Ympärillä lentelee luoteja, ja samaan aikaan liian tuttu "BOOM" -ääni kuuluu jostain läheltä. Sitten perässä seuraakin jo kova pamahdus. Samalla apinamaiset wretch-oliot loikkivat alati lähemmäksi, ja paniikki alkaa kohta iskeä. Mikä avuksi? Tietysti juodaan kuppi kuumaa, hengitetään syvään ja mietitään mahdollisuuksia kaikessa rauhassa.
Kun Gears of Waria pelaa Xcomin malliin, on aika aina pelaajan puolella. Gears Tacticsin idea on hyvä, joskaan ei mitenkään omaperäinen. Kehittäjä Splash Damage piti taannoin esittelyn Gamereactorille, ja se riitti nostamaan hypetyksen uusiin korkeuksiin. Tulossa on peli, jota ei kannata ohittaa silkkana Gears of Warin maalipinnalla koristeltuna Xcom-kloonina. Mukana on nimittäin se omakin "juttu".
Lajityypin tunnettuja edustajia ovat Xcom: Enemy Unknown, Mario + Rabbids Kingdom Battle ja Mutant Year Zero: Road to Eden. Kaikissa näissä liikkuminen on rajoitettu kartan ruudukon avulla. Gears Tactics päästää kuitenkin liikuttamaan joukkoja vapaasti, mikä tuo mieleen lautapeli Warhammerin. Splash Damage on myös poistanut staattisen järjestelmän, jossa käytössä on aina liikkuminen ja hyökkäys. Sen sijaan käytössä on kolme toimintoa hahmoa ja vuoroa kohti. Nämä voi sitten käyttää, kuten itse haluaa.
Jos on liikuttava, voi kaikki kolme toimintoa käyttää maastossa etenemiseen. Jos taas joutuu yllätetyksi, kannattaa käyttää kaikki kolme toimintoa taistelemiseen. Mahdollisuus nimeltä Overwatch antaa mahdollisuuden säästää käyttämättä jääneitä toimintoja, ja hyökätä pahiksia vastaan heidän oman vuoronsa aikana. Jos säästää kaikki kolme toimintoa, oma hahmo ampuu kolme kertaa tulialueelle eksyvää pahista. Jos taas kukaan ei tule näkyviin, säästetyt toiminnot menevät hukkaan.
Gears Tacticsin päähenkilö on Gabe Diaz, ja tarina sijoittuu aikaan 12 vuotta ennen ensimmäistä Gears of Waria. Menossa on armoton sota Locust-olioita vastaan. Pääpahiksena nähdään uhkaava Ukkon, ja hänen kaatamisekseen tarvitaan rutkasti lisää joukkoja.
Suunnittelun osalta Gears Tactics on parempi kuin The Coalitionin pelit koskaan tähän asti. Ulkoisesti peli tuo mieleen ensimmäisten Gears of War -pelien neanderthalilaisen maailman. Splash Damage on innoittunut roolipeleistä, joten melkein kaikkea pääsee tuunailemaan ankarasti. Omien joukkojen ulkonäköä voi muokata, ja sen lisäksi voi tuunailla ominaisuuksia, kykyjä, aseita, lisävarusteita, haarniskaa ja niin edelleen. Kaikki tietenkin siksi, että omalla joukolla olisi parhaat mahdollisuudet selvitä hengissä. Kaikilla hahmoilla on lisäksi omat kykynsä hahmoluokkaan perustuen, ja on tärkeää viedä taistoihin monipuolinen joukko.
Taistelukentällä näkyvyys on aina hyvin rajoitettua, ja seuraavan vaiheen taistelussa käynnistääkseen on aina saavutettava tietty maastonkohta. Kartalla on piilotettuna myös salaisia esineitä, joita omalle joukolle voi ottaa käyttöön. Samaan aikaan aina vähintään yksi on lähetettävä noutamaan näitä tavaroita. Tästä saattaa tulla ongelma, sillä vihollinen voi asettaa ansoja, ja herättää kaatuneita joukkoja uudelleen henkiin. Tehtävissä on mukana myös joukko toissijaisia tavoitteita, joista toki palkitaan omilla tavoillaan. Tällainen sivutavoite voi esimerkiksi olla se, ettei kukaan omasta joukosta saa kaatua tehtävän aikana.
Näkemäni demo sisälsi taistelun jättimäistä corpseria vastaan. Näitä vihuja on kohdattu useaan otteeseen Gears of War -peleissä, mutta tällä kertaa taisto on hirmuisempi, koska kohdetta voi tutkailla kaikessa rauhassa. Helpoksi tilannetta ei tee sekään, että samaan aikaan muutkin joukot hyökkäävät, ja vanha tuttu Boomer laukoo rakettejaan.
Gears Tacticsia tullaan vertaamaan vahvasti Xcomiin, mutta sillä on tarjottavana myös se oma juttunsa. Luvassa näyttää olevan hyvää viihdettä, ja 28. huhtikuuta nähdään, miten kävi.