli ei myöskään koskaan menetä ainutlaatuisuuttaan, kun kentällä on enemmän pelaajia.
Mainitsin aiemmin, että on olemassa pomotaisteluja, mutta on syytä olla tietoinen siitä, että nämä ovat vain ohikiitäviä osia Disney Illusion Island -kokemuksesta. Ajatuksena on käyttää tasohyppelykykyäsi ja liikkeitäsi ollaksesi vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa vihollisen vahingoittamiseksi. Varsinaista taistelua sinänsä ei ole, ja se vie tapahtumista hieman terävyyttä. Mutta nämä taistelut jatkuvat useiden vaiheiden ajan, ja niissä on hyvin ainutlaatuisia mekaniikkoja, joten älä odota niiden olevan vain leppoisaa kävelyä puistossa.
Vaikka Disney Illusion Island ei ole erityisen pitkä peli, se tuntuu heti mieleenpainuvalta. Dlala Studios on vanginnut viehätysvoiman, jota on puuttunut Disneyltä jo vuosien ajan, ja tarjonnut sen interaktiivisessa keskiössä, joka sisältää hauskuutta ja roppakaupalla karismaa. Voit heti todeta, että tämän pelin on rakentanut tiimi, joka elää ja hengittää Disneytä, sillä sinun on vaikea löytää peli, joka tuntuu brändille aidommalta kuin tämä. Olitpa Disney- tai Metroidvania-fani, Disney Illusion Island on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.