Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Distant Worlds 2

Distant Worlds 2

Avaruuden aakeat lakeudet

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
Distant Worlds 2

Toivelistallani on mahdollisimman laaja 4X-avaruusstrategiapeli, jossa kaikki tylsät asiat ovat automatisoitavissa pois pelaajan pelipöydältä. Ja kappas, tällainen tupsahti työpöydälleni juuri sopivasti!

Distant Worlds 2 on melkoinen möhkäle. Lähtökohtaisesti se seurailee 4X-pelien konventioita, joissa aloitusplaneetalta käynnistyy galaksin valloittaminen yksi asutusalus, risteilijä ja teknologian askel kerrallaan. Kaikki tämä toteutetaan vain poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti.

Maailmankaikkeus ei ole tyhjä. Kilpailevien imperiumien lisäksi galaksia asuttavat lukuisat avaruuspiraatit, itsenäiset planeetat sekä jättimäiset aluksia syövät hirviöt. Tavoitteena on saavuttaa galaksin herruus, mutta taustalla vaikuttaa myös laajempi kehystarina. Juonen mukaan aikoja sitten koko galaksia on asuttanut massiivinen valtakunta, jonka tuhoutumisesta on jäänyt jäljelle vain arkeologisia aarteita. Suurempi kuvio avautuu hitaasti planeettojen löytymisen myötä, mutta onko historia tuomittu toistamaan itseään?

Tämä on mainos:

Ensivaikutelma on vähintäänkin monimutkainen. Painikkeiden määrä on melkoinen, mutta käyttöliittymä on onneksi varsin moderni. Vaikka järkytyksen taso ei ole samanlainen kuin julkaisija Slitherinen Shadow Empiressa, vaati tilanne pienen huilitauon. Youtube on onneksi täynnä useita opastusvideoita, jotka antavat heti paremman kuvan perusasioista. Myös pelin sisäinen galaktopedia ja erilaiset tietopainikkeet tarjoavat kiitettävän paljon tietoa perusasioista.

Toiminta on tosiaikaista, mutta nopeutta voi säätää pysähtymisestä nelinkertaiseen nopeuteen. Säätämiselle on tarvetta, sillä alkuvaiheissa teknologiat ja tapahtumat kehittyvät hitaasti, mutta pian informaatiotulva mitä erilaisimmista tapahtumista alkaa vyöryä päälle kiihtyvään tahtiin.

Kartta on toteutettu kolmiulotteisesti. Zoomaus toimii koko galaksin tason kartalta alas aurinkokuntaan ja siitä yksittäisten alusten tasolle asti. Mittakaavoja ei ole toteutettu käytettävyyden vuoksi aivan oikein, joten erityisesti avaruusasemat ovat melkoisen kokoisia möhkäleitä planeettojen kiertoradoilla. Massiivinen mittakaava tulee kuitenkin selväksi, eikä varhaisen tason moottoriteknologioilla kannata yrittää lähteä seikkailemaan naapuriaurinkokuntiin ennen hyperajomoottorien keksimistä - matka olisi äärimmäisen pitkä.

Monimutkaisuuden vastapainoksi kaikki on automatisoitavissa. Siis konkreettisesti kaikki, pelin voi halutessaan antaa rullata itsenäisesti eteenpäin ilman pelaajan sotkeutumista asiaan. Käytännössä ainakin aloittelijan kannattaa luottaa oletusasetuksiin, jolloin tekoäly antaa aktiivisesti keskimäärin korkeatasoisia ehdotuksia aluksien rakentamisesta, siirtokuntien perustamisesta tai vaikkapa diplomaattisista peliliikkeistä.

Tämä on mainos:
Distant Worlds 2

Ilahduttavasti säätömahdollisuuksia on todella laajalla skaalalla. Hardcore-pelaajat voivat mikromanageroida kaiken ja ottaa vastaan satojen ilmoituksien tulvan, mutta keskimääräisen pelaajan kannattaa käyttää ainakin ensimmäiset kymmenen tuntia mieluisan automaatiotason löytämiseen. Itse päätin pitää teknologian kehityksen ja tiedustelun tiukasti manuaalisissa näpeissä, mutta annoin tekoälylle laajat valmiudet suositella rakentamista ja laivastojen liikkeitä.

Suuri osa teknologiapuusta keskittyy sotimisen edellytysten parantamiseen. Teknologian myötä uusia alusten komponentteja vyöryy käyttöön nopeaan tahtiin. Distant Worlds 2 tarjoaa hyvin monipuolisia mahdollisuuksia omien alustyyppien kehittämiseen. Käytännössä energiatasojen optimointi ja ampuma-arkkien säätäminen on niin työlästä, että itse päädyin luottamaan tekoälyn luomiin malleihin.

Usein kaikesta huolimatta pelaajan kannattaa puuttua koneen ratkaisuihin erityisesti sotimisen yhteydessä. Tekoäly lähettää usein liian pieniä laivastoja vihollisten kimppuun, kun käytössä olisi raskaampaakin kalustoa. Lisäksi automaatiossa on ongelmana se, että pelaajan ottaessa ohjat alus siirtyy käsiohjaukseen, johon se myös herkästi unohtuu. Lopputuloksena on tyhjyydessä kelluvia laivastoja, jotka ovat saaneet halutun avaruusaseman tuhotuksi, mutta jäävät sen jälkeen tyytyväisinä odottelemaan mitalisadetta.

Pienistä käytettävyysasioista on kuitenkin turha valittaa, sillä tarjolla oleva paketti on positiivisessa mielessä massiivinen. Galaksia ei rakenneta ja valloiteta päivässä, vaan erilaista tekemistä riittää. Menestyksekäs pelaaminen vaatii monipuolisesti talouden, resurssien ja laivaston kontrollointia.

Distant Worlds 2

Planeetoilta ja asteroideilta löydettäviä resursseja on kymmeniä erilaisia. Karkeasti puolet resursseista ovat komponentteihin käytettäviä strategisia resursseja, puolet taas siirtokuntien kasvua tukevia luksusresursseja. Suurin osa nimikkeistä on keksittyjä scifiraaka-aineita, joten pelkästään oudoissa nimissä on opettelemista.

Pelaaja hallinnoi julkista taloutta, mutta suurin osa galaksin taloudesta pyörii yksityisillä resursseilla, joista valtion ahne verokarhu nirhaisee osansa sota-alusten ja laboratorioiden ylläpitämiseksi. Iso osa kaivos-, rahti- ja turistiliikenteestä toimii käytännössä yksityisesti, eikä pelaajan tarvitse lähtökohtaisesti keskittyä kuin strategisempien tutkimus-, kaivos- ja kaupankäyntiasemien perustamiseen.

Vaikka yksityiset kapitalistit hoitavatkin talouden perusrattaiden pyörittämisen, täytyy imperialistisen pelaajan olla silti ohjaamassa strategista suuntaa myös keskittyessään talouteen. Jos kriittiset raaka-aineet jäävät vihollisten alueelle, on omien kaivosalusten turha toivoa louhivansa juuri sitä akuutisti loppunutta resurssia. Näin talouden edellytyksillä on merkittävä vaikutus sotilaalliseen strategiaan.

Myös diplomatiassa strateginen suunnittelu on tärkeää. Jokaisen kanssa ei kannata rähistä, vaan huolellinen suunnittelu kannattaa. Erityisesti yksittäisiä planeettoja hallinnoivia pikkukansoja ei ole välttämätöntä alistaa välittömästi imperialistisen rautakoron alle, vaan imperiumiin liittämiselle on yleensä melko helposti myös diplomaattisia polkuja. Diplomatian kääntöpuolella toimivat vakoojat, joiden rooli erityisesti teknologian varastamisessa voi olla merkittävä.

Distant Worlds 2 on todella koukuttava peli. Sen massiivinen mittakaava kiehtoo mieltä ja saa unohtamaan ajan kulumisen. Kun toiminta rullaa reaaliaikaisesti, ei itseään voi huijata edes lopettamaan seuraavan vuoron jälkeen, vaan peli vyöryttää jatkuvasti päälle uusia ja mielenkiintoisia tapahtumia - olettaen, että pelaaja on pitänyt automaatio- ja ilmoitusasetukset yhtään yksityiskohtaisempina.

Laajat strategiapelit hukkuvat usein mikromanageroinnin suohon. Tällä kertaa mahdollisuus itsensä hukuttamiseen on kuitenkin annettu yksin pelaajalle, sillä automatisointimahdollisuuksien avulla häkellyttävän monimutkaista julkaisua on mahdollista pyörittää juuri itselleen sopivan syvällisellä tasolla.

HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Käsittämättömän laaja, tekoälyn automatisointi toimii hyvin
-
Käytettävyydessä on vielä hiottavia kulmia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä