Live service -pelit onnistuessaan pystyvät tuottamaan enemmän rahaa kuin mikään muu pelien lajityyppi. Ongelmana on tietenkin se, että pelinkehittäjien on löydettävä se oma yleisönsä ja saatava heidät sitoutumaan. Jotkut onnistuvat, kuten Fortnite, Roblox, Destiny 2, The Division 2, Diablo IV ja League of Legends. On kuitenkin runsaasti sellaisia pelejä, jotka epäonnistuivat. Square Enix yrittää nyt ottaa mallia Nintendon Splatoonista, ja tuloksena on Foamstars Playstationille.
Foamstarsin keskiössä ei ole väri vaan vaahto. Lisäksi heti alussa tehdään selväksi, ettei kukaan kuole Foamstarsissa. Värikäs ja lapsenomainen esitystapa ei kuitenkaan oikein onnistu tavoittamaan nuorempaa yleisöä. Joka tapauksessa peli alkaa, kunhan minä ja kolme kaveriani olemme kukin valinneet yhden kahdeksasta pelattavasta hahmosta. Kenttiä on kaikkiaan kolme: disco, jonkinlainen kasino ja jonkinlainen yhdistelmä kahdesta edellä mainitusta. Aseina ovat vaahtohaulikko, vaahto-ohjukset, vaahtokiväärit ja niin edelleen. Lisäksi jokaisella pelattavalla hahmolla on kaksi erikoiskykyä. Kun sitten vastapuoli on saatu "chillattua" yhteensä kahdeksan kertaa, yhdestä satunnaisesta pelaajasta tulee Foamstar, joka on muita voimakkaampi. Kun tämä pelaaja sitten chillataan, on matsi ohitse.
Pelkkä vaahtoaseella vastustajan osoittaminen ei ole hyvä idea. Omalla vaahdolla voi vauhdittaa oman joukkueen nopeutta, ja päinvastoin vastustajan vaahto hidastaa menoa. Kannattaa siis aina peittää maa omalla vaahdolla, jolloin L2-nappia painamalla pääsee surffaamaan vaahtoläiskältä toiselle.
Vaahtoinen liikkuminen on keskeinen taito, ja ehkä jopa liiankin keskeinen. Ero pintojen kesken on niin suuri, että joko liikkuminen on syntisen hidasta tavallisella maalla tai vastustajan vaahdossa, tai sitten omat hahmot heiluvat kuin olisivat ennen vesiliukumäkeen menoa öljynneet itsensä. Kumpikaan pinta ei ole tyydyttävä käyttää, joten ensimmäisen päivityksen pitäisi tasapainottaa eri pinnoilla liikkumisen välistä eroa. Lisäksi törmäysfysiikka on kammottava. Reunasta tarttuminen tuntuu olevan sattuman kauppaa, eikä liikkumisessa tunnu olevan sujuvuutta. Fortniten tai Apex Legendsin tuntumasta ei kannata edes haaveilla.
Harmillisesti se sujuvuus puuttuu yleensä myös otteluista yleensäkin. Ensin on noin minuutin mittainen hidas alku, sitä seuraa minuutin mittainen keskivaihe surffailuineen ja sitten on sen maailmanlopun kaltaisen sähellyksen aika. Koko ruutu on täynnä vaahtoa, erikoiskykyjen käyttämistä ja kaikenlaisten aseiden pauketta. Kokonaisuuden hahmottaminen on hyvin vaikeaa. Esimerkiksi Overwatchissa erilaiset hahmot erottuvat toisistaan jopa kaikkein kiivaimmissa taistoissa. Foamstarsissa meno muuttuu sekamelskaksi muutaman minuutin pelaamisen jälkeen.
Onneksi ajoittain ottelut toimivat. Silloin joukkue onnistuu kommunikoimaan sanattomasti ja toimimaan yhdessä. Tällaisina hetkinä haluaisin pitää Foamstarsista enemmän kuin mitä se ehkä ansaitsee. Tässä tapauksessa häviäminen on mielenkiintoisempaa kuin voittaminen, sillä häviäminen paljastaa pelin yhden pahimmista heikkouksista.
Painopiste on satunnaisessa pelailussa, joten niin sanottu rankattu pelaaminen puuttuu kokonaan. On vain rankattuja event-tapahtumia, jotka tulevat ja menevät. Tämän vuoksi verkossa vastustajien taso vaihtelee valtavasti. Pahinta kuitenkin on, ettei pelaaja saa juuri minkäänlaista palautetta siitä, miten olisi mahdollista parantaa. Ottelun jälkeistä tilastointia ei ole tarjolla, ja matsin jälkeen näkyy vain summittaista tietoa siitä, miten itse on suoriutunut. Muiden pelaamisesta ei näe mitään, ellei sitten kyseessä satu olemaan MVP eli Most Valuable Player.
Toinen iso ongelma tulee olemaan pelin jatkuvuus. En näe, miten Foamstars pystyisi tarjoamaan riittävän paljon vaihtelua, kun pelaajien omat toimet vaikuttavat pelaamiseen niin kovin vähän. Tässä tarvitaan jotain muuta kuin vain lisää sisältöä. Tarjolla oleva Battle Pass on erittäin huono, ja kaupassa on tarjolla kaikenlaista "premium" -tason kosmeettista tavaraa. Tämä on arveluttavaa, koska kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret.
En usko, että Square Enix ja Toylogic pystyvät pelkästään riittävällä ajalla ja päivityksillä korjaamaan tilannetta riittävästi. Tämä siksi, että ongelmat ovat syvemmällä. On silti sanottava, että vaikka Foamstars näyttää Fortniten Creative Modella tehdyltä projektilta, voi silti pelaaminen olla hauskaa hyvässä seurassa. Lukuun ottamatta yhteysongelmia ja seuranhaun pulmia peli on ollut hyvinkin vakaa ja bugiton. Niin ja musiikki niin valikoissa kuin itse pelissäkin on tarttuvaa. Jos on Playstation Plus -tilaaja, on Foamstars "ilmainen" lataus. Kannattaa siis ainakin kokeilla, jos yhtään kiinnostaa. Tämän pelin vuoksi ei kuitenkaan kannata erikseen hankkia Playstation Plus -tilausta.