Evolve on uusi toimintapeli Left 4 Deadistä tunnetulta Turtle Rockilta. Peli pohjautuu klassiseen konseptiin, jossa neljä pelaajaa taistelee tiiminä yhtä jykevää pomohirviötä vastaan. Tällä kertaa monsua ei kuitenkaan ohjaa eleissään ennustettava tekoäly, vaan viides pelaaja.
Hirviönmetsästäjät on jaettu neljään selkeään luokkaan, joilla kaikilla on oma roolinsa, kun taas hirviö aloittaa pelin verrattain heikkona olentona, jolla on vain osa kyvyistään. Tämä kuitenkin kerää lihasta luun päälle syömällä eläimiä (sekä metsästäjiä) ja kehittyy toiselle ja siitä kolmannelle tasolle pelin edetessä.
Turtle Rockin kanssaperustaja Phil Robb kertoi tammikuun lopulla pidetyssä lehdistötapahtumassa, että Evolven konsepti alkoi muhia jo ennen Left 4 Deadiä. Deer Hunterin kaltaisten metsästyspelien suosio ihmetytti kehittäjää, ja heidän mielestään sellainen peli voisi olla hauska vain, jos myös saaliilta voisi saada rotevasti nekkuun.
Ajatus hirviöstä iski vasta myöhemmin Left 4 Deadin oppien iskostuttua tekijöiden mieliin. Pomotaistot olivat peleissä kaavamaisia. Ennen pitkää ne oli nähty miljoonaan kertaan, joten eikö olisi ylipäätään hauskempaa olla itse "Godzilla" ja pistää paikkoja matalaksi? Turtle Rockia motivoi myös 4 vastaan 1 -tyyppisten moninpelien puute pelimarkkinoilla.
Pääsin pelaamaan Evolvea runsaan kahden tunnin ajan toisten toimittajien kera, ja kokeilin tuona aikana kaikkien metsästäjien rooleja. Näistä Trapper jäljittää hirviötä asettamillaan äänisensoreilla, mutta pystyy myös naulaamaan sen paikoilleen harppuunalla. Trapper voi myös luoda niin sanotun Areenan - voimakenttäkuplan, josta monsu ei pääse karkuun.
Medic pitää tietenkin kaverinsa hengissä ja kykenee myös tykittämään hirviötä tainnutusnuolilla, jolloin se liikkuu hitaammin ja näkyy metsästäjien näytöillä myös puiden ja seinien lävitse. Medic pystyy myös lävistämään hirviön haarniskan aseellaan.
Assault-luokka suosii raskaita aseita, käyttää miinoja ja ympäröidä itsensä voimakentällä, joka blokkaa kaiken vahingon. Support puolestaan peittää toverinsa samanlaisella voimakentällä, voi tilata ilmaiskun tai tehdä itsestään ja kavereistaan lähes näkymättömän.
Tiimityö, kommunikaatio ja tarkkaavaisuus ovat erittäin tärkeitä hirviön kellistämiseksi. Tämä tuli tuskallisen selväksi jo ennakkotestissä, kun Turtle Rockin edustaja antoi monsterilla toimittajille kunnon tukkapöllyn nousematta edes toiselle tasolle.
Yksinäisellä monsterilla pelaaminen eroaa monessakin mielessä metsästäjien tiiviistä tiimityöstä. Metsästäjien näkymä on perinteisesti ensimmäisestä persoonasta, kun taas Goliathiksi kutsutun hirviön liikkeitä seurataan tämän olan yli, mikä tarjoaa laajemman näkymän ympäristöön. Goliathille valitaan aloituskyvyt, mutta loput täytyy avata hahmonkehityksen kautta. Monsu osaa loikata pitkiäkin matkoja ja kykenee kiipeilemään useimmilla pinnoilla. Vastaavasti metsästäjät eivät ole kiipeilijöitä, mutta näillä on tasoituksena rakettireput.
Pelin ohjaukseen, mekaniikkoihin ja aseisiin tottumiseen meni kierroksen verran, mutta niistä pääsee nopeasti kiinni. Toiminta on pitkälti intuitiivista. Assaultin täytyy mennä iholle, kun taas Support voi laukoa menemään taaempaa. Tahti on tiukka ja meno intensiivistä.
Kehittäjät puhuivat myös kuudennesta "pelaajasta" eli pelin ympäristöstä. Pääsin itse kokemaan vain viidakkokentän, jossa osa eläimistä käy suoraan metsästäjien kimppuun, toisten jättäessä nämä aluksi rauhaan. Jos hirviö menee liian lähelle lintuja, nämä pöllähtävät parvena taivaalle, joka puolestaan näkyy metsästäjien ruudulla. Myös lihansyöjäkasvit ja lammessa asuva hurja krokotiili pitävät homman haastavana. Nokkela monsu voi jopa huijata metsästäjän menemään liian lähelle lammen herraa, ja itse onnistuin tässä jopa kahdesti.
Maisemat näyttävät mahtavilta. Viidakko on synkeä paikka, jossa vuorottelevat vehmaat kukkulat ja lehväkaton peittämät sopet. Se tuntuu samanaikaisesti klaustrofobiselta ja avoimelta kiitos kentän laajuuden ja maaston vaihtelevuuden. Maailmaa pyörittää Crytekin CryEngine, joka on Robbin mukaan paras moottori tähän hommaan.
Evolven kokemussysteemistä sai vain vihjeen testauksen aikana, mutta kehittäjien mukaan luvassa on uusia hirviöitä sekä uusia hahmoja olemassa oleviin hahmoluokkiin. Assault-hahmolla voi olla vaikka minigun, kun taas tämän luokkatoveri saattaa kantaa raketinheitintä. Myös hirviöissä tulee olemaan vaihtelua, mutta näin alussa joudutaan tottumaan Goliathiin, koska tämän kyvyt ja mekaniikat ovat helposti ymmärrettäviä.
Vaikka ehdinkin runsaan kahden tunnin aikana nähdä ja tehdä jotakuinkin kaiken mitä tarjolla oli, pisti testisession päättyminen silti vihaksi. Halusin lisää ja halusin sitä heti. Turtle Rock on työstänyt Evolvea jo jonkin aikaa, ja se näkyy. Pienistä kauneusvirheistä huolimatta (tasapainotus on vielä työn alla) kokemus tuntui todella syvältä ja juurikin sellaiselta, jota pelaisin kotona suu messingillä.
Matka tähän pisteeseen ei ole ollut Turtle Rockille helppo. Valve osti studion Left 4 Deadin kehityksen aikana, mutta vähän julkaisun jälkeen tehtiin yhteinen päätös mennä eri teitä. Sitten Turtle Rock lähti THQ:n kelkkaan. Julkaisija otti Evolven innolla vastaan, ja kehittäjä pääsi työstämään peliä muutaman vuoden ajan huoletta. THQ:n talousvaikeudet eivät kuuluneet studiolle asti, vaan kaikki maksettiin ajallaan ja yhteistyö toimi hyvin. Jouluna 2012 THQ meni kuitenkin konkkaan, ja Turtle Rock jäi ihmettelemään tilannetta sormi suussa.
Phil Robb muistelee konkurssia seurannutta huutokauppaa outona kokemuksena. Evolvehan oli pidetty tuohon asti ulkopuolisilta salassa, mutta THQ:n huutokauppa johti siihen, että kiinnostuneet ostajat saivat nähdä aivan kaiken.
Studiolla oli kolme vaihtoehtoa. Ehkä THQ selviäisi yhtenä kappaleena huutokaupasta ja työt jatkuisivat kuten ennenkin. Ehkä Turtle Rock keräisi itse rahat ja koittaisi ostaa Evolven oikeudet. Kolmas ja lopulta parhaaksi todettu vaihtoehto oli kuitenkin 2K Games, joka vaikutti innostuneimmalta projektista. Nyt hanke on edennyt siihen pisteeseen, että siitä ollaan valmiita kertomaan avoimesti pelaajille.
Itse olen ainakin vakuuttunut näkemästäni. Jos tasapainotus osuu nappiin, Evolvesta voi tulla jopa vuoden paras moninpeli, kun se ilmestyy PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle ensi syksynä.