Suomi
Gamereactor
arviot
Dynasty Warriors: Origins

Dynasty Warriors: Origins on hyvin samanlainen kuin aina ennenkin

Kaava on aivan sama kuin ennenkin, mutta ruudulla on enemmän väkeä, ja liikeanimaatiot ovat aiempaa sujuvampia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Aloitan henkilökohtaisella anekdootilla. Vuonna 2017, kun aloitin kirjoittamaan Gamereactorille, oli ensimmäinen tehtäväni arvioida Dragon Quest Heroes II. Olin toki tutustunut pelisarjaan aiemmin, mutta lajityyppinä olikin sellainen, mitä en ollut kokeillut: "musou". Sittemmin olen arvioinut kaikki tehtäviksi tulleet lajityypin teokset, ja vaikka en olekaan se kovin fani tai erityinen asiantuntija, nautin lajityypistä riittävästi, että osaan huomata erot pelien kesken sen lisäksi, että ulkoisesti pelit toki ovat erilaisia.

Ehkä tässä vaiheessa on paikallaan määritellä "musou", jonka japanilainen käännös on "se yksi ja ainoa" tai "vertailukelvoton". Kyseessä on äärimmäisyyteen viety hack and slash eli mäiski ja läiski, jossa yksi hahmo (sankari) ottaa mittaa suuresta joukosta pahiksia (vastassa on sadoittain, joskus tuhansia, pahiksia), ja vastaan asettuu myös toisia sankarihahmoja suuren mittakaavan taisteluissa. Tätä lähtökohtaa Koei Tecmo ja Omega Force ovat hyödyntäneet ja hioneet vuosikymmeniä aloittaen varsinkin yhdestä pelisarjasta: Dynasty Warriors. Sarjassa on pelattu eeppistä Romance of the Three Kingdomsia halki konsolisukupolvien, ja jokainen osa on lisännyt mukaan uusia yksityiskohtia: sankarihahmoja, aseita, kenttäsuunnittelua, uusia kykyjä... mutta ydin on pysynyt aina samana niin tässä kuin muissakin pelisarjoissa. Ja nyt ovat tekijät palanneet juurille luoden jotain, minkä luvataan olevan uusi alku. Dynasty Warriors: Origins näyttää upealta, ja asettaa uuden teknologisen mittarin lajityypille, joka on jo itsessään optimoinnin synonyymi. Mutta samaan aikaan mukana on edelleen joitakin kritisoiduimpia ja aikansa eläneitä ominaisuuksia, joten pelisarja pysyttelee näin ollen jatkossakin kahlittuna vain pienen joukon ilona ennen kaikkea japanilaisten pelaajien keskuudessa.

Dynasty Warriors: Origins palaa, jälleen kerran, mittavaan valtataisteluun ja poliittisiin koukeroihin, joista kerrotaan romaanissa The Romance of the Three Kingdoms. Historiallinen tarina sotkee keskenään niin faktaa kuin fiktiotakin käyden läpi Han-dynastian kouristusmaisen romahduksen Kiinassa, ja samalla kolmen valtakunnan nousun imperiumia hallitsemaan. Pelaaja ottaa hallintaansa nimettömän muistinsa menettäneen soturin, joka joutuu osallistumaan Yellow Turban -kapinaan sen alusta alkaen. Sitten tavataan huiman iso joukko erilaisia henkilöhahmoja ja historiallisia ihmisiä, joiden rinnalla tai joita vastaan taistellaan suurilla realistisen näköisillä taistelukentillä.

Tämä on mainos:

Koska jostain on aloitettava, Dynasty Warriors: Originsin suurin saavutus on kohottaa taisteluiden ajatus uudelle tasolle. Ruudulla on samaan aikaan tuhansittain pahiksia, jotka taistelevat organisoidusti ja johdetusti. Sankarihahmot molemmilla puolilla antavat käskyjä, joita joukot seuraavat muodostelmissa, ja näin saadaan painoa sotilaiden massalle, jollainen on yleensä varattu vain olemaan esteenä pelaajan kulkiessa yhdestä tavoitteesta toiseen kartalla. Kyse ei ole perusajatuksen isosta muutoksesta, mutta ehkä nyt mukana on enemmän hetkiä, joita voi kutsua "strategiseksi vetäytymiseksi" toiseen suuntaan, kun pelaaja etsii keinoa edessä olevan armeijan ohitse.

Läiskiminen ja mäiskiminen vihollisten läpi on tyydyttävää, ja nyt mukana on myös joitakin alijärjestelmiä taistoissa erityisiä pahiksia vastaan, jolloin taistelut ovat hieman mielenkiintoisempia. Deflections, Counterattacks ja Arts (taidot) vaihtelevat jokaisen yhdeksän avattavissa olevan aseen mukaan. Ja parasta taistelussa on, että aseiden kesken voi vaihtaa vapaasti pysäytysvalikossa. Näin jokaisen aseen vahvuuksia voi hyödyntää tarpeen vaatiessa. Esimerkiksi miekka toimii hyvin kaksintaisteluissa tai yksittäisiä vihollisia vastaan, kun taas Pudao tai Double Halberd ovat tehokkaita suuria joukkoja vastaan. Ja sitten mukana on tietysti niitä Musou-hyökkäyksiä: ladattuja iskuja, joilla voi kääntää taistelun kulun, kunhan säästää niitä oikeaan hetkeen. Ulkoisesti Dynasty Warriors: Origins on tässä suhteessa virheetön, ja jokainen erikoisiskun osuma on nautinto katsella.

Suuret taistelut määrittävät tahdin pelin viidelle eri jaksolle, mutta mukana on myös pienempiä Skirmishes-tilanteita, joiden yksinkertaiset tavoitteet ilmaantuvat loputtomasti kautta koko pelialueen. Nämä pienemmät tilanteet ovat ihanteellisia aseiden ja niiden päivitysten testaamiseen, ja myös omien taitojen parantamiseen, tai vaikka erilaisten taktiikoiden harjoitteluun. Lisäksi Origins on paljon mittavampi kuin lajityypin pelit yleensä, sillä mittaa voi olla yli 100 tuntia, jos haluaa kaiken nähdä lukuisia loppuratkaisuja myöten. Henkilökohtaisesti olen aina ollut sitä mieltä, että tarina on se vähiten tärkeä asia tässä lajityypissä, joten jos on etsimässä puhtaasti toiminnallista kokemusta, on varmaankin ihan tyytyväinen 25-30 tunnin mittaiseen yhteen läpipeluukertaan.

Mikä on se suurin ongelma pelissä Dynasty Warriors: Origins? Tarina, joka ei oikein istu suurimmalle osalle länsimaisia pelaajia, täynnä pelkästään katsottavissa olevia välivideoita (itse asiassa on mahdollista ohittaa välivideot kokonaan, ja peli on silti aivan yhtä nautittava), ja lisäksi pelaamisen rytmi, josta voi saada tarpeekseen vain muutamassa tunnissa ilman merkittävää edistymistä omaan pelityyliin. Loppuun pääsee kirjaimellisesti käyttäen samoja keinoja, jotka on käteen annettu kolmen tunnin pelaamisen jälkeen, ja korvaamalla varusteet ja aseet korkeamman tason malleilla, joita löytää joko puodista tai seuraavan taistelun tiimellyksestä. Koko järjestelmä on siis varsin tarpeeton. Minusta se paras tapa nauttia pelistä luovuttamatta on pelata muutama iso taistelu per istunto, ja ripotella väliin lukuisia skirmish-kahakoita.

Tämä on mainos:

Jos siis pitää musou-peleistä, on tässä pakko-ostos. Mutta jos kyseessä on ensikosketus lajityyppiin, on hyvä tietää, että toisto ja "rutiini" taisteluissa kuuluvat asiaan. Niin tai näin, pelaaja tuntee itsensä "ainutlaatuiseksi" sankariksi.

Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins
Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins
Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Pelisarjan parhaat grafiikat, teknisesti täydellinen, monta erilaista loppuratkaisua ja erilaisia pelityylejä
-
Samat rajoitteet kuin aina ennenkin: itseään toistava, täysin unohdettava tarina ja latteat henkilöhahmot
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä