Suomi
Gamereactor
ennakot
End of Nations

End of Nations

Petroglyphin nimi ei äkkiseltään sano mitään useimmille ihmisille, mutta jokaisen strategiafanin pitäisi tuntea tämä studio Las Vegasista. Sen perustivat sentään vanhat Westwoodin veteraanit, jotka päättivät pistää pystyyn oman puljunsa, kun Activision yhdisti Westwoodin Los Angelesin studioonsa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Westwood enemmän tai vähemmän keksi reaaliaikastrategian genrenä Dune II:n muodossa, ja Petroglyphin ytimestä löytyvät juurikin nämä ihmiset, jotka myös kehittivät jokaisen Command & Conquer -pelin aina Red Alert 2:een saakka.

End of Nations

Tämä ei ole kuitenkaan ainoa syy siihen, miksi End of Nationsia kannattaisi pitää silmällä. Päällimmäiseksi nousee nimittäin se, että tämä free to play -peli näyttää aivan helkkarin fantastiselta.

Kehittäjätiimi on ottanut perinteisen RTS-reseptin, maustanut sitä muutamilla MMO-elementeillä, ja laajentanut sitä sitten kaikkiin suuntiin. Tämän vuoksi End of Nations voi kehuskella sekä PvP että PvE -pelimekaniikoilla, pysyvillä yksikköpäivityksillä ja jopa 56 pelaajan matseilla.

Tämä on mainos:

Yksi suuri ero End of Nationsin ja genrejättiläisten kuten Command & Conquerin ja Starcraft II:n välillä on se kuinka tässä ei taistelujen aikana keräillä mineraaleja tai rakenneta tukikohtia, eikä edes uusia yksiköitä.

Tämän sijasta armeijat rakennetaan taisteluiden välillä ostamalla uusia yksiköitä ja päivityksiä sotatoimista ansaituilla rahoilla. Armeijat jaetaan komppanioihin, ja ennen taistelua valitaan millä niistä lähdetään sotimaan.

Jokainen komppanioista rakennetaan sankariyksikön ympärille, jolla on ainutlaatuisia erikoiskykyjä. Tavoitteena onkin rakentaa erilaisia komppanioita, jotka soveltuvat erilaisiin pelityyleihin. Fokus voi siis olla esimerkiksi panssareissa, ilmavoimissa tai pitkän matkan aseissa. Komppanioita voi vaihdella kesken taistelun, mutta se maksaa kallisarvoisia sekunteja, joiden aikana ei voi tehdä mitään.

End of Nations
Tämä on mainos:

PvP-kentissä soditaan tietysti toisen osapuolen pelaajia vastaan. Osapuolista tarjolla ovat Shadow Revolution sekä Liberation Front. PvE:ssä joutuu myös kolmatta osapuolta, Order of Nationsia vastaan, jota kontrolloi yksinomaan tekoäly. PvE-tehtäviin voi osallistua kerrallaan neljä pelaajaa, esimerkiksi Full Boar -tyyppisessä koitoksessa, jossa pyritään ottamaan haltuun useita sijainteja ja keräämään näiden avulla 5000 resurssipistettä. Yksinkertaisesta tavoitteesta tekee huomattavasti vaikeamman valtaisa Panzer Hulk, risteilyaluksen kokoinen tankki, joka täytyy ensin selättää.

Jättiläinen rällää vastuuttomasti pitkin karttaa murskaten rakennuksia allensa. Vaikka tätä tehtävää voikin toistaa loputtomasti, antaa jättitankin läsnäolo sille yksinpelikampanjan tunnun käsikirjoitettuine tapahtumineen. Pelaajien täytyy välillä luopua jo valloittamistaan sijainneista keskittyäkseen Hulkiin, jonka lopulliseksi kohtaloksi voi käydä esimerkiksi napalmin ja ydinaseiden antelias soveltaminen. Sen jälkeen täytyykin vielä setviä loput Order of Nationsin yksiköistä.

Kuten mainittua, End of Nationsissa ei rakenneta tukikohtia, mutta sankariyksiköt voivat lyödä kartalle muutamia perusrakennuksia kuten tykkitorneja tai korjausasemia. Nämä jälkimmäiset ovatkin sangen hyödyllisiä, koska yksiköitä on käytössä rajallinen määrä. Koko tiimi jakaa nämä rakennukset, joka rohkaisee ryhmätyöhön ja antaa tilaa monille erilaisille pelityyleille.

End of Nationsia rahoitetaan free to play -mallin mukaisesti, mutta kehittäjät alleviivaavat, ettei itseään voi ostaa voittajaksi. Pelaajat voivat käyttää oikeaa rahaa ainoastaan kosmeettisiin juttuihin, kuten koreisiin maalipintoihin. Tosin myös XP-buustereita voi ostaa kokemuksen kertymisen vauhdittamiseksi.

Tasojen määrä ratkaisee, mitä yksiköitä on saatavilla, mitä päivityksiä näiden panssareihin tai aseistukseen voi hankkia ja niin edespäin. Teoriassa pelaaja voi siis hankkia itselleen maksullista etua keräämällä tasoja muita nopeammin, mutta toivon mukaan Petroglyphillä osataan tasapainottaa peli oikein. Tason ja Elo-luvun yhdistelmän pitäisi varmistaa, että pelaajat pääsevät sotimaan omantasoistensa vastustajien kanssa.

End of Nations

Sivuhuomiona mainittakoon, että vanhan Command & Conquerin ystävät tulevat epäilemättä ilahtumaan siitä, että C&C-säveltäjä Frank Klepacki on säveltänyt End of Nationsiin yli kolme ja puoli tuntia uutta musiikkia.

Kehittäjät eivät suostuneet vielä sanomaan mitään julkaisupäivästä tai siitä, milloin avoin beta aloitetaan. Tämä on hieman jopa yllättävää, koska Gamescomissa nähty demo vaikutti jo melkoisen vankalta. Peli tulee varmasti vetoamaan laajaan joukkoon RTS-faneja yhdistelemällä PvP ja PvE -pelimalleja. Jos freemium-elementit vain tasapainotetaan oikein, voi tästä tulla yksi vaikutusvaltaisimmista peleistä genressään.

End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations
End of Nations

Aiheeseen liittyviä tekstejä

End of Nations

End of Nations

ENNAKKO. Kirjoittaja Rasmus Lund-Hansen

Reaaliaikastrategian keksijät ovat taas sotajalalla uuden, genren rajoja laajentavan free to play -pelin merkeissä.



Ladataan seuraavaa sisältöä