Suomi
Gamereactor
arviot
Forspoken

Forspoken on mukava pelata, mutta ongelmat ovat muualla

Luminous Productionsin roolipeli on kokoelma hyvin toteutettuja pelimekaniikkoja yhdessä graafisten, tarinallisten ja rytmillisten ongelmien kera.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Forspokenin kaksi ensimmäistä tuntia ovat ehkä pahinta AAA-tason pelaamista vuosikausiin. Forspoken on kokenut lukuisia lykkäyksiä, mutta kyseessä ei ole huono peli itse pelaamisen osalta. Tämän onnistuneen pelattavuuden ympärillä on kuitenkin joukko huonoja ominaisuuksia, joiden seurauksena kokonaisuus ei nivoudu kunnolla yhteen kokonaisuudeksi.

HQ

Forspokenin pääosassa on Frey Holland, joka tarinan alkaessa on lähinnä taskuvaras yrittämässä paeta New Yorkista kissansa kanssa. Sitten Frey siirtyy Athiaan maagisen rannerengas Cuffin avulla. Rannerenkaassa näyttää olevan myös ylimaallinen sielu. Athia on pulassa, sillä sitä ahdistaa mystinen voima "The Break". Ihmiskunnan viimeinen toivo on Cipal, joka on toki Freyn pelastettava.

New Yorkin osuus on aivan karmea. Se on pitkäveteinen, huonosti ajateltu ja vielä huonommin toteutettu. Niin ikään osuutta ei ole tehty kunnolla loppuun saakka. Toki se esittelee Athian pelaajalle, mutta tekee samalla huonoimman mahdollisen ensivaikutelman.

Tämä on mainos:

Forspoken jatkaa pelaajan ajan haaskaamista loputtomilla opastusosiotehtävillä ja ilottomilla pikkupulmilla. Tämä haukkaa huomattavan suuren osuuden ensimmäisistä tunneista, mutta eivät kuitenkaan onnistu esittelemään pelaajalle erilaisia pelin ominaisuuksia, ja miten ne toimivat yhteen. Opin staminan olevan käytettävissä oleva resurssi vasta viiden pelitunnin jälkeen.

Kun sitten Frey lopulta pääsee vapaasti tutkimaan Athiaa, peli aukeaa toden teolla. Mukana ovat ne perinteiset avoimen maailman asiat, kuten luolastomaiset tehtävät, varusteiden päivittäminen, moneen kertaan halutessaan toistettavat aktiviteetit ja niin edelleen. Mitään poikkeuksellista ei ole tarjolla, mutta viholliset ovat varsin kiinnostavia, ja niitä tuhotaan alati karttuvilla näyttävillä taioilla.

Forspoken
Forspoken
Tämä on mainos:

Joko kartuttamalla kokemuspisteitä tai keräämällä manaa avoimessa maailmassa pääsee hiljakseen ostelemaan ison joukon niin hyökkääviä kuin puolustaviakin loitsuja. Keinot toimivat yhdessä, ja yksi loitsu voi olla usealla tavalla käytössä riippuen siitä, miten liipaisinta painaa. Monimutkaisissa taistoissa on tarpeen vaihtaa loitsuja ja pysäyttääkin pitää taisto aina välillä. Jokaisen taiston persoonallisuus ja mahdollisuus pelata eri tavoilla on tavoitettu täysin.

Parkourliikkuminen kerrotaan pelaajalle huonosti, mutta tuottaa onnistuessaan paljon tyydytystä. Kamera saattaa välillä osoittaa väärään suuntaan, mutta pääasiassa taistelu on suunniteltu parkourliikkumisen ympärille. Lopputulos toimii hienosti silloin, kun liikeanimaatiot, strategia ja hiottu esitys toimivat yhteen.

Forspokenin pelaaminen on siis mahtavaa, hiottua ja hyvin toteutettua. Käsikirjoitus ei lopulta ole niin huono kuin miltä aluksi saattaa vaikuttaa. Rytmityksen ongelma tulee esille välivideoissa, sillä tarinaa rikkovat usein liian yksinkertaiset kävele ja kuuntele puhetta -jaksot, jotka tappavat tyystin juuri äsken huolella luodun draaman energian. Athia on kiinnostava paikka, mutta se esitellään pelaajalle tyystin väärillä tavoilla.

HQ

Mukana on siis avoimen maailman perinteistä tekemistä, ja suurimmassa osassa niistä pitää taistella. Mukana on niin ikään mahtavia pomotaistoja, haastavan vaihtelevia pahiksia ja hieman tasoloikkaakin. Ongelmia alkaa näkyä, kun peli lakkaa liikkumasta. Kaikkialla on kovin ruskeaa, ja varsin ruman näköistäkin. Forspoken ei ole kaunis peli, ja suosittelen pelaamaan 60 fps -tilassa. Tällöin hahmomallinnuksen pikselöityminen ja huono kasvoanimaatio tulevat esille. Tätä ei kuitenkaan huomaa silloin, kun liikkuu, ja sitä toki pelaajan toivotaankin tekevän.

On siis selvää, että Forspokenin pitäisi olla parempi.

Forspoken
Forspoken

Luminous Productions on onnekas onnistuttuaan luomaan sellaisen pelattavuuden, joka on aidosti mahtava. Tämä on se, johon suurin osa ajasta käytetään, ja suurimmaksi osaksi se pelaaminen on hauskaa. Haluankin lopuksi painottaa, että Forspokenin pelaaminen on hauskaa ja viihdyttävää. Tämä oli itselleni se kaikkein tärkein asia. Harmi vain, että pelin muut osa-alueet tekevät parhaansa ilon sabotoimiseksi.

HQ
Forspoken
Forspoken
Forspoken
Forspoken
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Mahtava taistelumekaniikka, hauska parkour, paljon erilaisia pahiksia, viihdyttävät pomotaistot, siedettävä avoimen maailman tekeminen
-
Suurimmaksi osaksi huono tarina, epätasaisesti syvenevät henkilöhahmot, karmea aloitusosio, ajoittain ruma
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä