Suomi
Gamereactor
ennakot
Empire: Total War

Empire: Total War

Suositun Total War -strategiapelisarjan tuorein painos tarttuu peleissä vähälle huomiolle jääneeseen aikakauteen. Kolonialismin värittämällä 1700-luvulla ruudinkatkuista sotaa käydään Euroopan lisäksi Amerikassa sekä Etelä- ja Kaakkois-Aasiassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuoropohjaista maailmanvalloitusta ja reaaliaikaista taktikointia yhdistävän pelin periaatteet ovat tuttuja aikaisemmista osista. Maailmankartalla pyöritetään oman valtakunnan taloutta ja diplomatiaa, sekä käskytetään armeijoita sekä erikoishenkilöitä strategisemmalla mittakaavalla.
Hallinnointia on kuitenkin virtaviivaistettu ja sovitettu pelin käsittelemään ajankohtaan. Aiemmin kaupunkeihin keskitettyjä rakennuksia on realismin hengessä ripoteltu ympäri pitäjää, vaikka kaupunkien hallinta on edelleen keskeinen osa aluepolitiikkaa. Infrastruktuurin hajauttaminen asettaa omat vaatimuksensa valtion puolustusstrategialle, ja tarjoaa agressiiviselle osapuolelle mahdollisuuden häiritä vihollisen toimintaa kaupunkeja piirittämättä.

Strategisia toimintoja on rukattu myös erikoisyksiköiden osalta, sillä eri alojen ammattilaiset on korvattu herrasmiehillä ja rentuilla. Kun herrasmiehet hoitavat diplomaattisempia tehtäviä ja edistävät uusien teknologioiden tutkimusta kotimaisissa oppilaitoksissa, salaperäisemmät virkaveljensä vakoilevat ja salamurhaavat pelaajan käskystä. Erikoisyksiköitä ei sotilaallisten yksiköiden tapaan värvätä, vaan niiden ilmestyminen painottuu pelaajan rakentamien rakennusten mukaan. Esimerkiksi ilotalot lisäävät hämärähemmojen ilmaantumisen todennäköisyyttä.

Erityisesti massataisteluiden onnistuneesta toteuttamisesta tunnettu Total War -sarja on Empiren myötä uusien haasteiden edessä. Tuliaseiden ja tykistön yleistymisen myötä taisteluiden kuva on muuttunut. Jalkaväen, ratsuväen ja tykistön oikeaoppinen tasapainottaminen on ensiarvoisen tärkeää taistelumenestyksen kannalta.
Taisteluiden pelattavuus ei ole muuttunut merkittävästi, ja aikaisempia osia pelanneet tunnistavat pelin heti omakseen. Hiirivetoinen käyttöliittymä on toimiva, eikä aloittelijallakaan pitäisi olla suuria ongelmia astua pelin pariin.
Merkittävin taistelu-uudistus nähdään merisodankäynnissä. Suurten meritaisteluiden hengen mukaisesti pelaaja pääsee ohjaamaan laivastojaan reaaliajassa. Laivojen mittelöt eivät ole aivan niin mielenkiintoisia kuin maataistelut, vaikka kyseessä onkin kaivattu lisäys pelin ominaisuuksiin. Taisteluiden tekoäly ei vielä testiversiossa ollut huippuunsa hiottu, eikä vihollisten päihittäminen vaatinut suuria ponnisteluja.

Alunperin vuonna 2008 julkaistavaksi suunniteltu Empire: Total War on näillä näkymin määrä julkaista maaliskuussa 2009. Testattavana ollut versio sisälsi huomattavan määrän pelaamista häiritseviä virheitä, ja melkoinen osa peliin luvatuista toiminnoista toiminnoista loisti poissaolollaan vielä kehitystyön tässä vaiheessa. Maaliskuun julkaisua ajatellen Creative Assemblylla tulee melkoinen loppurutistus valmiin tuotteen markkinoille saattamiseksi.
Toivottavasti aikaisempien Total War -pelien virheistä on otettu opiksi ja tuote hiotaan valmiiksi ennen julkaisua. Olisi nimittäin sääli, jos näin lupaavan pelin menestys kaatuisi kiirehdittyyn julkaisuaikatauluun.

Tämä on mainos:
Empire: Total War
Empire: Total War
Empire: Total War
Empire: Total War
Tämä on mainos:
Empire: Total War
Empire: Total War
Empire: Total War
Empire: Total War

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Empire: Total WarScore

Empire: Total War

ARVIO. Kirjoittaja Petter Mårtensson

Total War -strategiapelisarja saa odotettua jatkoa, ja Ruotsin Gamereactorin Petter Mårtensson armeijoineen pistää Suur-Ruotsin takaisin maailmankartalle.

Empire: Total War

Empire: Total War

ENNAKKO. Kirjoittaja Jukka Moilanen

Siirtomaakeisareiden välistä totaalista sotaa käydään niin maalla kuin merelläkin, Aasiassa, Euroopassa ja Amerikassa.



Ladataan seuraavaa sisältöä