Suomi
Gamereactor
arviot
Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima

Kirjeitä Kurosawalle

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Sonyn ykköskehittäjänyrkkiin kuuluva Sucker Punch Productions on monelle tuttu mestarivaraspesukarhu Sly Cooperin edesottamuksista sekä avoimen maailman Infamous-supersankaroinneista. Katse kääntyy tällä kertaa kuitenkin Kaukoitään samuraiden maille, ja tarkemmin sanottuna Tsushiman saaren mongoli-invaasioon. Kysymys kuuluu, kuinka studion intohimoinen rakkauskirje Kurosawalle onnistuukaan välittämään lähdemateriaalinsa tunnelman ohjaimen tälle puolen?

Ghost of Tsushima ammentaa inspiraationsa 1200-luvun lopun Japanista ja Tsushiman saaren ensimmäisestä mongoli-invaasiosta. Kublai-kaani itse ei ikinä Japaniin asti kerennyt, ja täten tarinan päävalloittajaksi ja sankarin vastavoimaksi nousee heti pelin alkumetreillä Kublain "siskonpojanveljenpoika" Khotun-kaani. Historialliseen tarkkuuteen tähtäilevä peli tekee tässä ihan näppärän ratkaisun, sillä vaikka Khotun onkin keksitty hahmo on todennäköistä, että Kublain suuresta suvusta Japanin sotaretkeä johti vastaava heppu.

Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima
Tämä on mainos:
Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima

Saaren 88 samuraita puolustavat kotiaan viimeiseen mieheen, mutta on selvää, että Mongolivaltakunnan sotavoimat tulevat iskemään Tsushiman rantabarrikadien läpi kuin hyökyaalto. Tämä ei lannista kunniaan vahvasti uskovaa sankaria Jin Sakaita kumppaneineen. Puolustajien vahva usko vihollisen kohtaamiseen silmästä silmään ilman kepulikonsteja on itseaiheutettu umpisolmu, jota vihollinen hyödyntää häpeilemättä. Pian Jin haavoittuu vaarallisesti, ja hänen aseveljensä tapetaan tai kaapataan. Kunhan sankarin pahimmat haavat on paranneltu, nousee kysymykseksi nopeasti, kuinka likaisesti ja kunniatta samurai onkaan valmis taistelemaan ylivoimaista valloittajaa vastaan?

Tarinan lähtökohdat ovat mainiot, ja niistä polkaistaan käyntiin hyvin klassista Kurosawan elokuvaa muistuttava eepos, jonka parissa jokainen lajityypin fani tuntee olonsa nopeasti kotoisaksi. Tie yksinäisestä sissitaistelijasta vastarintaliikkeen pelätyksi "haamuksi" on verinen, viihdyttävä ja mukaansatempaava ajankuva feodaalisesta Japanista. Itse kuulun aihepiirin faneihin ja täten tarinan muutama kierre oli arvattavissa jo matkan päästä, mutta kokonaisuuden tuotantoarvot sekä ammattimaisuus pitävät silti hyvin otteessaan.

Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima
Tämä on mainos:
Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima

Ääniraidan valitsin luonnollisesti heti alusta asti japaniksi, mikä on aina kiva lisä tämänkaltaisissa teoksissa. Valitettavasti ainakin vielä arvosteluversiossa ennen suurempia julkaisupäivityksiä tuntuu kuin japaniääniraita käyttäisi edelleen englannin liikkeenkaappausta, joka saa dubbauksen näyttämään paikoin hieman sävelkuurolta. Kyseessä on kauneusvirhe, mutta virhe kuitenkin. Onpa mukana ihan täysi Kurosawa-filtterikin, joka maalaa pelimaailman mustavalkoiseksi. Tätä en kuitenkaan tohtinut käyttää, sillä Tsushiman saaren väriloiston uhraaminen estetiikan alttarilla olisi suorastaan rikollista.

Ghost of Tsushiman ehdottomasti henkeäsalpaavin valttikortti on sen sykähdyttävä audiovisuaalinen toteutus. Samuraiden saari on upea virtuaalikohde, jossa piisaa tutkittavaa ja erilaisia nähtävyyksiä silmänkantamattomiin. Vehreiden laaksojen läpi ratsastaminen horisontissa uhkaavaa ukkosmyrskyä kohti aiheuttaa melkoisia kylmiä väreitä samalla, kun mainio soundtrack maalaa ajankuvaa tarkemmaksi entisestään. Monivivahteista ja ennen kaikkea värikästä luontoa halkovat erilaiset temppelit, kalastajakylät sekä muu ihmisasutus.

Pelimaailma on suuri ja avoin, ja sitä saa tutkia oman pään mukaan. Valitettavasti tämä lajityyppi tuo mukanaan myös monista muista vastaavista peleistä tuttuja bugeja. Jin saattaa jäädä jumiin satunnaisesti kylän tasogeometriaan kesken taistelun, hevonen ei välttämättä aina löydä paikalle vislauksesta vaan jää kiertämään outoa kehää ynnä muuta sellaista. Vastaavia pikkuärsytyksiä ilmenee siellä täällä. Eiväthän nämä peliä riko, mutta mielessä käy välillä, olisikohan teos toiminut entistäkin eheämmin vaikkapa The Last of Us: Part II -henkisenä rajatumpana avoimena maailmana, jossa kehittäjien on helpompi hallita kokonaisuutta?

Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima
Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima

Itse pelattavuus koostuu saaren vapaamuotoisesta tutkimisesta, päätehtävistä ja sivutehtävistä. Tehtävät on listattu poikkeuksellisen selkeästi omiin kategorioihin palkintoineen ja kuvauksineen. Kohteeseen samurai löytää tuulen johdatuksella; hipaise ohjaimen kosketuspintaa ylöspäin ja näet mihin suuntaan tuuli puhaltaa. Pirun yksinkertaista ja toimivaa. Kohde löytyy ilman GPS-minikarttaa tai häiritseviä HUD-elementtejä ja täten myös pieteetillä luotu aikakausi-illuusio säilyy ihailtavasti.

Ja mitäpä olisikaan samuraiseikkailu ilman verisiä kaksintaisteluita? Ei yhtään mitään, ja juuri tähän Ghost of Tsushima viisaasti panostaakin. Yhteenotot ovat haastavia ja vaativat kärsivällisyyttä. Tilanteita voi lähestyä pää pystyssä ja suoraan vihollista kohti syöksyen, kuten kunnon samurain kuuluisi, tai hiipimällä varjoissa ja kattohirsissä kuin katala shinobi. Kunhan kontrollit on sisäistetty ja ajoitusta hieman hiottu, pystyy yksi taitava katana pitämään kurissa kokonaisen joukkueellisen mongolivalloittajia. Ylimielisyydelle ei silti ole sijaa, sillä varomaton miekkamies kaatuu nopeasti jo tuiki tavallisten rivivihollisten iskuihin. Homma ei ole aivan Dark Souls -kaliiberin masokismia, mutta haastetta piisaa riittämiin etenkin korkeammilla vaikeustasoilla.

Valitettavasti miekanheiluttamista vaikeuttaa ajoittain täysin kuriton kamera, joka heittelehtii ympäri taistelutannerta kunnolla lukittumatta. Kun peli painottaa näin vahvasti ajoitusta ja komboja, olisi kameran syytä olla äärimmäisen tiukasti tilanteessa kiinni. Arvosteluversiossa tästä tuli minulle valitettavasti jopa pelättyä Khotun-kaania suurempi haaste. Aiheellisesta valituksesta huolimatta taistelumekaniikka on parhaimmillaan erittäin palkitsevaa ja elokuvamaisen sujuvaa.

Erilaisia taistelutyylejä avataan kokemuspisteiden myötä, ja aseistusta sekä haarniskaa voidaan päivittää asesepän myllyssä, kunhan mukaan on kertynyt tarpeeksi parannuksiin vaadittavia raaka-aineita. Hahmonkehitys on siis melko perinteistä, mutta oikein antoisaa puuhaa läpi monikymmentuntisen seikkailun. Paikalleen ei jäädä turhia polkemaan, vaikka kokonaisuuden rytmitys hieman laiskistuukin ensimmäisten tuntien jälkeen.

Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima
Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima

Kuten sanottu, Sucker Punchin omistautuminen ja uppoutuminen vaikutteisiinsa näkyy ja maksaa itsensä takaisin korkojen kera eritoten pelin häikäisevän audiovisuaalisuuden muodossa. Hahmomallit ovat yksityiskohtaisia, ympäristöt täynnä tuulessa pyöriviä lehtiä, valoja ja varjoja, kuvasuunnittelu on kaunista ja äänimaailma jylhää. Graafisesti vaikuttava kokonaisuus pyörii ainakin PS4 Pro:n täydellä resoluutiolla ilman huomattavaa nikottelua tai ruudunpäivitysongelmia. Tuntuu melko hurjalta, että näin upea peli pyörii sujuvasti jo parhaat vuotensa nähneellä raudalla. Tällaisten konsoliyksinoikeuspelien ehdoton bonus on pelien sulava optimointi, ja tästä nostan kehittäjille iloisesti olkihattuani.

Pelin soundtrack tukee muuta kokonaisuutta hyvin vahvasti, vaikka en varsinaista suosikkikappaletta tältä istumalta osaakaan nimetä. Kyseessä on laajempi fiilis, jota ollaan välittämässä eivätkä niinkään yksittäiset sankarisävellykset. Ääninäyttelijät kantavat myös oman kortensa kekoon kielestä riippumatta. Itse suosin japania, mutta englantiraita on sekin oikein pätevä, joskin fiilis vaihtuu hieman Seitsemästä samuraista Viimeiseen samuraihin muutoksen myötä.

Playstation 4:n lopputaival kohti eläkeikää on ollut täynnä fantastisia pelejä, joista kilpailijoiden leireissä toivottavasti otetaan mallia. Ghost of Tsushima kuuluu tähän samaan ykkösketjuun ja suosittelen sitä kenelle tahansa samuraiden Japanista kiinnostuneelle, ja aihepiiriä enemmän tai vähemmän fiilistelevälle. Peli toimii myös upeana virtuaalimatkailuna tämän päivän suljettujen rajojen maailmassa. Mikäli kaikki tämä kuulostaa korvaan hyvältä, syöksy ihmeessä taistelukentälle virtuaalikatanasi veriura Tsushiman saaren tuulessa vinkuen.

Ghost of TsushimaGhost of TsushimaGhost of Tsushima
Ghost of Tsushima
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Audiovisuaalisesti mykistävä, paljon pelattavaa, ehta samuraitarina, palkitsevat ja monipuoliset samuraitaistelut
-
Kamera aiheuttaa raivoa, tutut avoimen maailman bugit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä