Divinity: Original Sin II oli eräs viime vuoden parhaimmista peleistä, ja samalla välitön moderni klassikko. Larian Studios onnistui luomaan roolipeligenren ehkä sopeutuvaisimman pelin, mutta silti parantamisen varaa jäi. Näin ollen konsoleille julkaistava Definitive Edition ottaa ilon irti myös julkaisun jälkeen tehdyistä parannuksista.
Testissä oli PS4-versio ja toki se, miten ohjaus toimii ja kuinka peli käyttäytyy konsoleiden rajoitukset huomioiden. Melkein opastusosion alusta aloittaen testihetkessä sai päähahmoksi Beastin. Valittavana on kaikkiaan kuusi aloitushahmoa, ellei sitten halua luoda kokonaan omaa hahmoaan alusta asti. Valitsin olla pelastamatta muita hahmoja laivasta, joka sitten aiheutti hieman vaivautuneita keskusteluja, kun kaikki lopulta olivat kerääntyneet rantaan. Tämä ei ollut tapa, jolla alun perin pelasin PC:llä, ja olikin yllättävää, miten eri tavalla peli eteni heti alusta asti johtuen erilaisista valinnoistani. Tämä tietysti on Divinity: Original Sin II:n tavoite: mahdollistaa todellinen roolipelaaminen maailmassa, joka reagoi ja mukautuu pelaajan valintojen mukaan.
Edeltäjä Divinity: Original Sin muuntui myös aikanaan PC:ltä konsoleille, joten Larian Studios tietää jo valmiiksi, miten siirtää monimutkaiset valikot konsoliohjaimelle sopivaksi. Tottumisessa kestää oma aikansa. Onneksi etsintätoiminto helpottaa tavaran löytämistä hahmon lähiympäristöstä pitämällä X-nappia pohjassa. L1- ja R1-namiskoilla selataan sivuja valikossa, tai sitten vihollisia taistelussa. Kaiken kaikkiaan ohjaus on toimiva, ja sen huolellinen opettelu on avain pitkästä pelistä nauttimiseksi.
Toinen suuri muutos on saman sohvan co-op-mahdollisuus. Divinity: Original Sin II:ssa oli jo mahdollisuus pelata kaverin kanssa, mutta konsoleilla jaetulla ruudulla pelaaminen on tervetullut lisä.
Teknisesti konsolit eivät voi olla yhtä näyttäviä PC-version kanssa. Testatussa konsoliversiossa tuli vastaan muutama tekninen ongelma, mutta latausajat eivät olleet liian pitkät ja ruudulla näkyvien yksityiskohtien määrä oli hyvä.
Uuden sisällön puolesta tulossa on paranneltu arena mode ja uusi DLC-hahmo ennakkoon pelinsä varaaville nimeltään Sir Lora, the Squirrel Knight. Kyseessä on jonkinlainen miniseuralainen, jonka tarina pyörii Great Acornin ympärillä. Moinen kuulostanee hölmöltä, mutta Larian hoitaa hommansa hyvin sekoittaen höpsöilyä vakavien asioiden sekaan.
Selvästikin Larian Studios on ottanut aikansa parannellakseen jo ennestään hyvää peliään. Larianin Kieran Kellyn mukaan tarinankerrontaan tehdyt muutokset tulevat ilmi viimeisen 30 pelitunnin aikana. Toisin sanoen melkoinen osa kokonaisuuden lopullisesta yhteen punonnasta on kirjoitettu uusiksi.
Divinity: Original Sin II on sellainen peli, joka soveltuu luonnostaan paremmin PC:llä pelattavaksi. Toisaalta co-op ja pelin kokonaiskesto ovat sellaisia, jotka istuvat paremmin konsolille. Konsoliohjaimella pelaaminen tuntui toimivan oikein hyvin, joten PS4- ja Xbox One -pelaajilla tule olemaan mukavat oltavat. PC-pelaajat taasen saavat Definitive Edition -version ilmaisena päivityksenä.