Fire Emblem on jo yli 30 vuoden ajan viihdyttänyt taktisten JRPG-pelien faneja. Nintendo Switchin Fire Emblem Engage on ensikosketukseni pelisarjaan, joten osa veteraanien huomaamista asioista saattoi mennä minulla ohitse. Mutta näillä mennään.
Aloitusjakso on suureellinen, joka on itse asiassa se pelin ratkaisutaistelu pelaajan valitseman hahmon kera, joka on Divine Scion Alear. Mukana on joukko sankareita, joilla on tukenaan Emblemit (eli aiempien Fire Emblem -pelien sankarihahmot). Näin iso pahis Fallen Dragon Sombron kaadetaan. Taiston jälkeen Alear vajoaa tuhatvuotiseen uneen, ja herää muistinsa menettäneenä. Sitä paitsi uhka Elyosille on uusiutunut. On löydettävä 12 Emblem Ringiä ja palautettava rauha mantereelle. Kuljettavana on neljä erilaista aluetta, ja voitettavana armeijan verran Sombronin pahiksia. Alearin apuna on mukava joukko liittolaisia, joiden kyvyistä ja keinoista on pelaajan oltava hyvin perillä.
Valitsin pelata niin sanotulla permadeathillä, eli pelissä kerran kuollut henkilöhahmo pysyy kuolleena. Henkilöhahmon pysyvä kuolema vaikuttaa keskeisesti pelin jatkoon. Kun sitten menetin yhden liittolaisen pysyvästi, muutti se pelitapaani merkittävästi.
Jokaisen taiston jälkeen käytin runsaasti aikaa tukikohdassa eli El Somnielissa samoiluun keskustellen, kauppaa käyden ja joukkoani harjoittaen. Suurin syy tähän oli oppia tuntemaan se oma joukko, ja muovata strategia saadun tiedon mukaiseksi.
En ole pelannut Fire Emblem: Three Housesia, ja tiedän Engagen olevan paluu sarjan perinteiden pariin. Harmillisesti vanhojen fanien suuri huomiointi johtaa siihen, ettei tarina itsessään ole kovinkaan mielenkiintoinen. Mukana on vain kaksi tai kolme käännettä, ja siinä se.
Engagen ytimessä ovat vuoropohjaiset taistelut, ja uusi kyky yhdistää henkilöhahmoja Emblem Ringien kanssa. Jokainen antaa sormuksen käyttäjälle uusia kykyjä, ja samalla ne omat tilastot nousevat. Niin ikään kunkin hahmoluokan vahvuuden tiedostaminen johtaa Engagen toiseen keskeiseen uuteen ominaisuuteen breakpoint. Tähän tilaan saatettu pahis saa osumista kriittisen vahingon eikä pysty suorittamaan vastahyökkäystä. Jos breakpoint-ominaisuutta osaa käyttää, voi taisto olla ohi hyvinkin nopeasti. Ja jos menee pieleen, voi aina palata ajassa muutaman vuoron taaksepäin Draconic Time Crystalilla.
Elyosilla kulkiessa on myös sivutehtäviä, joista saa liittolaisille parempia varusteita. Kuitenkin jokaisen taiston aikana tulee vastaan tilanteita, jotka vaikuttavat pelaajan päätöksiin. Engage onnistuu luomaan pelaajalle tunteen siitä, että juuri hän on tilanteen herra ja joukon johtaja.
Fire Emblem Engagen haaste ei aina muodostu varsinaisten tehtävien suorittamisesta, vaan mahdollisimman pienin tappioin selviämisestä ja oikeanlaisen joukon käyttämisestä oikealla tavalla. Engage on mahtava aloituspiste sellaiselle, joka ei ole sarjaan aiemmin tutustunut. Toisaalta se on täynnä muistoja sarjan veteraaneille.