Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

On aika valmistautua seikkailuun, jota on tehty vuosikymmenen ajan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hajime Tabatan johtamalle tiimille Final Fantasy XV:n kehityskaari on ollut pitkä ja vaativa. Tätä kirjoitettaessa julkaisuun on enää vajaa kuukausi. Ennakko keskittyy jaksoon, jota pääsimme pelaamaan Lontoon esittelytilaisuudessa.

Noctis, Prompto, Ignis ja Gladiolus ovat matkalla häihin, kun jotain odottamatonta tapahtuu. Dialogi on hieman erikoista, mutta henkilöt ovat silti mukavan oloisia persoonia. Tämä huolimatta siitä, että aluksi kaikki vaikuttavat enemmän tai vähemmän stereotyyppisiltä ja ohuilta. Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen hahmojen omat henkilöhistoriat ja toiminnalliset vaikuttimet tuntuvat kiinnostavilta. Tarinan varsinainen kerronta lähtee onneksi niin sanotusti lentoon hieman leväperäisen aloituksen jälkeen. Marraskuun lopussa on kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan matka kehittyy.

Final Fantasy XV:n maailma vaikuttaa melkoisen suurelta: kartta on sanalla sanoen valtava ja väärällään tekemistä. Yhdellä asemalla vieraillessa saamme ohjeen jututtaa ravintoloitsijaa, koska hän kuulemma näyttää meille paikkoja. Siinä sivussa saadaan ohjeet päästää lähellä oleva iso hirviö päiviltä. Osa tehtävistä noudattaa tuttua ja tylsää massiivimoninpelien kaavaa: mene tuonne, tapa monsteri, palaa takaisin ja kerää palkkiosi. Hirviötehtäviä voi verrata Witcher 3:n vastaaviin, joskin Final Fantasy XV:n toimeksiannot ovat huomattavasti yksinkertaisempia. Pelaajan ei tarvitse kuin juosta määrätylle alueelle, jolloin tehtävä käynnistyy.

Lontoossa pelatut tehtävät ottivat meiltä muutaman tunnin aikaa. Yhdessä niistä seurasimme autolla mystistä miestä paikkaan, jonka kaikesta päätellen piti olla autio ja hylätty. Jalkaisin aluetta lähestyessä valtaisan kokoinen pahisolio ilmaantui, ja eeppinen taisteluhan siitä seurasi.

Tämä on mainos:

Ympäristöjen vaihtelu on suorastaan mahtavaa ainakin niiden alueiden osalta, joita pääsimme kokeilemaan. Mukana oli kaikkea avoimesta aavikosta kostean sademetsän kautta aurinkoiseen rantamaisemaan asti, unohtamatta turistijoukkoa ja Noctisille soveltuvia kalastuspaikkoja. Vuorokaudenajat vaihtelevat pelin kuluessa, ja yöllä voi kohdata joitakin vaarallisia hirviöitä. Yhdessä vaiheessa tutkimme pimeää metsää kohdaten äkkiä olion, jonka taso oli 30 pykälää omaamme korkeampi. Oli siis pakko ottaa jalat alle ja juosta.

Final Fantasy XV

Taistelujärjestelmä tuntuu toimivalta, joskin hieman sotkuiselta. Oman hahmon asemoiminen on hankalaa varsinkin silloin, kun ruudulla on paljon erilaisia vihollisia samaan aikaan. Ajoittain oli parasta vain painaa hyökkäysnappia parasta toivoen. Pahiksen kylkeen iskeminen on aina suositeltavaa varsinkin, kun sen tekee yhden kaverin avustuksella. Myöhemmin viholliset ovat alkua paljon vastustuskykyisempiä. Näin ollen on tärkeää lähestyä taisteluita ajatuksen kanssa miettien maalihierarkiaa sen suhteen, missä järjestyksessä vastukset kaadetaan.

Apureiden käyttäminen ja omien liikkeiden linkittäminen heidän kanssaan on vaivatonta. Visuaalisen näyttävyyden lisäksi konstista on selvää hyötyä. Ensimmäinen osuma voi tehdä pahiksen toimintakyvyttömäksi muutamaksi sekunniksi, jolloin jatkoiskun tekeminen on jokseenkin turvallista. Myös erikoisliikkeitä voi hyödyntää, jos ei muuten niin tehdäkseen tappeluista monipuolisempia. Peli antaa jokaisen kahinan jälkeen arvosanan suoriutumisesta. Tarkoituksena on antaa palautetta sen suhteen, missä meni hyvin ja missä on parannettavaa tulevaisuuden taisteluja ajatellen. Yllättävää kyllä, julkaisun viivästymiset ovat tehneet kokonaisuudelle hyvää. Ylimääräinen aika on käytetty hyödyksi, ja peli tuntuu paljon hiotummalta viime vuonna kokeilemamme demoversion rinnalla.

Tämä on mainos:

Final Fantasy XV:stä on tulossa eeppinen seikkailu, jonka loppuun saattamiseen saa varata kymmeniä tunteja aikaa. Alku lainaa liikaa vaikutteita massiivimoninpeleiltä eikä vielä ole selvää, muuttuuko tehtävärakenne paremmaksi tarinan edistyessä. Noctis joukkioineen on mielenkiintoinen henkilökavalkadi, joiden edesottamuksista haluaa tietää lisää. Pelin maailma ympäristöineen ja musiikkeineen on vakuuttava heti alusta asti. Final Fantasy näyttää tekevän toden teolla paluuta, eikä yhtään liian aikaisin.

Final Fantasy XVFinal Fantasy XV
HQ
HQ
HQ
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV
Final Fantasy XV

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä