Summer Game Festin Play Days -tapahtuman aikana minulla oli loistava tilaisuus päästä käsiksi Dlala Studiosin ihastuttavaan ja hurmaavaan 2D-tasoloikkapeliin, Disney Illusion Islandiin, ja yhteistyöhön pelin luovan ohjaajan, AJ Grand-Scruttonin kanssa. Heinäkuussa Nintendo Switchillä ensiesiintyvä värikäs peli pyytää pelaajia pukeutumaan joksikin ikonisimmista Disney-hahmoista, joita ovat Mikki Hiiri, Minni Hiiri, Aku Ankka ja Hessu. Heidän avullaan tutkitaan Monothin saarta, ja tavoitteena on löytää kolme mystistä kirjaa, jotka voivat auttaa pelastamaan maailman katastrofilta.
Peli on pohjimmiltaan rakennettu tasohyppelyksi, mutta siinä on myös Metroidvania-elementtejä. Se ei ole kuitenkaan niin monimutkainen kuin Metroid, eikä se myöskään ole yhtä vaativa kuin tyypilliset Nintendo-sarjat, sillä siinä ei ole valmiita taistelujärjestelmiä (sinun on yksinkertaisesti vältettävä vihollisia sen sijaan, että osuisit niihin). Sen sijaan sinun pitää käyttää perusliikkeitä, kuten hyppäämistä ja seiniltä pomppimista tutkiaksesi saumatonta maailmaa ainakin siihen asti, kunnes saat käyttöösi kykyjä ja liikkeitä, jotka avaavat uusia tutkimus- ja tasohyppelyvaihtoehtoja. Kokemani hetket Illusion Islandin parissa eivät paljastaneet mitään näistä uusista liikkeistä, mutta törmäsin maailman osiin, jotka eivät olleet matkustuskelpoisia, ja joita varten tarvittiin selkeästi työkaluja, kuten tarttumiskoukku tai jotakin vastaavaa.
Se, että ei ole taisteluliikkeitä ja mukana on Metroidvania-elementtejä, jotka vaativat pelaajalta toisinaan lähinnä perääntymistä, ei tarkoita, etteikö olisi monia syitä poiketa päätieltä jo varhain. Dlala Studiosin luoma maailma on täynnä keräilyesineitä ja muita tarvikkeita, joka herättää halun tutkia joka kolkkaa. Suurin osa niistä avaa suoraan muistoja ja muita tarinanpätkiä, jotka antavat kuvan Disneyn laajemmasta maailmasta, mutta jotkut ovat myös suoraan sidoksissa hahmojen etenemiseen. Voit kerätä kelluvia sinisiä palloja jokaisesta ainutlaatuisesta biomista täydentääksesi taideteoksen ja ansaitaksesi esimerkiksi kokonaisen ylimääräisen sydämen, jonka avulla voit kestää vielä yhden vahinkoa tekevän kontaktin.
Ainutlaatuinen osa Disney Illusion Islandia on se, että Dlala Studios ymmärtää Disneyn olevan kaikenikäisille, ja siksi se on ottanut käyttöön käynnistysvalikkoon järjestelmän, jonka avulla pelaajat voivat asettaa haluamansa haasteen tason. Taitavammat pelaajat, jotka etsivät haastetta, voivat tulla maailmaan yhdellä sydämellä, kun taas nuoremmat pelaajat tai kuka tahansa rennompaa kokemusta etsivä voi valita kahden, kolmen tai jopa äärettömän sydänmäärän välillä.
Aloitusprosessista puhuttaessa - vaikka Illusion Islandilla on neljä pelattavaa hahmoa, heidän esiintymisensä ja animaationsa ovat ainoa asia, joka tekee eron heidän välilleen. Mikki, Minni, Aku ja Hessu omaavat kukin kaikki samat liikkeet ja kyvyt. Tämä tarkoittaa, että pelaamisen valinta on enemmän esteettinen asia kuin mikään muu, vaikka animaatiot ovatkin rakkaudella muotoiltuja, eikä niitä pidä jättää huomiotta. Pelin kannalta ei kuitenkaan ole merkittävää tekijää, joka erottaisi hahmot toisistaan, eikä se tarkoita, etteikö Dlala Studios olisi pyrkinyt tekemään jokaisesta oman, rakastetun yksilönsä. Hahmot saavat samat ääninäyttelijät, jotka ovat herättäneet animoituja hahmoja henkiin vuosien ajan, joten saat edelleen kuulla Akun räikeän äänensävyn ja Minnin vinkuvan äänen.
Disney-fanit huomaavat kaikki hahmojen suunnitteluelementit välittömästi, sillä niitä on mukautettu ja jokainen esitellään uskollisella tavalla, mutta jokainen taso on täysin eri pelikenttä. Voi sanoa, että Dlala Studios on päästetty irti, ja sille on annettu luovan vapauden työkalut rakentaa omat Disney-maailmansa Illusion Islandille. Siellä on kokonaisia biomeja, joiden teemana ovat esimerkiksi romusta tehdyt keksinnöt (Grand-Scrutton mainitsee tässä vertailukohtana Wallace & Gromitin keksintöjen maailman), sekä muita biomeja, jotka on omistettu useille eri teemoille.
Huolimatta siitä, että meille näytetään vain pieni katkelma maailmasta, on selvää, että Dlala Studios on laittanut tähän peliin paljon intohimoa ja rakkautta. Disney Illusion Islandilla on loistava tasapaino luovien tasohyppelyvaihtoehtojen, elävän oloisten kenttien ja vaikeustasojen suhteen. Sama pätee keräilyesineisiin ja edistymisjärjestelmiin, jotka eivät tunnu ylivoimaisilta tai uuvuttavilta. Se on nykäisy takaisin vanhempiin ja rakastettuihin Disneyn tasohyppelypeleihin, ja se tuntuu jännittävältä, hauskalta ja helpolta pelata. Lopputulos on kuin kotonaan Nintendo Switchillä pelattaessa. Disney Illusion Islandin parhaisiin puoliin kuuluu myös runsaasti erilaisia biomeja ja se sisältää saumatonta tasosuunnittelua, jossa ei ole latausnäyttöjä hahmojen valinnan jälkeen. Disney Illusion Islandista tulee tänä kesänä tasohyppelyfanien katselun kohde.
Katso oheiselta videolta, jossa haastattelemme AJ Grand-Scruttonia pelin tiimoilta.