From Softwaren Elden Ring oli suuri menestys, mutta sen ainoan laajennuksen kanssa on kestänyt yli kaksi vuotta. Gamereactor pääsi osallistumaan Pariisissa ennakkotilaisuuteen, ja Bandai Namcon edustajan mukaan kysymys on osittain kokoluokasta. Shadow of the Erdree on From Softwaren mittavin laajennus tähän asti. Ja laadusta on haluttu pitää kiinni.
Pääsin pelaamaan kolmen tunnin ajan, ja laajennus todellakin tuntuu niin kookkaalta kuin loistavalta laajennukselta. Tarjolla on lisää sitä samaa niin hyvässä kuin pahassa. Jos toivoi selkeämpää tarinankerrontaa ja helpompaa vaikeustasoa, tulee pettymään. Shadow of the Erdtree kertoo tarinansa yhtä vaikeasti kuin peruspelikin, ja se paikka eli The Land of Shadow on täynnä entistä vaikeampia pahiksia. Laajennukseen pääsee käsiksi vasta, kun on päihittänyt Starscourge Radahnin ja Lord of Blood Moghin peruspelissä. From Softwaren mukaan laajennus on se, jonka pariin kannattaa sukeltaa vasta aivan viimeisenä.
The Land of Shadow on varsin masentava paikka. Siellä näkyy kuolleita puita, kummallisia puhuvia henkilöhahmoja jäljittämässä Malenian veljeä Miquellaa puhumattakaan lukuisista kammottavista hirviöistä. Ennakkotilaisuudessa oli valittavana kolme tason 150 erilaista hahmoa: strength, dexterity tai faith + intelligence. Valitsin viimeisen, sillä samalla pääsin kokeilemaan trailerissa nähtyjä uusia aseita.
Taivaanrannassa näen suuren palavan kolossuksen, joka on näkynyt niissä trailereissakin. Olio alkaa heitellä tulipalloja kohti, jotka on kuitenkin melko helppo väistää. Loikkaan ratsuni selästä ja ryhdyn viiltelemään olion nilkkoja. Sitten tämä kolossus polkaisee jalallaan kerran, ja paineaalto tappaa pelihahmoni yhdellä osumalla, vaikka terveyspalkkini oli täysi.
Saavun risteykseen, jossa vasemmalla on Belurat Castle ja se trailerissa nähty leijonamainen pomovastus. Oikealla on toinen linna nimeltä Ensis. Suuntaan leijonaisen pomovastuksen luo, ja Bandai Namcon edustajan mukaan siitä kannattaakin aloittaa. Kohtaan matkalla uuden esineen, joka on mukana ainoastaan laajennuksessa. Se nostaa pelaajan tuottamaa vahinkoa, mutta samalla pelaaja itse ottaa enemmän osumaa. Tällaisia apuja tarvitaan, ellei sitten sukella laajennuksen pariin jo valmiiksi korkealle tasolle kehitetyllä hahmolla.
Belurat on mittava linna, jossa on panostettu korkeuseroihin. Se pelottavin pahis on täällä uudenlainen Omen-ritari, joka hyökkää heti käyttäen kahta yhden käden miekkaa. Ja toki tappaa pelaajan kahdella tai kolmella osumalla. Mukana on kourallinen uusia loitsuja, kuten uusi "karjunta" (eli siis "roar"), jossa huudetaan karhun päällä, ja näin vahinkoa kertyy lähialueen pahiksille. Toinen taikakeino mahdollistaa pahiksien eteen salamana siirtymisen, ja sieltä poiskin. Voin kuvitella, miten vihattu keino siitä tulee PvP-pelaamisen tuoksinassa. Mutta se linnan kohokohta on leijonainen pomovastus. Kutsuin avuksi henkenä Andreas-ritarin, mutta siitä huolimatta leijona antaa toistuvasti "pataan". Olio aiheuttaa myös lumimyrskyjä ja salamointia.
Sirryn kohti Ensis Castlea, koska haluan ennakossa nähdä senkin. Kyseessä näyttää olevan keskikokoinen luolasto, joka yhdistää toisiinsa kaksi eri aluetta. Vastassa on teleporttaavia maageja, taikaisilla vasaroilla aseistautuneita ritareita ja kahden käden miekalla hutkiva Carian Knight, joka tekee pelaajasta selvää yhdellä iskulla. Tässä vaiheessa oli hyvä hetki huomata, että käytössäni on useita uusia tappiin saakka kehitettyjä aseita. Karhun kynsillä voi pelata Wolverinen malliin, kultainen hilpari on mukana, ja suuri katana, joka tuo mieleen Sekiron Ichimonjin kolminkertaisena. Näillä aseilla ja Andreas-ritarin avustamanakin luolaston pomovastus ei kaadu. Kyseessä on suurikokoinen nainen, joka heiluttaa kahta miekkaa kuin huomista ei olisi. Toisessa vaiheessa sataa maahan komeettoja, joita väistellään hyppimällä.
Ehdin nähdä vielä yhden miniluolaston. Katakombit ja sen sellainen lisäsisältö tekee paluun, ja tällä kertaa niissä näyttää olevan enemmän ajatusta ja luovuutta. Kokeilemassani paikassa on jopa hieman tasoloikkaa, ja tunnelma kuin Bloodbornessa.
From Softwaren laajennuksien aiemman mallin mukaisesti kenttäsuunnittelu, taiteellinen tyyli ja pahiksien määrä ja laatu tuntuisivat olevan kaikki huippuluokkaa. Uudet aseet ja loitsut innostavat lähtemään peruspelissäkin uudelle kierrokselle. Ainoa huolenaiheeni koskee pomovastuksia. Jo peruspelin viimeinen kolmannes pomovastuksista tuntuivat melkein epäreiluilta. Laajennuksessa tilanne tuntuu olevan vieläkin pahempi. Otan haasteen vastaan oikein mielelläni, kun laajennus julkaistaan kesäkuun lopulla.