Akira Toriyaman luoma Dragon Ball on eittämättä yksi harvoista anime- ja mangasarjoista, joka on päässyt jättämään vankan jalanjäljen myös pelimaailmaan. Alkujaan Playstation 2:lla nähdyn loistokkaan Dragon Ball Z: Budokai -trilogian jälkeen sarjan pelit ovat kuitenkin olleet laadultaan hyvin vaihtelevaa ja fanikuntaa jakanutta sorttia. Uusin osa, Dragon Ball FighterZ, pyrkiikin puhaltamaan sarjaan kenties jo pidemmän aikaa kaivattua uutta hohtoa. Viimeaikaisista osista poiketen sarjan uuden pelin ohjaksiin on päästetty Guilty Gear ja BlazBlue-tappelupeleillä ansioitunut Arc System Works. Studion jo entuudestaan runsas kokemus lajityypin saralla pääseekin Dragon Ball -saagaan pohjautuvassa uutukaisessa rytinällä oikeuksiinsa.
Dragon Ball FighterZ pyrkii noudattelemaan nykyajan peleille tavanomaista, verkkopuolen ominaisuuksiin nojautuvaa asetelmaa. Tämä näkyy jo itse pelin päävalikkoon astuttaessa, joka toimii samalla eräänlaisena aulana niin pelaajien kuin eri pelitilojenkin välillä. Ensitöikseen pelaaja luo itselleen oman avatar-hahmon, jolla tämä pystyy sekä vuorovaikuttamaan muiden kanssa että koluamaan aulan eri pelimuotoja. Kaverin kanssa pelaavilla ei ole kuitenkaan aihetta huoleen, sillä niin tavanomaiset kaksintaistelut kuin tournament- ja arcade-tila ovat kaikki tahkottavissa myös saman sohvan ääreltä.
Siinä missä pelisarjan aiemmista tekeleistä useimmat tarjosivat tarinakampanjan puolesta toistuvasti saman Dragon Ball Z -animesarjasta tutun synty- ja kasvutarinan Gokusta ja tämän seikkailuista, kattaa Dragon Ball FighterZin tarinapuoli vuorostaan täysin peliä varten kirjoitetun tarinan koettavaksi. Yksinpelitila kattaa yhteensä kolme erillistä tarinakaarta, jotka ovat kuitenkin juonikuvioidensa osalta nidottu toisiinsa. Näistä kaikki sisältävät siis saman tarinan, joskin eri hahmon näkökulmasta seurattuna. Esimerkiksi tarinakaaresta ensimmäinen kolutaan läpi tutun ja turvallisen pääsankari Gokun silmin, kun taas myöhemmin avautuva päästää taistelemaan kenties sarjan tunnetuimpana antagonistina tiedetyn Friezan ja tämän apulaisten riveissä. Täysin uudenkarhea, myös vihollisen näkövinkkelistä koettava tarina antaa jo kerta toisensa jälkeen koetun Dragon Ball Z:n myötä runsaasti uutta tuulta sarjan maailmaan ja sen hahmoihin tehden myös pelin juonikuvioiden seuraamisesta mielenkiintoista.
Ulkoasultaan Arc System Worksin uutukainen jatkaa studion aiemmistakin mätkintäpeleistä tutulla animevivahteisella tyylillä, joka pyrkii Dragon Ball FighterZ:ssa noudattelemaan alkuperäisteokselle uskollista piirrosjälkeä. Edellisistä avoimen ympäristön Dragon Ball Xenoverse -peleistä poiketen Dragon Ball FighterZ:ssa taistelut hoidetaan perinteikkäämmästä sivusuunnasta kuvattuna, mikä istuu saumattomasti myös pelin nopeatempoisen toiminnan kanssa.
Kontrollien osalta Dragon Ball FighterZ saattaa tuntua aluksi sekavalta. Ensimmäiset ottelut hoituvatkin minkä tahansa tappelupelin parissa ensi kertaa pelaavalle tavanomaisella näppäinten sattumanvaraisella rämpyttämisellä. Liikearsenaalien hahmottamista ei kuitenkaan tarvitse omaksua vastustajalle häviten. Pelissä on nimittäin myös oma tilansa vapaata harjoittelua varten, jonka myötä kontrollit saa varsin nopeasti selkeytettyä itselleen aina erikoisliikkeitä myöten. Pelattavuudeltaan Dragon Ball FighterZ voisikin pitää kenties jopa sarjan hiotuimpana tekeleenä. Ei olisi liiemmin yllätys, mikäli pelille järjestettäisiin pian julkaisunsa jälkeen myös omia e-urheiluturnauksia.
Taistelut hoidetaan tavallisimmin kolmen hahmon tiimissä. Pelin hahmovalikoima kattaa hieman yli kaksikymmentä eri taistelijaa. Vanhojen naamojen, kuten Gokun, Vegetan, Friezan sekä Cellin ohella mukana nähdään myös uudesta Dragon Ball Super -sarjastakin tuttuja hahmoja. Lisäksi täysin uutena tulokkaana tavataan yksinomaan peliä varten luotu, tarinatilassakin merkittävän roolin saanut Android 21, jota myös itse sarjan isä Toriyama on ollut mukana suunnittelemassa. Kuten varsin minimalistiseksi jäävä hahmolukema antaakin tulkita, loistavat monet pelisarjan aiemmista osista tutut taistelijat poissaolollaan. Esimerkiksi kaikki vain Dragon Ball -elokuvissa nähdyt hahmot on lakaistu kokonaan tiehensä. Lisäksi saiyalaisrodun edustajista muun muassa Goku, Vegeta ja Trunks ovat saatavilla hahmovalikosta suoraan Super Saiyan -muodossaan. Aiempien pelien massiivisista hahmokirjastoista poiketen Dragon Ball FighterZ:n taistelijakaarti on siis vuorostaan pyritty pitämään mahdollisimman kompaktina, mikä saattaa aiheuttaa osalle sarjan faneista pettymyksen tunnetta. Toivoa kuitenkin sopii, että pelin hahmokaarti laajentuisi tulevaisuudessa.
Kokonaisuutena Dragon Ball FighterZ on sarjan paras peli sitten PS2:lle julkaistun Budokai-trilogian. Oli hahmokaartista ja sen minimalistisuudesta sitten mitä mieltä tahansa, antavat pelin muut osa-alueet paljon anteeksi. Viimeiseen asti hiottu pelattavuus, animen tyyliä uskollisesti mukaileva grafiikka, useat pelitilat sekä täysin uuden tarinan tarjoileva yksinpelikampanja nostavat Dragon Ball -pelien rimaa usealla valovuodella ylöspäin.