Suomi
Gamereactor
arviot
F1 25

F1 25 on paras, mitä saatavilla on tällä hetkellä

Uusi vuosi ja uusi F1-peli Codemastersilta. Mutta kuinka paljon on oikeasti muuttunut, ja kuinka hyvä on uusi kausi Braking Pointia?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Uusi vuosi, uusi aloitus. Toisin sanoen on meno entinen EA:lla, mitä tulee siihen, miten he kohtelevat urheilulisenssejään, ja onko moinen positiivista vai negatiivista, on toki ikuisen väittelyn aihe. Codemastersille ja heidän tiimilleen, jotka ovat tehneet F1-pelejä muodossa tai toisessa sitten 2009, toisin sanoen 16 vuotta, tämä on tärkeää, sillä tämän vuoden versio todellakin on hyvä (ja myyvä). Niin arvio kuin myyntiluvut ovat laskeneet viime vuosina ja EA:n alaisuudessa pelisarja ei ole siirtynyt kokonaan positiiviseen suuntaan.

Aiemmin hyvin suositut historialliset osat on peruttu ja energia on suunnattu asioihin, joilla on hyvin vähän tekemistä urheilun kanssa. Eikä vähiten F1 World, josta tuli myöhemmin F1 Life, ja myös Fanzone-tila, Podium Pass ja PitCoins. Tämä yhdistettynä monien fanien kuvaamaan sarjan huonoimpaan ajokokemukseen pitkään aikaan tekivät viime vuoden pelistä yhden epätasaisimmista sarjassa vuosiin. Ja sen huomasi selkeästi myös huonoissa myyntilukemissa.

Nyt en aio ennustaa epäonnistumista, mutta ei vaadita Einsteinin tason älykkyyttä huomatakseen, että selvästi vähemmän kappaleita pelistä on myyty, joka perustuu yhteen maailman isoimmista moottoriurheilulajeista, viiden vuoden ajan, eikä moinen voi jatkua. Virallinen lisenssi ei ole ilmainen, ja työ on kallista, epäilemättä. Ja sikäli on annettava tunnustusta tiimille, sillä huolimatta viime vuoden fiaskosta, sillä kyllä: juuri sellainen se oli, he eivät ole hellittäneet ja työ tämän vuoden pelissä ovat vaikuttavat ottaen olosuhteet huomioon.

F1 25
Tämä on mainos:

Kaikkein kunnianhimoisin versio? Ei, niin pitkälle en menisi, mutta muutokset ovat isoimmat pitkään aikaan eikä vähiten, että he (lopultakin) ovat jättäneet vanhat konsolit taakseen, sillä peli julkaistaan ainoastaan Playstation 5:lle, Xbox Series X/s:lle ja PC:lle, mikä tarkoittaa, että nyt on enemmän tehoa käytössä, mikä on monin paikoin nähtävissä. Hieman parempi esitys, hieman parempi tekoäly, ja vähän enemmän syvyyttä erilaisissa pelimuodoissa, missä, muun muassa, MyTeam on kokenut kokonaan uuden entistyksen.

Mutta aloitetaan sillä, että henkilökohtaisesti, ja varmaankin moni muukin astialle palaavista faneista on eniten kiinnostunut, eli ajokokemuksesta. Tämä on, kaiken kaikkiaan, se paikka, missä pelejä on eniten kritisoitu ajan kanssa uudelleen ja uudelleen viime vuosina. Huolimatta yrityksistä hienosäätää autoja reagoimaan kaikkeen aina säästä ja tuulesta erilaisiin pintoihin ja likaiseen ilmaan niin tuntuu siltä, että Codemasters on toistuvasti kompuroinut. On se sitten kyse niin sanotun hyvän keskitien etsimisestä eli tasapainosta kovan simulaation ja helposti lähestyttävyyden kesken, on vaikea sanoa.

Ymmärrän kyllä, ettei ole helppoa saada kaikkia tyytyväisiksi, mutta miksi ei tekisi asiaa samoin kuin he ovat tehneet rallipeleissään, ainakin siihen saakka, kunnes EA lopetti kaiken työn koskien WRC:tä. Mutta juttu on niin, etten enää usko mahdolliseksi luoda jotain, mikä vetoaisi niin kovan luokan nörtteihin, ja samaan aikaan tuntuisi iloisesti tervetulleeksi innokkaalle, joka haluaa vain ajaa muutaman kierroksen Monzassa Ferrarilla, ja tunne vain vahvistuu muutaman tunnin kuluessa, kun on ajanut F1 25:ssä.

F1 25
Tämä on mainos:

Hyvässä ja huonossa mielessä tässä on lisää sitä samaa, vaikkakin muutoksia on tehty, ja ne ovat huomattavissa. Kaikkiaan tämän vuoden peli on hitaampi, mikä on positiivinen muutos, joskin sitä tuskin huomaa kukaan muu kuin sellainen, joka pelaa joka vuosi F1-pelejä. Kyseessä on askel oikeaan suuntaan verrattuna edelliseen versioon, ja näin ollaan jossain pelien F1 23 ja F1 24 välissä. Autot ovat ajettavia ja hyvin reagoivia, vaikkakin edelleen liian ystävällisiä ja anteeksiantavia.

Se on hieno juttu, jos aikoo ajella peliohjain kädessään, mutta vähemmän jännittävää, jos aikoo pelata F1 25 -peliä mittavalla laitteistolla, kuten ratilla ja polkimilla. On paikallaan painottaa, että vaikka olen suurin lajin fani oikeassa elämässä, olen pelaajana enemmän satunnaisen suuntaan. Ohjattavuus ei ole koskaan ollut riittävän hyvä minulle, ja havaintoni ja ajatukseni ajokokemuksesta ovat tyystin tällä pohjalla. Mutta kuten sanoin, voin silti kokea pelin enemmän pelihallimaisena kuin realistisena.

Pomput ja montut ovat vähemmän selviä tänä vuonna, ja autot yleensä tuntuvat enemmän olevan tiessä kiinni. Varsinkin korkeilla nopeuksilla pito on huomattava, ja se on positiivinen tunne, kun taas tunne katoaa nopeasti alemmilla nopeuksilla. Samalla tavalla alueet radan ulkopuolella ovat aiempaa rankaisevampia. Ei niin, että kadottaisi kaiken nopeuden ajaessaan hiekalla tai ruohikolla, vaan enemmän sillä tavalla, että virtuaalisesti pito katoaa hallituksi vesiliirroksi. Jos olisin halunnut realistisemman tulkinnan, tämä toimii hienosti, mutta kompromissina se on ihan kohtuullinen.

F1 25

Valitettavasti en voi sanoa samaa sään vaikutuksesta kisoihin ja autoihin. Viime vuoden F1-peli oli jo liian hellä tällä alalla, ja tämän F1 25 on perinyt, ja vaikka kisaaminen sateessa näyttää dramaattiselta, se ei heijastu riittävästi itse ajamiseen. Ajaminen on ehdottomasti haastavampaa. Mutta ei läheskään niin paljon kuin sen pitäisi. Lisäksi näkyvyys on lasin läpi liian hyvä.

Kiihkeys ja tasapainoilu ohjauksen ja katastrofin välillä ei ole koskaan paikoillaan, ja se on sääli. Selvää on, että parantamisen varaa on edelleen paljon, sillä vaikka ajokokemusta on päivitetty ja tehty tuoreemmaksi, se tuntuu edelleen askeleelta sivuun eikä varsinaiselta parannukselta. Peli onkin lähinnä enemmän helposti lähestyttävä kuin koskaan ennen, ja vaikka henkilökohtaisesti minua se ei niin haittaa, en ole varma, onko se jotain, mikä miellyttää kovimpia simulaationörttejä.

Mutta jos ajokokemus onkin paikoillaan, on radat tehty uusiksi. Tai siis kourallinen niistä tarkemmin sanottuna. LiDAR-skannauksella Codemasters on tuonut mukaan yksityiskohtia, kuten korkeuden muutoksia, monttuja, mutkan sädettä ja vierekkäin olevia ympäristöjä kirurgisella tarkkuudella. Tällä on suuri merkitys radoilla Suzuka, Melbourne ja Miami, jotka yhdessä uuden Braking Point -kauden kanssa on itse asiassa pelin isoin valtti. Unelmana olisi, jos Codemastersin tiimi saisi päivittää kaikki pelin radat samalla tavalla, mutta aika maksaa rahaa, ja mikäli F1 on edelleen olemassa EA:n alaisuudessa ensi vuonna, pitäisi olla mahdollista nauttia toisesta kourallisesta LiDAR-skannattuja ratoja.

F1 25

Toinen iso juttu F1 25 -pelissä on ollut mahdollisuus ajaa ratoja lopusta alkuun, mikä on nyt ensimmäistä kertaa mahdollista esimerkiksi Silverstonessa ja Zandvoortissa. Se vaikuttanee kikalta, mutta juttu on niin, että se muuttaa kisoja hieman, ja käyttäen Silverstonea esimerkkinä on ylimääräinen alue DRS:ää lisätty, kun ajaa väärään suuntaan. Klassikot saattavat olla klassikkoja, mutta ei käy kieltäminen, miten muutetut olosuhteet oikeastaan antavat uutta eloa näille radoille.

Valitettavasti vain kolme rataa kaikkiaan antavat mahdollisuuden ajaa väärin päin: jo mainitut Silverstone ja Zandvoort sekä sitten Red Bull Ring Itävallassa. Tietokoneen ohjaamat vastustajat ovat saaneet myös koulutusta, ja henkilökohtaisesti en huomannut suurta eroa tekoälyn käytöksessä ajettaessa väärään suuntaan verrattuna "normaaliin" ajoon. Joka tapauksessa kyseessä on hauska ja tervetullut lisä, mutta edelleen toivoisin, että niitä olisi enemmän.

Mutta tämän vuoden iso vetonaula, ja ehdottomasti pääasiallinen syy käyttää rahaa F1 25 -peliin, on selvästi Braking Point. Kyllä, suuresti dramaattinen ja samalla viihdyttävä tarina tekee paluun kolmannen kauden voimin oltuaan poissa pelistä F1 24. Jälleen kerran kuvitteellinen Konnersport on keskiössä, ja tarina jatkuu siitä, mihin viimeksi jäätiin. Tutut nimet, kuten Aiden Jackson ja Devon Butler tekevät paluun, mutta mukana on uusiakin hahmoja kera Drive to Survive -kelvollisen kerronnan, joka pitää parissaan.

F1 25

Kuten oli odotettavissa, on mukana niin sisäisiä kuin ulkoisia ristiriitoja, ja draama on koko ajan pinnalla. Kyseessä on täydellinen tauko muuten niin kuivista ja vakavista kisoista, joita peli kuvaa, aivan niin hyvänä kuin muistetaan, ja kiitos hyvin sävellettyjen jaksojen, parannetun kasvoanimaation, ja uskottavan mutta mahdollisesti vähän ylilyödyn näyttelyn. Tämä on Braking Pointin kolmas kausi, ja erittäin, erittäin hyvä ja jotain sellaista, joka pitäisi olla säännöllinen osa peliä vuosi toisensa jälkeen. Tässä tilanteessa Codemasters on saavuttanut jotain, mistä muut rallipelit saisivat ottaa oppia.

Kuten aiemmin mainitsin, MyTeam on sekin tehnyt paluun, mutta se on muuttunut varsin paljon verrattuna aiempiin vuosiin. Tervetullut kokonaan uusiksi tehty muutos on tehty vuodesta 2020 mukana olleeseen, joskin se tuntui viime vuonna varsin tylsältä. Pelimuoto on vain "MyTeam 2.0", ja käsittää muutakin kuin auton värin valinnan ja joukkuetoverin palkkaamisen. On lopultakin mahdollista rakentaa oma tiimi alusta asti, jos niin haluaa, ottaa haltuun jo olemassa olevat, kuten Konnersport tai APXGP. Kyllä, F1-elokuvan fiktiivinen tiimi on myös mukana.

Poissa on tunne siitä, että tässä olisi tuunattu Career-tila, missä on pakko tasapainoilla budjetin kanssa, hoitaa henkilökuntaa ja tehdä paljon päätöksiä, jotka voivat määrittää koko kauden tuloksen. Kuinka auto kehitetään, ja mitkä sponsorit halutaan toivottaa mukaan tiimiin? Nämä ovat vain muutamia kysymyksiä, joihin paneudutaan, ja samalla pitäen silmällä, mitä Codemasers kutsuu Fan Ratingiksi, mikä on juuri sellainen kuin se kuulostaakin, eli kisa olla niin hyvässä maineessa ja houkutteleva kuin mahdollista, mikä niin ikään vaikuttaa moneen muuhunkin osa-alueeseen. Jos haluaa houkutella ne kaikkein arvostetuimmat sponsorit, tarvitsee myös olla hyvin hoidettu tiimi.

F1 25

Auton ja ajajan kehitys on nyt laitettu erilleen pakottaen pelaajan tekemään hyviä valintoja siitä, miten ja mihin käyttää resurssinsa. Kyseessä ei ole aito F1 Manager, mutta epäilemättä Codemasters on katsonut taakseen kerran tai kaksi, miten (valitettavasti) kuopattu sarja teki, ja tuonut mukaan parhaita paloja. Vaikkakin MyTeam 2.0 ei tarjoa samaa syvällisyyttä kuin Frontier Developmentsin vastaava, on se enemmän kuin tarpeeksi tarjotakseen ainakin jotain selvästi erilaista kuin vain kaasuttamista kierros toisensa jälkeen ratin takana.

Mitä tulee esitystapaan, on käytössä jälleen kerran Ego-moottori tarjoamassa tehoja, ja kuten aiempina vuosina, F1 25 näyttää todella hyvältä varsinkin tietokoneella, jossa on riittävästi suorituskykyä mahdollistaakseen lihaksien pullistelun. Path-Tracingin avulla voi peli näyttää kauhean upealta, ja joka on tällä hetkellä PC:n yksinoikeutena. Konsolipelaajien taas sitten on oltava ilman sitä, eikä puhetta ole ollut PS5 Pro -päivityksestä (vielä), joten katsotaan, mitä tapahtuu tulevaisuudessa tällä saralla.

Mikä on nautittavissa kaikilla alustoilla, on kaikkiaan paranneltu valaistus. F1-pelit ovat aina näyttäneet naurettavan hyviltä jo pitkään, ja Ego-moottori on toistuvasti maalannut eteen dramaattisia kuvia iltapäivän valossa, aikaisessa aamussa tai myöhäisessä illassa. Mutta jostain syystä kirkas päivänvalo on alue, jossa peli ei ole pysynyt perässä, ja on jopa suorastaan kehno. Codemasters on lopultakin korjannut asian ravistaen yltä piirroselokuvamaisen asun, joka teki aiemmista F1-peleistä kärsineen näköisen kirkkaassa päivänvalossa. Ero on havaittava ja arvostettava puhumattakaan siitä, että F1 25 tuntuu nyt yhtenäisemmältä graafisesti.

F1 25

Siitä huolimatta ääni on myös saanut parannuksen, eikä se ollut huono ennenkään, mutta nyt jopa uskottavammat äänitiedostot aiemmista kisoista on saatu mukaan, ja vaihtelu on suurempaa kuin koskaan ennen. Pieni mutta ei lainkaan mitätön muutos, joka omalta osaltaan parantaa pelikokemusta. Sanoisin, että moottorin ärjyntä on hieman erottuvampi pelissä F1 25, ja tunnelman osalta on aiempaa isompi ero esimerkiksi Ferrarin moottorin ja Mercedesin vastaavan kesken.

Mutta lopuksi se iso kysymys on, onko tämän vuoden versio sijoituksen arvoinen, jos on jo hankkinut pelin F1 24, tai F1 23. Kuten aina, vastaus riippuu siitä, miten kiinnostunut ja innostunut on urheilusta, ja onko valmis käyttämään kuinka paljon tunteja verkossa ajaen toisten samanlaisten ihmisten kanssa. Ajokokemus on hieman kysymysmerkki, enkä pitänyt tietokoneen ohjaamia vastustajia kovinkaan parempina viime vuonnakaan. Mutkiin syöksyminen valitettavasti edelleenkin toimii turhan hyvin, ja tekoäly on hyvinkin lempeä, mitä tulee jarruttamiseen törmäyksien estämiseksi.

Samalla tavalla huomasin joitakin epämiellyttäviä ja näennäisesti satunnaisia bugeja mukaan lukien töyssyt, jotka aiheuttivat aggressiivisia ja allergisia reaktioita, mikä johti enemmän kuin kerran vierailuun soralle tai esteeseen. Pelin tuhoaja moinen ei ole, sillä vastaavaa on nähty aiempinakin vuosina, mutta on silti ikävää, että moista sattuu, ja väärällä hetkellä se pilaa useamman tunnin pelaamisen.

F1 25

Totta kai Rewind-ominaisuus on mukana (ehkä ihan syystä?), mutta moinen ei pitäisi olla lainkaan ongelma. Tulosta rajoitetusta ajasta pelin testaukselle, ja kiireellisestä aikataulusta? Kyllä, mahdollisesti, mutta voi olla odotettavissa päivityksiä pian julkaisun jälkeen, jotka sitten korjaavat pahimmat ongelmat. Mutta kuinka paljon se muuttaa ajokokemusta, en osaa sanoa.

Sisällön puolesta ei ole mitään valittamista. Braking Point itsessään on rehellisesti sanoen tarpeeksi kukkaron avaamiseksi, ja jopa kokonaan uusiksi tehty MyTeam on hintansa arvoinen. Peli on ehkä kalliimpi kuin viime vuonna, mutta ne, jotka seuraavat lajia ja ohittivat edellisen pelin, on tässä nyt hyvä tilaisuus jälleen kerran kokeilla maailman nopeinta moottoriurheilua, sillä F1 25 on suuresti viihdyttävä, vaikkakin parantamisen varaa on.

Pyörää ei keksitä uudelleen, ja ellei mukana olisi Braking Pointia ja uusia LiDAR-skannattuja ratoja, olisi rehellisesti sanoen vaikea suositella F1 25 -peliä kenellekään muulle kuin kovimmille faneille. Ja vaikka saatan kuulostaa itseään toistavalta, niin sanon lopullisena kantanani, että paljon on samaa kuin viime vuonnakin. Onko tarvetta saattaa maailmalle joka vuosi uusi F1? Ei missään tapauksessa. Mutta olen ehdottomasti kiitollinen siitä työstä, minkä Codemasters on tehnyt, ja F1 25 on, ehdottomasti, se täydellisin ja paras esitys urheilusta PC:llä tai konsolilla tähän asti. On vain sääli, että peli on varsin suoraviivainen eikä lainkaan realistinen, ja jos aikoo pelata, kannattaa olla varautunut bugeihin. Eikä vähiten PC:llä...

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Braking Point on ilmiömäinen, MyTeam 2.0 on vetoava, uudet LiDAR-skannatut radat ovat mahtavuutta
-
Buginen ja taipumus kaatuilla - varsinkin PC:llä. Edelleen varsin kesy tekoäly, liian anteeksiantava ohjaus, Denuvo ja EA:n huijauksenesto...
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä