Far Cry 6 on ollut esillä runsaasti viime kuukausina. Ubisoft on laskenut maailmalle lukuisia trailereita, joista jokainen käsittelee peliä hieman eri suunnista. Gamereactor sai tilaisuuden pelata peliä muutaman tunnin ajan. Yaran saarella pääsi samoilemaan, kapinallisia tapaamaan ja jopa pääpahis Anton Castillo kohdattiin (Giancarlo Esposito).
Far Cry 6 on pääpiirteissään hyvin samanlainen kuin pelisarjan aiemmatkin osat. Pelaaja asettuu aluetta hallitsevaa diktaattoria vastaan. Anton Castillo haluaa palauttaa Yaran sen entiseen loistoon hinnalla millä hyvänsä. Tämä näyttää tarkoittavan paikan muuttamista sotilasvaltioksi, jossa kansalaisten hyvinvointi voidaan uhrata teollisen ja taloudellisen kasvun alttarille. Far Cry 6 eroaa edeltäjistään siinä, että enää ei ammuta ensin ja kysellä myöhemmin. Nyt on taisteltava sissinä, joten painopiste on hiiviskelyssä, väkijoukkoon sulautumisessa ja on taisteltava vapauden puolesta ilman rahoitusta ja teknologian suomaa tukea.
Far Cry -sarjan peruspalikat ovat ennallaan, mutta Far Cry 6 haluaa rakentaa Yaran saaresta sissitaistelijan paratiisin. Saari on yksityiskohtainen ja juuri sellainen, mitä pelialueelta sopii odottaa. Mukana on perinteisiä teitä, mutta koska saarella on käyty sissisotaa vuosikymmeniä, kätkee viidakko sisäänsä useita pikkupolkuja liikkumiseen huomiota herättämättä. Aseet ja varusteet ovat itse nikkaroituja. Hevoset ovat uusi kulkuväline, joka ei pidä yhtä paljoa ääntä kuin moottoroidut vempeleet. Lopputuloksena on erilainen pelattavuus, joka kuitenkin tuntuu tutulta.
Yara on iso alue, ja jaettu useisiin pienempiin alueisiin. Nämä alueet on jaettu kokemustasoihin, joten ei kannata suunnata korkean tason alueelle silkkana sellaisenaan. Sotilaita vastaan asettuessa on syytä olla varustautunut. Tämä edellyttää kapinallisten auttamista tarkastuspisteiden valtaamisessa, kohteiden eliminoinnissa, alueiden tuhoamisessa ja mitä muuta perinteistä Far Cry -sarjassa onkaan tehty. Toisaalta mikään ei estä kokeilemasta onneaan myös ilman oman arsenaalin kasvattamista.
Järjestelmä on erilainen kuin Far Cry 5 -pelistä muistettava, jossa siis pystyi menemään melkein minne halusi ansaiten Resistance Point- pisteitä mennessään, ja lopulta oli aika kohdata paikallinen pomovastus. Far Cry 6:ssa kokemuspistetasot toimivat samalla tavoin kuin Ghost Recon Wildlandsissa (ja Breakpointissa). Näin rajoitetaan pelaajan kykyä pyssytellä tiensä suoraviivaisesti halki Yaran saaren. Samalla rohkaistaan tutkimaan saarta alue kerrallaan ennen seuraavalle siirtymistä. Muutama tietokoneen ohjaama NPC-hahmo syöttää pelaajalle uusia tehtäviä pelin edetessä, ja näin pidetään pelaajan huomio olennaisessa.
Far Cry -pelin tärkein osuus on kiinnostava ja täynnä tekemistä oleva hiekkalaatikko, mutta tekninen suoriutuminen on myös tärkeää. Kokeillun perusteella liikkuminen on sujuvaa, ja ampuminen samaten. Immersio vaikuttaisi olevan jopa parempi kuin edeltäjissä muutaman mielenkiintoisen pelimekaniikan ansiosta.
Esimerkiksi aseita ja varusteita voi muokata höyläpenkeissä kautta saaren. Tämä voi tarkoittaa itse tehdyn äänenvaimentimen laittamista aseeseen, tai vaikka parempia tähtäimiä pitkän etäisyyden taistoja varten. Muutokset vaikuttavat aseen ulkonäköön, mutta myös niiden käyttämiseen. Jos esimerkiksi äänenvaimennettua asetta käyttää liian paljon, on seurauksena ylikuumentuminen ja hetken verran jäähtymisen odottelu.
Sissitaistelijan vaikutelman lisäämiseksi Far Cry 6:ssa on mahdollisuus laittaa ase koteloon. Näin on helpompi sulautua paikallisten sekaan. Näin voi lähestyä helpommin vaikka vartijaa lahjominen mielessä.
Laskuvarjot ja liitopuvut tekevät paluun, ja näillä onnistuu saarella liikkuminen vauhdikkaasti. Nämä konstit tuntuvat paremmin tasapainotetuilta verrattuna sarjan aiempiin peleihin. Lemmikit ovat mukana nytkin, ja auttavat pelaajaa taisteluissa (mukaan lukien paitaan pukeutunut krokotiili Guapo). Se kiinnostavin lisäys on kuitenkin Supremo-selkäreppu. Kysymys on käytännössä niin sanotusta ultimate-kyvystä eri muunnoksina. Exterminator on monipiippuinen ohjusase, ja sitten Zona Medicina elvyttää ja parantaa pelaajaa ja muita liittolaisia. Näitä keinoja voi käyttää kerran, ja sitten on odoteltava varsin pitkä cooldown-aika. Voimanlähteenä on uraani, joten nämä ovat kovaa kamaa.
Far Cry 6:n testaaminen aiheuttaa väkisinkin innostusta. Kyllähän peli näyttää ja tuntuu tutulta, mutta silti tulossa on komean näköinen ja mielenkiintoinen maailma tutkittavaksi, ja lisäksi pelaaminen on sujuvaa ilman sen kummempaa ihmettelyä. Mitään suuria vallankumouksia ei ole luvassa, mutta hiottua ja hyvää pelaamista senkin edestä.