Suomi
Gamereactor
arviot
Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Celestriaanit ovat enkelimäisiä olentoja, jotka asustavat taivaissa ja katsovat ihmisten perään. Auttamisen ohella he keräävät ihmisten kiitollisuutta, jolla ravitaan suurta Yggdrasill-puuta. Kun aika on oikea, puhkeaa Yggdrasill kukkimaan viikunoita ja portti Kaikkivaltiaan valtakuntaan aukeaa Celestriaaneille. Ja kuten arvata saattaa, kukkiminen ei mene aivan suunnitelmien mukaan ja viikunat leviävät pitkin ja poikin ihmisten maailmaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skiesin pääjuoni on kudottu viikunoiden jahtaamisen varaan ja siihen, miten ne vaikuttavat tavallisten ihmisten elämään. Jumalaista alkuperää olevat hedelmät saavat aikaan vain itkua ja hammastenkiristystä, joten onneksi apuun rientää yksinäinen Celestriaani. Viikunajahdin varrella vastaan tulee toinen toistaan traagisempia henkilöitä ja näiden riipaisevat ongelmat onnistuvat paikoitellen säväyttämään. Juonenkäänteet ovat myös mielenkiintoisia, sillä pelissä muun muassa autetaan kuollutta ritaria löytämään kotiin, pelastetaan kaupunki tautiepidemian kynsistä ja selvitetään kadonneiden koululasten arvoitusta.

Jokainen kunnon roolipeli tarvitsee rungokseen hyvän pelimekaniikan ja Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skiesin tapauksessa se perustuu erilaisiin ammatteihin. Niiden avulla hahmot oppivat uusia ominaisuuksia, taitoja tai loitsuja. Tasojen karttuessa hahmolle ropisee kykypisteitä, joita voi käyttää taitojen nostamiseen ja niitä voi myös halutessaan säästää pahan päivän varalle. Ammatit eivät ole kiveen kirjoitettuja ja niitä voi pelin edetessä vaihdella, tosin erikoisempien erikoistumisten avaaminen vaatii tiettyjen tehtävien suorittamista.

Työnkuvia on laidasta laitaan ja niitä yhdistelemällä voi kätevästi koota itselleen sopivia sankareita. Erityisen tehokasta on kehittää kahta eri ammattia, joissa on sama asekyky, sillä sitä kautta tietyn asetaidon saa hyvin kehitettyä huippuunsa. Lisäksi säästetyillä kykypisteillä voi kätevästi ostaa itselleen jossain aivan toisessa ammatissa olevan tärkeän taidon, vaikkei kyseistä ammattia päättäisikään muuten kehittää. Ammatti- ja kykyjärjestelmä tarjoaa siis monipuolisen hahmonkehitysjärjestelmän ja sillä voi kehittää omista sankareistaan juuri sellaisia moniosaajia kuin haluaa.

Valitut ammatit vaikuttavat olennaisesti myös pelin lukuisiin taisteluihin. Mitään varsinaista vaatimusta poppoon koostumukselle ei ole, mutta parantaja kannattaa ehdottomasti pitää mukana. Esimerkiksi omasta ryhmästäni puuttui perustaistelija kokonaan, mutta tämä ei menoa hidastanut.

Tämä on mainos:

Pelissä on myös yksi erittäin hieno ominaisuus, sillä kaikkia ryhmän jäseniä pystyy itse ohjaamaan taistelussa. Vaihtoehtoisesti sankarit voi antaa tekoälyn ohjaukseen, jolloin heille täytyy määritellä taistelutyyli yksinkertaisista vaihtoehdoista. Itse pidin kaikkien ohjaamisesta erikseen, sillä tällöin voin tehdä aina mitä haluan. Tällainen kaikkien hahmojen ohjaaminen tuntuu olevan nykyroolipeleissä katoava voimavara, mutta onneksi näitä perinteitä kunnioittavia pelejä vielä löytyy.

Toinen vanhoista peleistä periytyvä ominaisuus on taisteluiden vuoropohjaisuus, jolloin tekemisiään saa miettiä rauhassa. Aivonystyröitä ei tosin tarvitse hirvittävästi hieroa, sillä suurin osa taisteluista on sopivan kevyitä ja siirtoja pitää puntaroida tarkkaan vasta pomotaisteluissa.

Tekeminen ei Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skiesissä lopu aivan heti kesken, sillä pelimaailma on järkyttävän laaja. Maissa ja mannuissa on hirveästi koluttavaa ja jokaisen nyppylän ja lahdelman tutkimisessa kuluu todella paljon aikaa. Maailma ei tunnu isosta koostaan huolimatta autiolta, sillä kyliä ja kaupunkeja on tarpeeksi. Jokaisessa paikassa on lisäksi jokin erikoinen piirre, joka erottaa sen muista asutuksista. Ainoa hiukan häiritsevä seikka kaupungeissa oli niiden musiikki. Sen avulla olisi mahdollista luoda eri paikkojen välille hyvinkin suuria tunnelmallisia eroja, mutta DQ IX:ssä kaikissa raikaa sama kappale ja tämä tuntuu auttamattoman lattealta.

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skiesin yhtenä suunnitteluperiaatteena on ollut moninpeliin panostaminen ja tämä näkyy useissa sen ratkaisuissa. Kavereiden kanssa voi seikkailla yhdessä jonkin tietyn henkilön pelimaailmassa ja tämä tarjoaa mahdollisuuden esimerkiksi sellaisten esineiden löytämiseen, joita ei omassa pelissä ole. Lisäksi pelin kauppoihin voi netin välityksellä ladata uusia varusteluetteloita ja sekä myös lisätehtäviä. Itse en näille ominaisuuksille hirvittävästi lämmennyt, sillä kyseessä on kuitenkin käsikonsolilla pelattava roolipeli, jonka pitäisi olla täysin pelattava ihan sellaisenaan. Nyt kaikki ne pelin ostajat, joilla ei ole kotona langatonta nettiä, eivät pääse nauttimaan kaikista sen ominaisuuksista. Dragon Quest IX:n voi läpäistä myös ilman nettiominaisuuksia, mutta kokonaisuus tuntuu tällöin hieman vaillinaiselta.

Tämä on mainos:

Toteutus on musiikkia lukuun ottamatta huippuluokkaa ja DS:stä revitään viimeisetkin tehot irti. Hahmot ja hirviöt ovat yksityiskohtaisia ja esimerkiksi omien sankarien varusteet vaikuttavat suoraan heidän ulkonäköönsä. Muutoinkin grafiikka on todella kaunista ja etenkin vuorokaudenaikojen vaihtelu on hienon näköistä. Ääniefektit ovat hyvänkuuloisia, mutta musiikki olisi kaivannut enemmän vaihtelua, sillä samoja kappaleita kierrätetään aivan liian paljon. Lisäksi useat näistä rallatuksista ovat jo tuttuja sarjan edellisestä osasta, joten näiden uudistaminen olisi paikallaan.

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies on aivan loistava tekele ja sitä voi suositella kaikille roolipelien ystäville. Henkilökohtaisesti se on tämän vuoden peleistä ehdottomia suosikkejani ja veikkaisin sitä yhdeksi vuoden parhaista roolipeleistä.

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry SkiesDragon Quest IX: Sentinels of the Starry SkiesDragon Quest IX: Sentinels of the Starry SkiesDragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Jännä juoni, hirvittävän laaja maailma, syvällinen pelimekaniikka
-
Musiikki kaipaisi kipeästi uudistamista, nettiominaisuuksia korostetaan liikaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä