Suomi
Gamereactor
ennakot
F1 25

F1 25 ennakossa, mitä uutta tarjoaa My Team ja Career Mode?

Gamereactor pääsi katsomaan tulevaa ajopeliä matkalla Codemastersin Birminghamin studiolle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sanotaan se heti tähän alkuun. Jos katseli julkistusta Codemastersin pelistä F1 25 niin tietää jo, että pelissä on paljon lupaavia parannuksia ja toisaalta palaavia ideoita. Mukana on LiDAR-mallinnettuja ratoja, kolmansia Braking Point -säätöjä My Teamiin ja paljon muuta. Näistä asioista päästään kertomaan piakkoin, mutta tässä ennakossa voi keskittyä ainoastaan Career Modeen ja My Teamiin. Niistä muista osa-alueista on vain odoteltava tietoja hieman kauemmin...

HQ

Joka tapauksessa mennään heti ennakon keskeisiin asioihin kertomalla Career Modesta. Suoraan sanottuna paljon on kaikkea, ja eron todellakin huomaa. Career on aina ollut yksi F1:n parhaita ominaisuuksia, ja siksi ei ole yllättävää, että Codemasters pitäytyy tutuissa elkeissä. Ydinosat, kuten oman joukkueen ja kuskin valinta, ja sitten mahdollisuus kokea kymmenen kautta Formula 1 -ajamista ovat edelleen paikoillaan, paitsi että nyt aiempaa hiotumpana kera parannuksien ja säätöjen sellaisissa paikoissa, jotka ovat olleet vähemmän merkittäviä aiemmissa versioissa. Haastattelut ovat aiempaa luonnollisempia ja uskottavampia, radan ulkopuolinen tekeminen on aiempaa mielenkiintoisempaa, ja varsinainen kisavalmistautuminen viikonloppuun ja Grand Prix -toiminta ovat yhtä jännittäviä kuin ennenkin. Codemasters kertoo niistä muutoksista, mutta kuten on pelien EA Sports FC, PGA Tour 2K ja monen muunkin urheilupelin laita, on tämän vuoden F1 Career Mode vain hieman hiotumpi nykymuodossaan.

My Team on jokseenkin erilainen, mutta ennen kuin kerron, mikä on muuttunut pelimuodossa, puhukaamme hieman siitä, mistä kaikki ovat kiinnostuneita: ajamisesta. F1 25 on selvä parannus F1 24 -peliin ratti- ja sim-rig-pelaajille. Peli tuntuu paljon paremmalta tuntumaltaan, ja vähemmän turhauttavalta ajaa, ja samalla tarjoten erilaisia säväyksiä, joilla jokainen simulaatioajopeli loistaa. Pelattavuus on tuttua mutta tiukkaa, grafiikka on mahtavaa, vastapuolen kuskit ovat konstikkaita päihittää varsinkin korkeammilla vaikeustasoilla, ja kaikki tämä tarjoillaan ajotuntumalla, joka ei ole veitsenterällä tasapainoilua, jossa pienikin virhe johtaa seinään ajamiseen.

Tämä on mainos:

Peliohjaimella meno on kehnompaa tarjoten paljon haastavamman auton käsittelyn, jossa rajan löytäminen on vaikeampaa, koska ratin ja polkimien tarkkuus puuttuu. Kuitenkin kaikki toimii suunnilleen niin hyvin kuin voi odottaa, ja sanoisin niinkin, että tämän vuoden peli tarjoaa paremman ja täydellisemmän ajokokemuksen.

F1 25

Joka tapauksessa, My Team. Tämä pelimuoto on todellakin saanut muutoksia. Entinen dynamiikka, jossa pelaaja on kummallinen yhdistelmä niin omistajaa kuin kuljettajaakin, on nyt poissa, ja tilalla voi pelata kahta lisäroolia.

Ensimmäinen on omistaja, joka hoitaa kaiken pyörittämisen ja liiketoiminnan. Tämä voi olla tiimin polkaiseminen pystyyn - joka nyt esitetään aiempaa monimutkaisempana tuunailuna, ja näin voidaan luoda aiempaa uskottavampaa ja aiempaa elävämpää - mutta myös valitaan se oma kuljettaja, ja allekirjoitetaan parhaat sopimukset, tehdään ne kaikkein parhaiten saavutettavissa olevat sponsorisopimukset, johdetaan joukkoa tutkimukseen ja tuotekehitykseen, hoidetaan taloutta ja tietysti pidetään silmällä fanien mielialoja. Kyseessä on uusi mekaniikka siitä, miten pidetty oma talli on. Jo asemansa vakiinnuttanut talli kuten Ferrari tai Mercedes-AMG saavat korkean luokituksen aiemman menestyksen ansiosta tai historiallisten näyttöjen ansiosta, kun taas sellaiset tallit kuin Haas saavat alhaisemman luokituksen, koska ovat enemmän alussa, ja tehneet tyypillisesti kehnompaa tulosta. My Teamissa haaste omistajana on korottaa fanien mielialoja, ja siten tehdä omasta tallista aina vain parempi.

Tämä on mainos:

Mukana on myös HQ-päivityksiä antamassa lisää vastuuta hallinnoinnista ja henkilökunnan palkkaamisesta Formula 1 -joukkueeseen. Se ei ole läheskään niin monimutkainen kuin mitä Frontier Developments tarjosi F1 Manager -sarjassaan, mutta se toimii ja on vetoavampi kuin mitä aiemmin ajopelissä on ollut tarjolla.

Kuljettajana on sitten otettava vastuu toisesta vaihtoehdosta, johon sitoutuu kauden alussa. Käytännössä poissa on idea jatkuvasti oman hahmonsa asettamisesta etusijalle kuskiparissa, sillä nyt tavoitteena on taata joukkueen menestys auttamalla ajajia menestymään radalla ja sen ulkopuolella.

Kaiken kaikkiaan My Team on samanlainen kuin mihin on totuttu, paitsi että ne aiemmat kehnommat ja kummallisemmat ominaisuudet, jotka oli tapana vain ohittaa aiemmissa F1-peleissä, ovat nyt aiempaa paremmat, ja käyvät aiempaa paremmin järkeen. Niin ja pelimuodossa on huomattava, että pelaaja on aina 11. joukkue radalla. Se voi olla oma tuotos, kuvitteellinen Konnersportin organisaatio Braking Pointissa tai APX GP -organisaatio tulevasta ihmisten näyttelemästä elokuvasta.

F1 25F1 25F1 25
F1 25F1 25

Saattaa kuulostaa siltä, että F1 25 on hyvin samanlainen kuin aiemmat pelit, ja vaikka ehdottomasti suuria muutoksia kaavaan ei olekaan tulossa (lopultakin vain peilaten oikeaa F1-menoa ei ihan niin edustavasti), mukana on muutamia todella lupaavia ja jännittäviä muutoksia tulossa, mutta on odotettava niistä lisätietoa myöhemmin.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä